Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

bijna 6jaar oude pc onderdelen/systeem naar win10 upgraden+cardreader inbouwen

Gestart door DrakenComputer, zaterdag 20 april 2019, 15:48:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DrakenComputer

Hallo

Ik heb hier een pc die ik al bijna 6-7jaar in gebruik heb.(om precies te zijn weet ik niet eigenlijk)

Deze pc heeft al eerder een upgrade gehad, namelijk de Voeding is vervangen en die werkt nog goed. Er is ook een videokaart geinstalleerd, die werkt ook goed.

Maar de pc is echt zo sloom tijdens opstarten. Ook gebeurt het dat het netwerk verbinding vaak uitvalt. Ik heb even aan de achterkant gekeken en er zit speling in de aansluiting. De kabel zit er goed in maar hij schuift wel een beetje. (netwerkaansluiting uitgezet waardoor hij niet meer goed in past?)

Ook ben ik van plan om een ingebouwde cardreader van goeie kwaliteit en usb aansluiting die 3.0 ondersteunt inbouwen

Wat kan ik doen?
Wat ik wil is waar nodig een onderdeel vervangen om pc sneller te maken (meer ram geheugen?)
Cardreader inbouw versie kopen ipv die losse met USB aansluiting
Netwerk aansluiting probleem oplossen (nieuwe moederbord?  :icon_eek1: )
upgrade naar win10

Ram geheugen die ik heb is 16GB
processor is i7
windows prestatie index is totaal 7,3
type systeem is 64 bits

DrakenComputer

Dit nog vergeten:

Tijdens opstarten is het best sloom maar tijdens surfen van internet is hij nog trager. Ik heb Chrome, Mozzilla en IE op mijn pc. Ik gebruik verschillende browsers omdat ik er graag gebruik van wil maken.

John

Maak eerst is ff je pc stofvrij, koop bij de action ff een busje perslucht en blaas ff alles uit, hieronder hoe je hem schoonmaakt in een filmpie :yess: :icon_o_O:
https://youtu.be/w_GyHsDLzNo
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Reinier

Jouw moederbord ondersteunt max. 16 Gb ram ( link ) dus je kunt er niet meer geheugen in plaatsen !
Afgezien daar van:  van meer geheugen wordt een pc niet sneller, dat is een fabeltje.

Dit moederbord heeft ook geen interne USB3 connector voor de aansluiting van een USB3 cardreader o.i.d.
Als je dat wilt zul je nog extra een PCI USB3 interface moeten aanschaffen.

Als je prestatiewinst wilt kun je beter een SATA SSD aanschaffen van 250 of 500 Gb waarop je Windows installeert en dan gebruik je je huidige HDD als extra opslagschijf.
Windows 10 Pro licentie kost € 24, Windows kun je gewoon bij Microsoft downloaden m.b.v. het hulpprogramma op deze pagina.

DrakenComputer

Hallo

Bedankt voor het reageren.

Ik heb de binnenkant van pc voordat ik de foto gemaakt had met stofzuiger schoongemaakt  :schater:

Die luchtdruk van action is effectiever denk ik, want met de stofzuiger kwam ik niet over in. (dit was niet dubbelzinning hoop ik :icon_o_O: )

Jammer dat er geen ingebouwde cardreader inkan. Dan wordt het die van action of van andere webshop.
Nee heb geen ruimte meer voor PCI denk ik maar hoeft ook niet.

Dan ga ik wel voor SATA SDD en zet ik daar gelijk WIN10 op. Hoe verwijder ik de win10 van deze hardeschijf zonder de documenten te verwijderen?

Hoe verhelp ik het netwerk aansluiting en de verbindingprobleem? De kabel schuift een beetje heen en weer. Wat ik bedoel is, wanneer je hem eruit trekt, druk je toch die ene hendel naar beneden. Ik heb dat niet gedaan want ik wilde niet uithalen, alleen kijken of de kabel goed in zit. Hij blijft wel erin maar er zit speling in of is dit normaal?

