Cor, allereerst zijn excuses niet nodig, echt.
Dit forum bestaat juist om mensen met geen / weinig / beperkte kennis van computers etc. te helpen problemen op te lossen.
Daarnaast is het zo dat niemand alles weet, ook wij ( als het PcHelpForum team ) niet, iedereen heeft alles moeten leren, deels uit scholing dan wel werk- of hobby ervaring.
Er is dus ook geen enkele reden tot schaamte of wat dan ook, de jeugd groeit op met smartphones en computers, de oudere generaties hebben dat allemaal anders beleefd en moeten
zich deze technologie eigen maken.
Samen met andere gebruikers / helpers op het forum proberen wij, zo goed en kwaad als mogelijk, iedereen te helpen / adviseren.
Vaak lukt dat, soms niet maar dat is dan niet anders maar dan hebben we het tenminste geprobeerd.
UPnP kun je het beste uitzetten, met name als je de NAS niet van "buiten" je thuisnetwerk hoeft te benaderen.
UPnP is nml. een potentïeel beveiligingsrisico.
- over gebruikersmachtigingen in de NAS kan ik niet zoveel zeggen. Ik ben de enige gebruiker (volgens mij met alle machtigingen).
Dat staat er los van, als het goed is kent de NAS instellingen voor Groepen en Gebruikers zoals op de screenshot van mijn Synology.

Zoals reeds eerder vermeld: ik ken de WD NAS niet, ook de software niet dus weet niet welke instellingsmogelijkheden deze wel / niet biedt.
Zelf heb ik dit fenomeen nog nooit ervaren en ik heb mijn Synolgy's ( de 1e sinds 2012, de 2e sinds 2018 ) al jaren 24/7 in gebruik.
Overigens zijn beide ( DS 412+ en DS 918+ ) 4-bay modellen, dus met 4 schijven maar dat maakt voor het doel verder niet uit.
Ook onder Win7 heb ik dit nooit gezien en nu, met Win 10, ook niet...
Het rare is dat, als je op internet zoekt, je vrijwel altijd ziet dat het gaat om het "niet kunnen zien" van de NAS in de verkenner, dat de NAS dus niet onder "Netwerk" getoond wordt.
In jouw geval staat hij er 2x, maar dat lees ik nergens...
En een NAS is geen "systeemschijf", je kunt deze hooguit "mappen" zodat de NAS als "ext. opslag schijf" in Windows zichtbaar is in de verkenner...