Temperatuur processor blijft oplopen tot 100 graden

Gestart door vince81, dinsdag 26 februari 2019, 17:28:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

vince81

Sinds ongeveer een maand merk ik dat de fan van mijn desktop PC met regelmaat op zijn hardste stand staat te blazen. Ik dacht eerst dat het met de processorfan zelf te maken had maar voor zover ik het nu kan bepalen is het mijn processor zelf die te warm wordt en presteert de fan prima. Wat zou ik nog kunnen proberen? Hieronder de soort PC die ik heb en wat ik tot nu toe al heb geprobeerd.

Model: Acer Aspire T3-710 (gekocht in 2016)
Processor: Intel Core I5-6400 CPU @ 2.70 Ghz
Geheugen: 8 GB
Systeem: Windows 10 Home 64 bit

Wat heb ik al gedaan tot nu toe:
- De fan verwijderd en schoongemaakt zodat er geen stof meer in zit. Ook de systeemkast zelf van stof ontdaan net als de koelopeningen in de systeemkast.
- Toen dat niet hielp heb ik de zijkant van de systeemkast eraf gehaald zodat hij makkelijk zijn warmte kwijt kon.
- Ik heb Spybot een scan laten doen van mijn systeem om te zorgen dat er geen zware Malware draait op de achtergrond.

Dit hielp allemaal niet dus ben ik via taskmanager mijn processor in de gate gaan houden. Daarbij varieert het gebruik van zo'n 55% tot 80% maar het moment dat de fan aanslaat staat lang niet altijd gelijk aan zware belasting van de processor vreemd genoeg.
Vervolgens heb ik Core Temp geinstalleerd om de temperatuur te kunnen bekijken en dan zie ik die inderdaad oplopen naar zo'n 100 graden. Dan slaat mijn fan aan en brengt hem terug tot ongeveer 70 graden waarna die weer langzaam oploopt.

Waar zou dit aan kunnen liggen en wat kan ik doen om dit op te lossen?
Alvast bedankt voor jullie hulp

John

Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Reinier

Wat John zegt, koelpasta vervangen.
Na verwijderen zowel de bovenkant van de processor als de onderzijde van de processorkoeler schoonmaken met een stukje keukenpapier of make-up pad wat je vochtig maakt met alcohol of terpentine.
Daarna volg je de aanwijzingen van de hierboven staande video.
Koelpasta kun je online bij elke webshop krijgen, bijv. Arctic Silver => link.


Reinier

Succes, laar maar weten of je warmteprobleem daarmee is opgelost.. :icon_good:

vince81

Dit is echt zo'n klusje dat op zich weinig voor stelt maar wat je uit blijft stellen omdat je er geen zin in hebt. Het heeft dus even geduurd maar zojuist de koelpasta vervangen en sindsdien heb ik mijn fan niet meer aan horen slaan dus het lijkt erop dat dit het probleem heeft opgelost. Dank voor de tip!

Reinier

Je hebt het kabeltje van de ventilator toch wel weer op het moederbord aangesloten na deze operatie....??  :smokin: :ohyeah:
Als de fan zich niet meer laat horen zou het goed moeten zijn.. :icon_good:
Je kunt de temp. eventueel monitoren m.b.v Speccy...

vince81

Yep, die heb ik inderdaad aangesloten :ohyeah:. Alleen heb ik ook iets te vroeg gejuicht ben ik bang. De fan slaat nog steeds aan en de processor bereikt nog steeds temperaturen van 100 graden. Weliswaar minder vaak dan hiervoor maar het gebeurt wel nog steeds. Heb ik wellicht wat te weinig pasta aangebracht of zijn er nog andere oorzaken waar ik naar kan kijken?

Reinier

Processor is niet overclocked..?

Te weinig koelpasta komt eigenlijk nooit voor, eerder teveel pasta...
Meer als 1 flinke druppel in het midden van de cpu-heatsink is niet nodig.

Zelf doe ik er 1 flinke druppel op die ik vervolgens met een strookje hard plastic over de heatsink verdeel vóór ik de koeler er op zet.
Het vastzetten van de koeler komt ook redelijk precies, ik doe dat altijd kruislings, een paar slagen per schroef en dan de volgende een paar slagen, net zo lang dat hij goed vast zit.

