Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

windows 10 opstartherstel loopt vast

Gestart door piet1, vrijdag 24 augustus 2018, 23:35:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

piet1

hallo ik heb een vraagje.sinds gisteren doet mijn pc het niet meer.als ik de pc opstart krijg ik de melding automatisch herstel.dan komt die bij de toetsenbord indeling en daar kan ik niks kiezen slaat vast zeg maar.heb ook al de mediacreation tool gebruikt maar die pakt die helemaal niet.ook al met f8 geprobeerd via usb opstarten maar dat lukt helaas ook niet.volgens mij is het probleem ontstaan door een malware progje .ik weet nu ff niet wat te doen.miss kunt u helpen.

mvg piet

Reinier

#1
Open de BIOS / UEFI door direct na het aanzetten een paar keer op de [Delete] - of F2-toets te drukken.
Ga in de BIOS naar het tabblad "BOOT" en zoek naar de regel "Boot-order" ( opstart-volgorde ).

Daar zal jouw HDD als 1e staan met als 2e de cd-rom als je die hebt en eventueel nog Windows Bootmanager.

Klik op het 1e opstartstation ( HDD ) verander het 1e apparaat van HDD naar usb.
Klik daarna op de 2e in de volgorde en verander deze van cdrom ( o.i.d. ) naar HDD.

Sluit nu de usbstick aan die je met de Media Creation-tool hebt gemaakt, gebruik hiervoor een usb-poort aan de achterzijde ( waar ook je muis en toetsenbord zijn aangesloten ).

Druk hierna op F10 ( Save & exit ) en klik op OK.
De pc zal automatisch herstarten.

Vervolgens zal de installatie-setup worden gestart.
Indien er een eerdere Win 10 installatie wordt aangetroffen zul je een scherm met herstel-opties zien.
De herstel-opties van Win 10 zijn te zien op deze pagina.

Ik zou eerst "Opstart-herstel" proberen, daarbij blijft je data behouden.
Wil dat niet, herhaal an de procedure en kies op "Opnieuw instellen met behoud van bestanden".

Succes  :icon_good: :icon_good:

piet1

hoi reinier.als eerste hartelijk dank voor je hulp super hoor.ik heb alles gedaan zoals je zei.maar krijg nu een andere melding.krijg deze melding al gelijk bij opstarten.invalid or damage bootable partition.hoop dat je erwat mee kunt

grt piet

Reinier

Dat klinkt alsof de usbstick niet juist gemaakt is of dat er alsnog geprobeerd wordt om van de HDD op te starten.

Ik zou, om erachter te komen wat er precies gebeurd, de usbstick testen op een andere pc / laptop om te zien of deze daar wel goed functioneert.
Je kunt de installatie elk gewenst moment afbreken...

Werkt de stick goed dan heb ik het idee dat de pc alsnog probeert van de HDD op te starten.
Controleer dat door nà het aanzetten direct op F8 / F12 te drukken om het "opstart-menu" te tonen en kies in dat menu voor de usbstick en druk dan op "enter".

Krijg je dan nog steeds dezelfde melding..??

piet1

ik heb de usb nu aan de laptop gehangen .opnieuw opgestart en is het het dan de bedoeling dat die gelijk het herstelprogramma pakt??de pc heeft storing bij deze

Reinier

#5
Ook op de laptop moet je het usbstation als opstart-station kiezen in het "opstart-menu"...
Dan zou hij, als de usbstick goed functioneert, moeten beginnen met het laden van de installatie-bestanden.
Je kunt dat zien aan het knipperen van het ledje in de usbstick bij het opstarten.

Als dat werkt is de stick in orde.
Op de laptop zal hij of de setup starten of het scherm met herstel-opties laten zien.
In beide gevallen is dat een aanwijzing dat de stick goed is.
In dat geval start de pc dus niet van de stick op maar van de HDD en moet je daar dus nogmaals de instellingen controleren.

piet1

hoi reinier.ik heb verschillende usbs gebruikt zowel op pc en laptop .volgens mij staan de instellingen goed.maar krijg op beide telkens de melding.verwijder de schijven of media en druk op een toets

Reinier

En wat staat er dan op die verschillende usbsticks..?
Want die melding "verwijder de schijven of media en druk op een toets" duidt erop dat hetgeen op die sticks staat niet opstartbaar is...?

piet1

ik heb dit progje gedownload MediaCreationTool1803.dit staat er alleen op .miss heb ik wel helemaal het verkeerde

Reinier

jajaja, daar gaat het dus fout.

Dat tooltje moet je downloaden, dan een usbstick van minimaal 4 Gb of groter aansluiten en vervolgens dat tooltje uitvoeren ( dus dubbel-klikken ).

Hier is een Nederlandse uitleg hoe je te werk moet gaan.
Overigens moet je in het 1e plaatje van de uitleg de stip zetten bij "Installatie-media voor een andere pc maken".

piet1

hoi reinier.tot dusver gelukt met de usb stick maar waarmoet ik voorkiezen als ik wil herstellen

piet1

ik krijg deze melding

de pc kan niet worden hersteld met opstartherstel

klik op geavanceerde opties als u andere opties wilt proberen uw pc te herstellen

logboekbestand G:windows system32\logfiles\srt\srttrail.txt

Reinier

Dan kies je voor:

de pc opnieuw instellen  of de pc herstellen of opnieuw instellen met behulp van een installatiemedium
Wat het verschil is tussen beide lees je op deze pagina door op betreffende link te klikken. :icon_good:

piet1

moet ik nog wat in het boot menu veranderen

piet1

hoi reinier

heb alles al geprobeerd maar niks systeemherstel vind ie geen herstelpunt.opstart herstel niks.terug naar vorige versie niet.deze pc opnieuw instellen niet.hij zegt ook de c schijf is vegrendeld die moet ik eerst ontgrendelen.weet ff niet waar ik het moet zoeken

mvg piet

SMF spam blocked by CleanTalk