Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

usb stick (bootable ) booten UEFI windows 10 lukt niet

Gestart door Asuka kazama, vrijdag 09 maart 2018, 13:18:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Asuka kazama

heb windows 10 laptop ( lenovo yoga 910)

Wil een  wachtwoord reset software,laten booten vanaf usb stick  (is  bootable) maar als ik f12 druk dan zie ik de usb stick niet. Als in bios uefi verandert  legacy  mode dan zie ik usb stick  wel   wachtwoord software start ook maar  dan zie ik  de Ssd niet.

Heb ook usb geformatteerd naar fat 32,  vervolgens  bestanden (iso)  erop gezet maar werkt niet.

Mijn vraag is hoe maak  usb stick  uefu bootable  zodat  laptop dat zowel usb stick en  ssd te zien krijg  (f12).

O  ja iso bestand is  68 mb

Trouwens  heb   ook  Rufus  geprobeerd   maar  niet  gelukt,   weet iemand  de  de juiste  instellingen die je moet aan klikken ?

Heb deze aangeklikt, Zie bijlage

 
Ik hoop dat iemand het probleem ziet.

Reinier

Vertel eens om welke wachtwoord-software het gaat..?

Daarnaast moet je Rufus zó instellen als op dit plaatje:


Je 2e instelling is dus niet goed om te beginnen...
Overigens kun je Win 10 ook opnieuw instellen m.b.v. een opstartbare usbstick met de installatiebestanden van Win 10 daarop.

Asuka kazama

Het  wachtwoord reset softwaire  is
I See Password Windows Password Recovery.Pro.2.6.2.2


mbr partitie voor bios or uefi werkt niet. ( met uefi  mode)


Een opstartbare usbstick met de installatiebestanden van Win 10 daarop.
Zal waarschijnlijk  ook  niet werken ( als de usb stick niet word  herkent  uefo mode)

Er moet bootable  uefi usb stick  worden aanmaakt  dan zou   het wel werken.

Op site van  Lenovo   zag  Lenovo UEFI Bootable Generator GUI
https://support.lenovo.com/nl/nl/downloads/ds030861
gedownload   

bijhorende  Lenovo UEFI Diagnostics - Bootable USB (64-bit)  derop zet  dat werkt  wel

Maar met behulp van   UEFI Bootable Generator GUI  mijn iso bestandje (  See Password Windows Password)  der op zet    krijg ik het niet  der op   geeft  foutmelding   dat het niet geldige Uefi bestand is.
 

Reinier

#3
Je moet in je UEFI dan "Fast Boot" en "Security Boot" uitschakelen en de instelling "Legacy boot" aanzetten.
Instellingen opslaan en dan zou het moeten werken als de stick is gemaakt volgens de instellingen op het plaatje.

Maandag nog een Win7-installatie uitgevoerd met een stick die op deze wijze was gemaakt op een 1 jaar oud UEFI systeem met Skylake-processor.

Volgens deze handleiding heb je Rufus niet nodig maar kun je met het programma zelf zo'n bootable stick maken..
Dat ook geprobeerd..?

Asuka kazama

Je moet in je UEFI dan "Fast Boot" en "Security Boot" uitschakelen en de instelling "Legacy boot" aanzetten.

Dat  heb ik al geprobeerd  maar  helaas. Met deze  optie zie ik wel  usb maar geen Ssd. 

Ja zoals  die handleiding heb ik ook  gedaan.
maar  lukt niet.



Reinier

#5
Probleem kan zitten in het feit dat er een PCI SSD in zit.
Die zijn er met SATA interface maar ook met NVMe...
Voor de laatste heb je een speciale NVMe-driver nodig om de SSD te kunnen zien als je boot vanaf bootable media.
Win 10 heeft deze driver standaard aan boord maar deze ontbreekt dus op de bootable media, daarin zitten hooguit usb en xHCI-drivers.

Je kunt kijken of Lenovo op de supportpagina een download heeft van zo'n NVMe-driver en proberen deze met NTlite te slipstreamen in de ISO van die password-tool.
Is die driver er niet dan blijft er naar min gevoel niet veel anders over dan een installatie-stick van Win 10 te maken en daarmee de laptop herstellen of "opnieuw instellen".
Overzicht van de herstelopties in Win 10 op deze pagina.

Asuka kazama

Hoi,

het  lijkt idd een  NVMe ssd te zijn.

Ja zal  even naar NVMe-driver  zoeken.
en met behulp  van  NTlite  in iso file   erin plaatsen.   waar  moet ik hem  plaatsen ?
in  nieuwe map,  of   in een van volgende mappen  [Boot]  of  Boot of toch SOURCES ? 


Reinier

Het slipstreamen doe het programma NTlite voor je als je deze uitleg volgt...
Ik heb het zelf afgelopen maandag nog gedaan om xHCI en usb3 drivers te slipstreamen in een Win7 ISO... :icon_good:

Asuka kazama

Oke,   is goed,   driver  laden doet  van zelf of   moet  een toets indrukken  om te  laden ?

Als  het met  password  software lukt  mooi anders toch  met windows 10 installatie  op usb.

Reinier

Drivers downloaden als die beschikbaar zijn, uitpakken in een map naar keuze en gewoon de uitleg volgen.
Daar staat aangegeven op welk moment en waar je deze map met drivers moet aangeven.
Drivers worden vervolgens geladen en door het programma zelf in de juiste map toegevoegd in het uiteindelijke ISO-bestand.

SMF spam blocked by CleanTalk