Reinier

Je kunt wel een usb2 cardreader intern aansluiten, het moederbord heeft 2 usb2-headers waarvan er in elk geval 1 vrij zou moeten zijn...

Als je besluit tot aankoop van een SSD zou ik voor deze Samsung of deze Crucial kiezen, beide zijn 500 Gb.

Je moet van je huidige HDD niks verwijderen !
Koppel deze af van je moederbord en sluit alleen de SSD aan als je Win 10 installeert.
Als je klaar bent met installeren ga je eerst updates draaien.
Pas als je daarmee klaar bent zet je de pc uit en sluit je de HDD weer aan en start de pc weer op.
Je kunt daarna de bestanden die je wilt bewaren van de HDD naar de SSD kopiëren.

Als je zeker weet dat alles is overgezet naar de SSD ga je in Windows naar "Schijfbeheer" en verwijder je alle partities van de HDD en formatteer je deze daarna.
Mocht dat vanuit "Schijfbeheer" onverhoopt niet lukken, installeer dan Minitool en gebruik dat om de HDD te wissen en formatteren.

Een Win 10 Pro licentie kun je o.a. hier kopen.
Je ontvangt de licentie-code per mail, Win 10 download je daarna bij Microsoft op de eerder gelinkte pagina.

UTP-stekkers hebben altijd een bepaalde speling omdat je hem anders niet uit het contra-deel krijgt of dat deze bij de minste aanraking afbreekt.
Zolang je internetverbinding niet wegvalt is er niks aan de hand.
Anders kun je proberen om er een nieuwe stekker aan te zetten maar daarvoor heb je een speciale krimptang nodig en moet je ook de kleurvolgorde van de aders in de netwerkkabel weten.

DrakenComputer

Oke ik ga niks van de hdd verwijderen en eerst de SATA doen.
Welk voorkeur hebben jullie voor een normaal dagelijks gebruik? Samsung of Crucial SATA?
En ik heb niet veel nodig GB, de hdd is al 1tb denk ik. Moet nog even naar kijken.

Ik ga dan ook meteen kijken of en waar ik die usb2 cardreader zit in de moederbord, heb nergens een stekker vrij gezien in deze moederbord... :icon_confused:


internetverbinding valt soms wel weg. Dat zei ik al in het eerste bericht. Dan probeer ik wel met een andere netwerk kabel, even kijken of dat goed gaat

Reinier

Ik heb beide in gebruik, probleemloos.
Overigens hebben beide 5 jaar garantie, de Samsung is een fractie sneller als de Crucial maar daar merk je als gebruiker niks van.

Nieuwe netwerkkabel ertussen dan, kost ook maar een paar euro...
In de handleiding van het moederbord staat een layout van het moederbord met de daarop aanwezige aansluitingen, die moet je dus even opzoeken en bekijken..
Daarop staan ook beide usb2 headers....zo heb ik die nl. ook gevonden.

DrakenComputer

Daar ben ik weer

jeetje...Ik bedoel...ik heb al een ssd kaart in de pc. Ik had hem niet gezien omdat ik hem niet zag liggen achter de behuizing. EN ook niet gekeken in de apparaatbeheer. Ik heb Kingston 120GB. Mijn fout!

Wat is de reden dat hij dan traag is? Is de SSD aan vervaning toe?

De USB stekker voor cardreader heb ik gevonden denk ik. Het heeft toch lichtblauwe kleur? Een daarvan is in gebruik en die is aan harde schijf en CDrom schijf gekoppeld. Ik heb ook even gekeken of er nog een stekker vrij was in die kabel maar er waren alleen 2.

Dan ben ik nu op zoek naar een goed snel werkende ingebouwde microcard reader en via microsoft site download ik de WIN10 wel.

DrakenComputer

Ingebouwde cardreader moet ook aantal USB uitgangen hebben. 3.0 als dat er is.

Reinier

Moederbord heeft geen interne usb3 header dus je kunt een usb3 kaartlezer niet aansluiten op het moederbord.
Er is, als het goed is, 1 usb2 header op het moederbord vrij, daar kun je dus wel een cardreader op aansluiten maar alleen een usb2 model.

