Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

schrijven van schijf D naar schijf I gaat ineens heel langzaam

Gestart door stekun, woensdag 18 april 2018, 15:12:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

stekun

Hoi,

Zoals de titel al zegt gaat het verplaatsen van bestanden van schijf d naar schijf I ( externe harde schijf) ineens heel langzaam (en ook andersom) . ( max 1.04 MB)
Beide schijven staan aardig vol, maar voorheen had ik hier ook geen last van. Net beide schijven gedrefragmenteerd. Maar het probleem blijft
Ik heb op het programma Crystaldiskinfo gekeken en daar zie alle schijven er ok uit.

wat kan dit zijn?

Reinier

Windows houdt van 20 - 30% vrije schijfruimte op een schijf...wellicht zit daar het probleem...
CiteerIk heb op het programma Crystaldiskinfo gekeken en daar zie alle schijven er ok uit.
Heb je ook gekeken naar of er waarden staan vermeld bij "Re-allocated sector count"  en "Current pending Sector Count"..?

stekun

Hoi

de waarden die ik zie bij :
Re-allocated sector count"  en "Current pending Sector Count"..? zijn 05 Re-allocated sector count current 100 worst 100 threshold 36. En bij Current pending Sector Count 100 current worst 100 threshold 0

Kun je daar wat mee?




Reinier

Ja, dat zegt voldoende, niks mis mee  :icon_good:
Heb je ook een andere usb-poort geprobeerd, aan de achterzijde bijv. als die schijf nu op een poort op het front-panel hangt..?

stekun

net in een andere usb ingeplugged en nog steeds snelheid 1.04 MB ..

Reinier

#5
Om wat voor ext. HDD gaat het..? ( merk / type / model )
Wordt de schijf gevoed via de usb-poort of heeft deze een eigen stroomvoorziening in de vor van een net-adapter..?
Probeer ook eens een andere usb-kabel...je weet maar nooit, soms is het iets heel voor-de-hand liggends..

stekun

Goedemorgen Reinier,

Het gaat om een wd my passport 500 GB, aangesloten via USB. Ik heb net een andere externe harde schijf aangesloten en nu schrijft hij snelheden van 70 MB en daarna richting 30 MB. Dus beduidend sneller. Het ligt dus denk ik aan wd my passport.
Betekent dit dat hij defect is of kan ik er nog iets aan doen?
En wat zou ik voor de toekomst kunnen aanschaffen als alternatief voor dit soort externe opslagschijven, want volgens mij zijn deze beiden redelijk verouderd? :)

Reinier

#7
Dit effect heeft vrijwel zeker te maken met het feit dat de usb-poort niet voldoende stroom kan leveren voor het goed functioneren van betreffende schijf.
Niet alle ext. HDD's hebben hetzelfde verbruik, de ene vraagt meer dan de andere.
Wat je kunt doen is de schijf op de pc aansluiten d.m.v. een zogenaamde usb y kabel zoals op het plaatje in de bijlage.
Aansluitingen 1 en 2 gaan in de pc, de andere in de ext. HDD-behuizing.
Op deze manier kan de schijf dus stroom via 2 poorten vragen en daarmee goed moeten functioneren..

Zelf gebruik ik geen ext. HDD's meer, ik heb geïnvesteerd in 2 Synology NASsen ( 2x 4-bay ) met schijven van 3 en 4 Tb. In totaal heb ik hiermee zo'n 18 Tb opslagruimte binnen het thuis-netwerk.
Kijk eerst eens of je met die y-kabel het snelheidsverschil oplost, een nieuwe ext. HDD kopen kan altijd nog.
Mocht je toch een nieuwe willen kopen, ga dan voor een type dat usb 3 ondersteund, tenminste, als je pc een usb 3 aansluiting heeft, anders heeft het weinig zin...

stekun

Ik heb zo een kabel liggen. Ga ik straks gelijk proberen. Begreep al niet wat zo een kabel inhield  :redface:

Hoe weet ik of mijn pc usb 3 ondersteunt?

derkdejong

als je een blauwe plastic strip ziet in de usbpoort is ie usb3

stekun

Ik heb net de kabel erin gedaan zoals je zei Reinier, maar helaas is de snelheid nog steeds hetzelfde.
Is er nog iets anders dat ik kan doen om de snelheid te verbeteren?
Of maar gewoon de andere gaan gebruiken en eens kijken voor andere externe hdd? Ik heb trouwens geen usb 3.0 aansluiting op mijn pc
Heb je nog een tip wat voort externe hdd ik dan het beste kan kopen?

Reinier

Indien je een wat vlottere ext. HDD wilt zou ik kiezen voor een type met een eigen stroomvoorziening ( adapter ).
Dat kunnen 7200 Rpm types zijn als is dat niet zo eenvoudig meer vandaag de dag.
De meeste worden nl. gevoed via de usb-kabel zodat je ze makkelijk kunt meenemen zonder met die adapter te hoeven slepen en je hebt geen stopcontact nodig.
Een usb 3 aansluiting ( op je pc ) kan meer stroom leveren dan een usb 2 poort, vandaar dat de meeste nieuwe ext. HDD's usb 3 of 3.1 hebben..

T'is een heel gezoek voor je de juiste hebt gevonden...een voorkeur heb ik niet echt.
Er is ook niet veel keuze meer tussen verschillende merken want er zijn nog maar een handje vol harde schijf fabrikanten ( Western Digital, Seagate, Toshiba )
Samsung produceert uitsluitend nog portable SSD's en die zijn duur, LaCie produceert alleen de behuizing en zet daar een Western Digital of Seagate schijf in en zo kun je nog wel even doorgaan.

Vandaar mijn investering in 2 NASsen, daarin draaien uitsluitend HDD's van Western Digital.
Daarnaast gebruik ik Google Drive, Onedrive en Dropbox als cloud-opslag.
Da's ook handig als backup, je kunt die altijd benaderen als je een internetverbinding hebt zolang je de gebruikersnaam en wachtwoorden weet en je hoeft niet bang te zijn dat
je je data verliest...
Dat risico heb je wel als je een reguliere ext. HDD laat stuiteren, de schijf is dan vaak beschadigd of helemaal kapot.
Met portable SSD's heb je dat probleem gelukkig niet omdat er geen bewegende delen in zitten.

Zo maar wat overwegingen, de keuze moet je uiteindelijk zelf maken.
Een reguliere ext. HDD van 1 Tb of minder zijn vaak 2,5" 5400 Rpm laptop-schijfjes en die zijn nu eenmaal niet erg snel.
Er zijn ook 7200 Rpm 2,5"schijven maar die zijn dun gezaaid.
Als je voor snelheid gaat zou ik voor een SSD kiezen maar dan betaal je gemiddeld wel 2 tot 3x zoveel..

stekun

bedankt tot zover. Ik ga nog eens kijken wat voor mij het beste is

fijne avond

stekun

nog een laatste vraag :)
die externe schijf (wd passport heeft het altijd wel ok gedaan) . hoe kan het dat hij dan ineens zo langzaam is?
ik probeer nu alle data die erop staat over te zetten maar dat wordt een hele lange klus. Kan ik dat nog enigszins versnellen?

Reinier

Versnellen...? Nee, ik zou niet weten hoe..
Ik weet ook niet wat de rest van de hardware is ( cpu, geheugen etc ).
Het probleem kan ook in de interface van de behuizing zitten, dat is het printplaatje waar de usb-aansluiting binnenkomt en de HDD aan gekoppeld is.

In principe zou de data-transfer wel iets sneller moeten worden naar gelang er minder data op de schijf staat.
Anders gezegd: hetgeen je gekopieerd of verplaatst hebt naar een andere schijf verwijderen van de ext. HDD...hoe minder data hoe sneller de schijf zou moeten worden..

SMF spam blocked by CleanTalk