Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Na Windows update schijf D bijna vol?

Gestart door c@rl@D, zaterdag 05 mei 2018, 10:41:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

c@rl@D

Goedemorgen,

Gisteren de update van Windows binnengehaald (1803) en sindsdien de melding dat schijf D bijna vol is.
Even gekeken met TreeSize Free en er blijkt een bestand op te staan van WindowsRE, zie printscreen. Kan ik deze verwijderen?

Gerrit

dat zou ik laten staan.....
eerder zou ik schijfopruiming doen
tevens zou ik de prullenbak verkleinen dmv linkermuisknop eigenschappen.
ook is het zo dat na 30 dagen windows zelf de bestanden opruimt .
voor de rest niet te veel baggeren in windows

Reinier

Tja, als je D-schijf maar 500 Mb groot is kun je niet anders verwachten.
Overigens heb ik het vermoeden dat het geen fysieke schijf maar een partitie betreft, er zijn nl. geen HDD's van 500 Mb.
Het betreft hier naar alle waarschijnlijkheid de "recovery"- partitie, vandaar de RE.
Als je deze leeg maakt kun je geen Windows-herstel meer uitvoeren.....

Plaats eens een screenshot van "Schijfbeheer" zoals onderstaande afbeelding...?

c@rl@D

Het is inderdaad de Recovery partitie. Prullenbak verkleinen via eigenschappen lukt niet.
Als bijlage printscreen Schijfbeheer

Reinier

Aan je screenshot te zien betreft het de schijf van een Samsung laptop.....correct..?
Deze latop heeft een SSD van 120 Gb en die zit zo goed als vol.
Dit wordt o.a. veroorzaakt door de Samsung Recovery Utility die geïnstalleerd is en 3 ( verborgen ) partities beslaat:
Windows RE tools van 499 MB, Samsung Rec van 1 Gb en Samsung Rec2 van 14,91 Gb.

Probeer eerst "Schijfopruiming" uit te voeren op je C-schijf, kies daarbij voor "ook Systeembestanden opschonen"....
Daarmee verwijder je ook systeemherstel-punten en update-backups.
Daarmee zou je ruimtegebrek opgelost moeten zijn.
Zo niet, dan rest er volgens mij niet veel ander dan:
a) grotere SSD kopen ( 250 Gb ) maar dan loop je de kans dat'ie begint te zeuren over her-activatie omdat de hardware gewijzigd is
b) de Samsung Recovery software eraf trappen en met de vrijgekomen ruimte, middels een partitie-manager, je D-schijf vergroten naar bijv. 1 Gb.

c@rl@D

Schijfopruimen had ik al gedaan op beide schijven.Nogmaals uitgevoerd, met "ook Systeembestanden opschonen".
Heeft niet echt geholpen Schijf D heeft nog steeds maar 43,6 mb vrije ruimte.
Optie B bljft dus over, maar daar ben ik een beetje huiverig voor, Al eens eerder iets met partities gedaan op een Desktop en toen kon ik Windows opnieuw installeren (ging helemaal fout, eigen schuld)
Dan is ook de vraag, kan je zonder een Samsung Recovery??

Reinier

Jazeker kan je dat...
Ik weet niet hoe oud die laptop is en met welke Windows-versie de laptop is geleverd...?
Als dat bijv. Windows 8 of 8.1 was en je hebt ge-upgrade naar Win 10, dan zet de Samsung Recovery software niet Windows 10 terug maar Windows 8 of 8.1 en moet je daarna dus weer upgraden naar Win 10.
In dat opzicht heb je er dus eigenlijk niks meer aan.
Zelfs als de laptop met Win10 geleverd is zal de Samsung Recovery een oude Win10-versie terug zetten en moet je toch weer updaten...

Daarnaast is je Win10-licentie op basis van je hardware geregistreerd op de servers van Microsoft en kun je dus net zo makkelijk bij Microsoft de laatste versie van Win10 downloaden en installeren, activeren gebeurd daarna automatisch als er een werkende internetverbinding is.
Enige wat je daarna eventueel zou moeten doen is op de support-site van Samsung mogelijke Samsung Utilities downloaden en installeren als je die gebruikt.

c@rl@D

Nou daar moet ik even voor gaan zitten. Kun je de Samsung recovery gewoon verwijderen in het schijfbeheer?? Gewoon rechts klikken en verwijderen? Of is dat iets te simpel gedacht?


Reinier

Inderdaad, iets te simpel gedacht, zo werkt dat niet.
De Samsung Recovery software verwijder je via Programma's en onderdelen in je configuratie-scherm.
Als dat er niet tussen staat wordt het gestart door op de F4 key te drukken als het Samsung-logo wordt getoond direct nadat je de laptop hebt aangezet.
In het laatste geval kun je via Systeembeheer => Schijfbeheer de beide RE-partities verwijderen, dat heeft verder geen invloed op de werking van Windows.
Daarna kun je, ook via een partitie-manager ( Schijfbeheer of bijv. het gratis Minitool of EaseUSPartition Master Free ) de vrijgekomen ruimte gebruiken om de C en D-schijf te vergroten.
Daarmee zou dat probleem dan opgelost moeten zijn.

c@rl@D

Hartelijk dank voor de info, ik of als ik het niet aandurf iemand anders, gaan hiermee aan de slag. Resultaat meld ik dan nog even. :zwaai:

Reinier

Prima, ik wens je ( jullie ) daar succes mee.  :icon_good:

Kees

Mag ik ook even hier wat vragen?

Schijfopruiming kan ook met Revo toch?

ik heb die app gedownload en ik zie dat alles via daar kan. Vind ik makkelijker.

Reinier

Revo Uninstaller is geen partitie-manager en daar ging het bovenstaande over.

c@rl@D

#13
Probleem is opgelost op de door jullie aangegeven manier, gelukkig was er iemand die dit voor mij kon doen.
Mag ik even reclame maken? David Weermeijer van triumph-design.He made my day  :yess: Bedankt voor al het meedenken en tot de volgende keer. :ohyeah:

Reinier

Mooi dat het gelukt is. :icon_good: :icon_good: De link is overigens verwijderd, deze was in strijd met de forum-regels, vandaar.
Veel plezier weer met je pc in de toekomst.  :yess: :zwaai:

SMF spam blocked by CleanTalk