Overigens gebruik ik altijd aftermarket koelers, nooit de ( soms ) meegeleverde Intel-koelers ( Ik heb alleen Intel systemen ) want die straaljagers moet ik niet, te veel lawaai en te lage koelcapaciteit.
** Gebruik je wèl een standaard Intelkoeler, controleer dan of deze op alle 4 hoeken daadwerkelijk goed vast zit want die bevestiging is echt dramatisch slecht !

Wat gebruik je trouwens om de temp. te monitoren..?

Gerrit

vaak gebeurd dit ook omdat het in de kast heet word als u de kap weg laat of zijpaneel loopt de temp dan niet hoog op?

vince81

Ja, heb de kap verwijderd, de warmte kan er dus zo uit. Je merkt dan wel dat hij minder snel warm wordt maar nog steeds tikt hij meerdere keren per dag de 100 graden aan waarop vervolgens de fan aanspringt.

Reinier

#11
De fan moet al veeeeel eerder aanspringen, bij temp. boven de 90 graden wordt de kloksnelheid van Intel cpu's verlaagd om de chip te beschermen tegen beschadiging.
Bij langere tijd op temp. boven 99 graden zal het systeem afsluiten om schade te voorkomen.

Waarmee lees jij de temp. uit..? Had ik eerder ook al gevraagd maar geen antwoord..
Standaard Intel-koeler of after market..?

vince81

Sorry, had je vraag even gemist maar het is gewoon de standaard intel cooler. Kan nog eens proberen of ik alles goed heb aangedraaid. Heb de pc nu een jaar of 3 en is pas sinds een paar weken dat dit gebeurt. Wellicht kijken voor een nieuwe fan dan maar?
Als software om de temperatuur te lezen gebruik ik core temp. Je ziet daarbij duidelijk dat, zodra die de 100 graden aantikt, op dat zelfde moment de fan hard begint te blazen.

Reinier

Ken dat programma wel maar heb het nog nooit gebruikt, ik controleer de temp. altijd in de BIOS en noteer deze, daarna draai ik Speccy...
Daarmee krijg je een behoorlijke indruk over wat in de buurt komt van de daadwerkelijke temp.
Punt is dat veel van dat soort programma's de sensoren op het moederbord niet juist of volledig uitleest, vandaar mijn vraag ( Speedfan bijv. is compleet onbetrouwbaar op dat gebied ).

Kans is groot dat 1 v/d 4 bevestigingen niet ( goed ) vast zit, dat heb ik eerder meegemaakt met die rot-bevestiging van die standaard koelers.
Vandaar dat ik er altijd een after-market koeler op zet: betere bevestiging en betere koelcapaciteit..
Is het overwegen waard, je hebt voor zo'n € 35 - 40 een prima koeler voor jouw processor.

vince81

Citaat van: Reinier op vrijdag 08 maart 2019, 05:43:12
Ken dat programma wel maar heb het nog nooit gebruikt, ik controleer de temp. altijd in de BIOS en noteer deze, daarna draai ik Speccy...
Daarmee krijg je een behoorlijke indruk over wat in de buurt komt van de daadwerkelijke temp.
Punt is dat veel van dat soort programma's de sensoren op het moederbord niet juist of volledig uitleest, vandaar mijn vraag ( Speedfan bijv. is compleet onbetrouwbaar op dat gebied ).

Kans is groot dat 1 v/d 4 bevestigingen niet ( goed ) vast zit, dat heb ik eerder meegemaakt met die rot-bevestiging van die standaard koelers.
Vandaar dat ik er altijd een after-market koeler op zet: betere bevestiging en betere koelcapaciteit..
Is het overwegen waard, je hebt voor zo'n € 35 - 40 een prima koeler voor jouw processor.

Ben net terug van 3 weken vakantie dus zojuist de koeler verwijderd en opnieuw aangedraaid. Heb dit kruislings gedaan en stukje voor stukje maar helaas blijft de processor te heet worden. Ik wil dus een nieuwe koeler gaan bestellen. Heb je nog tips of suggesties? Hoe weet ik dat de koeler de juiste en meest geschikte is voor mijn processor?

Alvast bedankt weer voor de hulp!

SMF spam blocked by CleanTalk