Kingston SSD is de snelste niet en 120 Gb isniet erg groot.
Als deze voor 100 Gb vol is dan wordt Windows traag, Windows heeft 20 - 25 % vrije schijfruimte van de totale schijf nodig dus je moet minimaal 25 - 30 Gb aan ruimte op de SSD vrij hebben.

DrakenComputer

Oh, Ja Ik dacht de ingebouwde cardreader met 2.0 aansluiting op moederbord en de cardreader usb uitgangen 3.0 mogelijk was.

Welke en waar kan ik een goeie kopen?

Hmm, misschien ga ik toch de kingston vervangen. Ik kijk het nog even dagje aan

Reinier

Nee, dat kan niet omdat de hoofdaansluiting usb2 is zal de data-overdracht nooit sneller worden dan dat en dus heeft een usb3-poort geen enkel nut.
Als je op deze link klikt krijg je een overzicht van alle kaartlezers in het formaat 3,5 inch , dat is de afmeting van o.a. een dvd-station.
Dingen worden nauwelijks verkocht dus het zal niet meevallen om er nog 1 te krijgen.

Ik heb zelf voor deze oplossing gekozen.
Heb dat ding vorig jaar bij Action gekocht voor € 3,95. Kost dus weinig en werkt top  :icon_good:

DrakenComputer

Hmm...dan kijk wel even weer naar die usb cardreader aansluitingen en misschien dat ik zo een aanschaf of misschien een ingebouwde cardreader. Bedankt

Even terug naar het internet issue. Ik heb toch wel beetje last van de verbinding. Op een gegeven moment gaat hij toch de verbinding verbreken en duurt het even (1-2 minuten!!) om weer verbinding te maken. Komt dit doordat ik nog 20GB vrije ruimte op SSD heb? (ja heb er even naar gekeken en heb 20GB vrije ruimte in SSD...)

Die link die je gedeeld heb voor win10 licentie doet het niet....er staat dat ze dupe zijn geworden van ransomsoftware...en niet meer hun werk kunnen voortzetten

Reinier

Ja, die link werkt wel maar dat van die ransomeware-aanval was op dat moment nog niet gebeurd, dat is pas gebeurd nadat ik die link had geplaatst.

Uiteraard zijn er meer aanbieders:
https://onlinekeys.nl/product/windows-10-professional-oem-3264-bit-multi-language-serial-key/
https://onlinekeys.nl/product/windows-10-home-oem/
https://www.goodoffer24.com/windows-10-pro-professional-cd-key-32-64-bit.html?acc=12&utm_source=www.allkeyshop.com&utm_medium=referral&utm_campaign=allkeyshop
https://www.cjs-cdkeys.com/products/Windows-10-Professional-CD-Key-%28Digital-Download%29.html?utm_source=www.allkeyshop.com&utm_medium=referral&utm_campaign=allkeyshop

Wat betreft het verbindingsprobleem:
dat zit in het feit dat de chip op jouw moederbord officieel geen ondersteuning heeft voor Win 10.
Je hebt de driver nodig die op deze pagina staat, v2.1.0.26.
De driver is een zip-bestand.
Dit moet je na downloaden eerst uitpakken in een willekeurige map.

Installatie als volgt:
Citeer1) Download driver, save it onto desktop for easy access

2) Start "Device Manager"

3) Click "Network Adapters"

4) Right Click "Qualcomm Atheros AR 8161..."

5) "Update Driver"

6) Click "Browse my computer for driver software"

7) Click "Let me pick from a list..."

8) Click "Have Disk"

9) Click "Browse"

10) Locate & Select the files that have been downloaded (if its saved onto your desktop, you should be able to scroll down to see that there's a file called "netl1c63x64" setup file (I'm running 64bit btw)).

10) Update the driver and mine worked instantly!! Took me few hours of trial and error with various drivers...

SMF spam blocked by CleanTalk