Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

HDD vervangen door SSD

Gestart door Nol, woensdag 14 oktober 2020, 14:10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nol

Ik wil mijn wdc wd20earx-00pasb0 HDD vervangen door een SSD en wil hier graag advies over voor ik er aan begin.
Mijn HDD is 2TB en opgedeeld in 2 partities, de C: is 139GB en de D: is 1,68TB
Deze HDD wil ik als de SSD draait als 2e HDD blijven gebruiken
Mijn vragen zijn :
Hoe groot moet de SSD schijf zijn ? 250GB of is het beter om een 500GB te nemen ? Ik neem aan dat een TB niet nodig is !
Welk merk is een goede keuze ? Samsung las ik zou goed zijn maar graag jullie advies.
Klopt het dat ik de SSD er in moet zetten en dan met  EaseUS Todo Backup de C: klonen ?
Moet ik de HDD eerst schoonmaken met schijfopruiming en defragmenteren en cookies verwijderen etc met bv ccleaner ?
is er een handleiding van ccleaner voor W10 ergens beschikbaar want wat ik hier lees gaat het over een oudere versie die niet meer werkt op W10, althans ik krijg die niet geïnstalleerd.
Daarna de oude HDD los koppelen en de PC opstarten vanaf de SSD en als dat goed gaat krijgt die de letter C: en dan PC weer uitzetten om de oude HDD er weer in te plaatsen en als ik dan opstart start die weer van de SSD en krijgt de oude HDD vanzelf andere letters bv d: en E: ?

Ik hoor graag van jullie zodat ik een SSD kan gaan aanschaffen en kan gaan starten met de ombouw.
Alvast bedankt voor de adviezen en hulp

Gerrit

wd heeft een van de beste image overzetter echt top :icon_good:
en 500gb heb ik ook meer dan zat, ik denk eerder dat u moet kijken naar hoe vaak kan ik de schijf opstarten voor er defecten optreden.
het verschil tussen de ssd is bij gewoon gebruik te verwaarlozen synthetisch zijn er wel verschillen en die worden dan ruim bemeten weergegeven .
goede zijn altijd bekende merken fantasie merken ver van weg blijven.

wd acronis tool klik hier

Nol

Hoe kom ik daar achter hoe vaak die opgestart kan worden voor die defect raakt ?
Is het niet zo dat het bij de bekende merken wel goed zit ?

Ik twijfel tussen de WD bleu 3D Nand en de Samsung 860 die 10MB/sec langzamer is maar wel €13 duurder
En ik wil een goede die snel is maar als ik het zo bekijkt zit er qua snelheid weinig verschil in

Gerrit

zeer boeiende lectuur  :icon_good: moet je echt lezen voor je iets gaat aanschaffen :icon_beer:

Nol

Ik heb het gelezen en begrijp er uit dat de Samsung er goed uit komt qua levensduur (TBW)
Bij mij komt er alleen het besturingssyteem op met de nodige software maar geen data etc en als ik het zelfde besturingssysteem ook op de bestaande HDD laat staan kan ik ingeval van defect nog terug vallen op de HDD en die weer als eerste laten draaien. Eventuele nieuwe software staat daar dan niet op maar dat mag geen probleem zijn.
Ik hoop dat ik het goed begrepen heb en anders hoor ik het wel van je.
Is de twijfel tussen de Samsung en WD dan terecht ? De Samsung die ik melde is de goedkopere uitgave en zal wel een minder TBW hebben maar 5-10 jaar moet toch haalbaar zijn.

Gerrit

 :icon_good: klopt ik zeg altijd alle waar naar zijn geld, en zoals eerder geschreven synthetische testen moet je voor "leuk"meegenomen beschouwen......die giert omlaag als de schijf voller word.
maar dat word vaak "vergeten"mee te nemen in testen en als je dan nog enkele merken weglaat (geen enveloppe ontvangen)  krijg je uitslagen waarvan je denkt die is toch ergens anders afgeraden?
maar u weet nu wat u moet kopen en ook waarom :icon_good:

Gerrit

ohja en altijd de tool van het merk ssd installeren ps 3 maanden oud en kijk al 1% minder
dan kunt u alles bijhouden en in de gaten houden

Reinier

De synthetische testen waar Gerrit op doelt betreffen vaak de max. lees- en schrijfsnelheden maar daaraan kun je niet teveel rechten ontlenen.
In geval van sequentiële snelheden liggen deze waarden veel lager.
Zelf gebruik ik uitsluitend Samsung en Crucial SSD's, al jaren, nog nooit 1 stuk gehad of problemen ervaren.
Prijsvechters als Adata, Kingston etc. laat ik links liggen.
Leuk voor geheugenkaartjes ( micro SD etc ) maar voor SSD's moet ik ze niet.

Nol

Bedankt allemaal.
Naar aanleiding van deze link ben ik overstag gegaan en heb ik gekozen voor de MX500, hopelijk is dat een goede keuze om die als nieuwe C: te laten werken.
Ik ga hem halen bij Coolblue omdat die weer een goede aftersale hebben en dicht bij mij zit

Nol

Reinier, jij heb een Crusial weet jij of de bijgeleverde AOMEI Backupper Standard goed is om de C: waar het systeem en software op staat te kunnen klonen naar de MX500 ?
Ik las ergens dat ik dan de software moest updaten naar de Pro versie.
Of kan ik een ander software daarvoor gebruiken ?

Reinier

Klopt, klonen is niet langer mogelijk met de gratis versie van Aomei.
Dat was eerder wel zo maar men verdiende blijkbaar niet genoeg.
Ik maak regelmatig gebruik van Macrium Reflect : https://www.macrium.com/reflectfree
Deze kan dat nog wel en is ook gratis.

FoxClone is ook gratis en blijkt uitermate snel en goed voor het klonen van een OS schijf.
https://foxclone.com/features.php
Ik heb hier zelf echter geen ervaring mee, programma is vrij nieuw maar het blijkt ruim 50% sneller dan de meeste andere kloon-programma's. :icon_good:

Nol

Bedankt ik ga ermee aan de slag  :respect:

Reinier

Ik zal in de loop van de week eens wat gaan testen met FoxClone, lijkt me wel interessant..
Heb hier toch nog een 120 Gb Samsung SSD als reserve liggen...  :icon_good:
Succes  :icon_good:

Nol

Ik heb hem binnen en de Reflect geïnstalleerd, so far so good
Wat moet ik klonen ?
Ik zie namelijk 5 schijven staan waarvan er 1 de D: is en de andere is de G:
Het gaat mij om de C: waar het besturingssysteem en software op staan.
Moet ik 1 en 3 ook meenemen in het klonen ?

Reinier

Hij staat nu op "Create backup"...da's nie goe...
Je moet op de blauwe link "Clone this Disc" klikken wat onder de 1e schijf staat.
Je kiest dan de te klonen disc en vervolgens de doelschijf ( Target disc ) alleen weet ik niet of dat in jouw geval lukt omdat de bron-schijf 1 Tb is en je doelschijf maar 500 Gb.
Als je bij de bronschijf de D-partitie kunt uitvinken voor het klonen moet het lukken..

SMF spam blocked by CleanTalk