Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Installeren Windows 7 vanaf USB stick op notebook

Gestart door tessa123, vrijdag 05 januari 2018, 17:54:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tessa123

Hallo,

Het gaat om een notebook van Packard Bell. Doel is om Vista er af te halen en Windows 7 erop te zetten. Ik heb Windows 7 gekocht via een download link. Maar kan het niet automatisch installeren.

De verkoper heeft me aangeraden om Windows 7 op een USB stick te zetten. Ik heb nu de bestanden gekopieerd naar de USB stick toe.

De notebook in Bios opgestart, naar Boot. Daar kom ik nu uit bij USB - maar het lukt niet om deze te selecteren en te activeren.

Weet iemand hier hoe dit moet? Graag jullie advies. Alvast dank.

Vriendelijke groet,

Tessa

Reinier

Je kunt niet zomaar de Win7 bestanden naar een usbstick kopieëren en dan opstarten omdat de usbstick "opstartbaar" moet zijn.
Als je een Win7 dvd hebt of een ISO-bestand ( waar je een dvd van kunt branden ) dan gebruik je Rufus om de bestanden op de stick te zetten en deze opstartbaar te maken.

Een handleiding hoe je Rufus gebruikt vindt je hier.
Zorg ervoor dat je de usbstick is aangesloten vóór je Rufus start !
Succes, laat maar weten of het gelukt is.. :icon_good:


tessa123

Hallo,

Dank voor jullie advies. Ik heb met behulp van Rufus nu de USB stick in orde gemaakt.

In de handleiding staat hoe je nu kunt opstarten met de USB stick:     


Wanneer je opstartbare stick succesvol werd aangemaakt klik je op Sluiten om het programma te verlaten en nu kan je, mits de opstartvolgorde in je BIOS correct is ingesteld, opstarten vanop je USB-stick.

Bij opstartvolgorde is een link geplaatst en daar staat:
Het enige wat nog rest om de opstartvolgorde voor onze computer blijvend te veranderen is het accepteren van OK en het indrukken van de F10 toets op het toetsenbord. Door op de F10 toets te drukken worden de veranderingen opgeslagen en verlaat u de BIOS. De computer zal nu opstarten vanaf de CDROM of DVD speler.

Moet ik dus deze stap uitvoeren, dan de notebook afsluiten en opnieuw opstarten? Omdat dan wel automatisch de USB stick wordt gebruikt?

En gaat dan de installatie van Windows 7 automatisch van start?

Ik hoor graag hierover. Alvast dank.

Vriendelijke groet,

Tessa

Hans

Ja je opstart volgorde veranderd dan naar eerst je usb stick

tessa123

En het installeren van Windows 7 gaat dan ook vanzelf?

tessa123

Nog een vraagje: wordt Vista dan automatisch verwijderd? En ook alle andere programma's, zoals Photoshop, die op de notebook staan?

lucas

Ja alles wordt verwijderd Vista, geïnstalleerde software en aanwezige data.

tessa123

Dank voor je antwoord! Ik ga er morgenochtend mee verder en laat het weten als het gelukt is!

tessa123

Hallo,

Ik ben verder gegaan met de installatie. Nog een vraag over de handleiding: https://www.windows-helpdesk.nl/opstarten-vanaf-de-dvd-cdrom/

Dit staat bij punt 3: Nu gaan we doen waarvoor we gekomen zijn en dat is het aanpassen van de opstartvolgorde van onze computer. In het options scherm wat nu geopend is selecteren we de hardware die als eerste moet opstarten, in ons geval is dat de CDROM, en drukken we vervolgens weer op de enter toets.

> Maar op het plaatje staat bij 1st boot device in de rechterkolom floppy drive. Er komt verder een blauw scherm met cd rom.

Nu kan ik wel 1st boot device aanklikken, dat licht dan in het wit op, tezamen met wat er rechts naast staat en dat is Hard Drive.

Het lukt me niet om apart 1st boot device te selecteren en dan los daarvan rechts naar removable device te gaan. Aangezien Windows 7 op de USB stick staat, leek me dat de juiste keuze. Het rijtje daar is als volgt: hard drive, cd/dvd, removable device, network.

Hoe kan ik dit oplossen?

Of kan ik gewoon 3rd boot device selecteren, waar dus removable device rechts naast staat. En dan op F10 Save and Exit drukken? En dan opnieuw opstarten met de USB-stick erin?

Ik hoor graag jullie advies. Alvast dank.

Vriendelijke groet,

Tessa


Reinier

#10
Je moet dus kiezen voor "removable device", dat is de usbstick. :icon_good:
Je hoeft niet in de BIOS de opstart-volgorde te wijzigen, bij elke computer kun je, na het aanzetten, een opstartmenu oproepen door een paar keer op bijv. F12 te drukken.
Welke F-toets dat bij jouw pc is, ligt aan de fabrikant, het kan ook de F8 of [Escape] toets zijn.
In dat opstartmenu kies je dan "removable device" en druk op enter.
De pc zal dan opstarten van de stick. :yess:

tessa123

Ook al staat die bij 3st boot device en niet bij 1st boot device?

Reinier

#12
lees mijn reactie nu nog eens, net aangepast..
In de BIOS moet je, als je op een bootdevice staat, meestal op PageUp of PageDown drukken om het geselecteerde bootdevice omhoog of omlaag te verplaatsen tot deze op 1 staat.
Daarna F10 Save & exit..

tessa123

Ok, het werkt nog niet. Dit zijn de stappen die zijn gezet:

- USB stick in notebook met daarop Windows 7.
- Aanzetten notebook.
- Op F2 drukken om in BIOS te komen.
- Naar boot
- Op 3dr device met rechts removable xxxx staan.
- Aanklikken, licht allebei wit op. Enter drukken.
- Komt een blauw scherm met removable xxxx naar voren. Weer op Enter
- F10 Save and exit set up ingedrukt.

En dan start de notebook gewoon met Vista.

Wat gaat hier mis?

Graag jullie advies. Alvast dank.

Vriendelijke groet,

Tessa

tessa123

OK, ik lees net je aangepaste reactie.

Ik ga kijken hoe ik removable xx op 1 krijg.

SMF spam blocked by CleanTalk