Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

2 geluidskaarten

Gestart door Wolfke, zondag 18 april 2021, 19:46:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wolfke

Mijn geluidskaart zit op het moederbord.
Sinds Win10 blokkeert mijn PC regelmatig als ik films bekijk (bv. Youtube).
Met ubuntu op dezelfde PC heb ik dat probleem niet.

Iemand stelde me voor om een geluidskaart bij te steken.
Maar hoe werkt dit dan?
Werken ze dan allebei ter gelijktijd of moet er van alles aangepast worden?

Reinier

Leg eens uit wat het "blokkeren" van de pc met een extra geluidskaart te maken heeft want dat zie ik even niet..?

Je zult eerst moeten vaststellen wat de oorzaak is...
In welk opzicht "blokkeert" de pc dan..?
Wat gebeurt er, blijft het beeld hangen, begint het geluid te stotteren of iets anders...?

Hoe kijk je Youtube..? Met welke browser..? Of kijk je via een mediaspeler...?

Het plaatsen van een extra geluidskaart is alleen zinvol voor als je echt met muziek bezig bent ( professionele audio bewerking, DJ / mix programma's etc ), anders niet.
In de Windows Audio-instellingen kun je dan aangeven welk audio-apparaat waarvoor gebruikt moet worden.
Het is het 1 of de ander, nooit beide tegelijk.

Maar laten we eerst de oorzaak vaststellen..
Krijg je foutmeldingen of "hangt" de pc of loopt hij vast zodanig dat je moet herstarten..?

Wolfke

#2
Het is niet alleen met Youtube maar met alle sites die filmbeelden doorsturen(ik kijk voornamelijk VRTNU).
Zowel met Firefox als met Edge.
Na een hele tijd (kan soms 15-20min. zijn) blokkeert het beeld en komt er een brom uit de LS.
Ik kan dan niets anders doen dan poweroff/on.
Iemand gaf mij de tip om een geluidskaart bij te steken om te zien of het probleem dan opgelost is.

Reinier

Onzin, heeft niks met de geluidskaart te maken...
Zou eens een codec-pack installeren en kijken wat dat oplevert.
Bijv. het K-Lite codec-pack: https://codecguide.com/download_kl.htm

Na installatie pc herstarten en kijken of het geholpen heeft... :icon_good:

Wolfke

oke bedankt, zal ik doen. Het kan wel even duren voordat ik het resultaat zal ervaren, maar ik zal zeker terug reageren.

Wolfke

resultaat is er sneller dan ik verwachtte: het helpt niet.
Ik had de basic-versie geinstalleerd, kzal straks eens proberen met een andere versie.

Reinier

Kijk eens in de Windows logboeken ( onder Systeem en Toepassingen ) of daar rode uitroeptekens staan of de vermelding Kritiek, of draai WhoCrashed en plaats van de laatste de log, wellicht geeft dat duidelijkheid omtrent de oorzaak..?

Wolfke

#7
geen fouten onder Systeem;
onder Toepassingen heel sporadisch een COMruntime error 10035, maar dan op tijdstippen ver van mijn probleem.
geen info in Whocrashed

Reinier

Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Citeer
Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
* Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer snapshot" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

Let wel, graag de link plaatsen, aan een screenshot hebben we niks.
Het gaat hierbij met name om de aanwezige hardware en systeem temperaturen... :icon_good:

derkdejong

'resultaat is er sneller dan ik verwachtte: het helpt niet.': heb je na de installatie wel de pc opnieuw opgestart via start/afsluitmenu/optie 'opnieuw opstarten'?

Wolfke

jaja natuurlijk, als jij dat vraagt, doe ik dat.
Nog een paar keer geprobeerd:zelfde resultaat.
zicht is momentel te slecht om nog iets te probrn.

Wolfke

toch maar eens proberen met nieuwe geluids/videokaart en alleen deze activeren??

Gerrit


Wolfke

het is me als slechtziende niet zo duidelijk wat ik daarmee moet doen. Moet ik dat kopen? Of op de "gratis proefversie" klikken en wordt er dan iets geinstalleerd?

Gerrit

bent u een hollander......gratis dus
ja er word wat op uw pc gezet
kunt toch zelf ook wel bedenken toch :icon_confused:

SMF spam blocked by CleanTalk