PC freezes (bij inspanning)

Gestart door Elexxior, zaterdag 30 maart 2019, 13:59:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Elexxior

Beste helpers,

Mijn pc is inmiddels een kleine 3.5 jaar oud (op de processor na [1 jaar ong.]), maar deze klachten waren er al na een half jaar na aanschaf ongeveer. Zoals de titel zegt: freezes. Het enige wat ik op zo'n moment kan doen is de resetknop indrukken. Het beeld wordt niet zwart maar blijft stil staan (muis ook). Als er op het moment van de freeze toevallig geluid aan het afspelen was, blijft dat haperen en schrik ik me kapot.

Mijn systeem:
i7 7700K
16 GB RAM
Nvidia GTX 970
Asus Z170 Pro Gaming mobo
SSD: Samsung EVO 850 250 GB --> Waar windows op staat (64 bit)
SSD: Kingston 120 GB
Coolermaster G650M voeding
Monitor 1: LG 34UC97
Monitor 2: LG nogwat-25 inch UW

Ik heb een sfc /scannow uitgevoerd waarbij het volgende uitkwam:


De freezes komen sporadisch voor (nu al zo'n 2-3 jaar dus), maar wel vaak bij veel inspanning van de pc. Dat laatste weet ik niet zeker, want ik heb ze ook een paar keer gehad terwijl ik bijna niks aan het doen was. Toch ga ik er vanuit dat het er mee te maken heeft, want hij staat ook vaak uren lang aan met niks op de achtergrond, en dat gaat eigenlijk altijd gewoon prima.

Ik weet niet of de sfc scan er wat mee te maken heeft, maar het feit dat daar corrupte files uit blijken te komen is nou ook niet bepaald positief lijkt me.

Kan iemand me hier mee helpen?


Reinier

Zet eens een weblink van Speccy in je volgende bericht voor een volledig hardware-overzicht..?
Dat werkt zo:

Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Citeer
Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
* Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

Verder biedt WhoCrashed mogelijk uitkomst omtrent de oorzaak van die freezes
Download WoCrashed en voer het uit.
Plaats de uitkomst-log hiervan in je volgende bericht..?

Gerrit

en nog een aanvullende vraag wat zegt uw ssd tool van samsung?
en die van kingston...

Elexxior

Specs:
http://speccy.piriform.com/results/dMefhgnbYGEc7AtHg8bcKic

WhoCrashed report zit in de bijlage.

Welke SSD tool zou ik moeten gebruiken? Daar ben ik helaas niet bekend mee.

Reinier

De meest recente BIOS voor jouw moederbord is Versie 11.8.55.3510 van 2018/08/27.

Wat mij opvalt in het overzicht is de temp. van je videokaart...
Ter vergelijking heb ik Speccy hier even laten draaien en mijn videokaart is maar 31 graden ( GTX 960 )...
Kan natuurlijk veroorzaakt worden door het feit dat hij 2 monitoren aanstuurt, bij mij gaat het maar om 1 scherm.
Maar hij is bij jou 20 graden warmer als de rest ( moederbord, cpu en SSD's ).

Kan dus zijn dat de kaart instort als hij te heet wordt...
In welke behuizing zit dit systeem en hoeveel case-fans zitten er in de kast..?

Gerrit

samsung ssd tool
deze kan een hoop doen voor uw schijf lees wel de gebruiksaanwijzing !
en omdat u fouten heeft op de schijf die scannow niet kan repareren misschien kan de ssd tool het wel.....die kan nl parkeren en een reserver inzetten maar dan ga ik te diep in op de materie.
en word het allemaal erg onduidelijk

Elexxior

Citaat van: Reinier op zaterdag 30 maart 2019, 20:15:57
Wat mij opvalt in het overzicht is de temp. van je videokaart...
Ter vergelijking heb ik Speccy hier even laten draaien en mijn videokaart is maar 31 graden ( GTX 960 )...
Kan natuurlijk veroorzaakt worden door het feit dat hij 2 monitoren aanstuurt, bij mij gaat het maar om 1 scherm.
Maar hij is bij jou 20 graden warmer als de rest ( moederbord, cpu en SSD's ).

Kan dus zijn dat de kaart instort als hij te heet wordt...
In welke behuizing zit dit systeem en hoeveel case-fans zitten er in de kast..?
Ik weet niet zo goed hoe Speccy die temperatuur bepaalt, maar tijdens het gamen lijkt me dat een vrij normale temperatuur (55 graden is naar mijn weten meer dan acceptabel voor een GPU). Als Speccy op 1 moment analyseert zegt die temperatuur dan niet vrij weinig? (ik probeer mee te denken, jullie zijn de experts :respect: ) Hiernaast geloof ik dat fouten m.b.t. de videokaart meestal geen totale freezes geeft maar eerder blauw scherm of zwart beeld? Ik zou zelf denk ik niet snel de videokaart de schuld geven dus. Maar nogmaals sluit ik dit zeker niet uit! Laten we verder kijken...

Mijn kast is een NZXT 340S model zo uit mijn hoofd. Er zit een top en back fan in, met aan de voorkant nog 2 maar die zijn afkomstig van mijn NZXT Kraken waterkoeling voor de CPU (die i7's willen nog wel eens heet worden). In totaal 4 fans dus. Koude lucht in aan de voorkant, en warme lucht uit aan de boven- en achterkant.

Ik zal ook even mijn eigen gedachtengang plaatsen (meer info is altijd goed! :eusa_dance: ):

Ik onderhoud mijn pc vrij goed (koelpasta regelmatig vervangen, stof verwijderen, softwarematig schoon houden et cetera). Er zit vrijwel geen stof in het systeem en de luchtcirculatie lijkt goed te gaan. Ook is hij nog steeds zeer stil wat ook vaak een goed teken is.

Ik heb zelf heel erg de neiging om het probleem bij mijn moederbord te leggen, die had bij aanschaf van deze pc al voor problemen gezorgd bij het lezen van het geheugen. Na deze te hebben vervangen is dat echter verholpen. Helaas (ongeveer) een jaar later geluidsproblemen mee gehad; De onboard geluidskaart leek niet meer goed te werken. Ik gebruik daarom tegenwoordig een externe geluidskaart.

De i7 is aangeschaft nadat de klachten al bestonden dus daar ligt het sowieso niet aan lijkt me.

Citaat van: Gerrit op zaterdag 30 maart 2019, 23:21:39
samsung ssd tool
deze kan een hoop doen voor uw schijf

Ik heb een Performance Benchmark gedaan:

Onder "system compatibility" staat dat er geen compatibiliteits issues gevonden zijn.
(deze tool ondersteunt echter niet de andere SSD van Kingston...)

Ik hoop dat jullie hier verder mee komen!

Reinier

Uiteraard is de temp.-weergave van Speccy een moment-opname maar ik neem aan dat je niet aan het gamen was toen je Speccy draaide..?
Vandaar mijn opmerking, als het de "idle"-temp. van de kaart is vind ik hem vrij hoog...
Als je flink gamed zal deze oplopen tot ruim boven de 80 graden en hoger.
De mogelijkheid bestaat dat hij boven de kritieke temp. uit komt en dan "hangt" of crashed.

Aan de andere kant moet het aantal case-fans voldoende zijn om een goede airflow in de behuizing te realiseren en zou dit dus eigenlijk niet voor mogen komen.
Het is wel enigszins vreemd dat er geen crash-logs zijn gevonden...
Er zijn eigenlijk maar weinig oorzaken waarbij dit gebeurd:
* voedings-probleem
* geheugenprobleem
* firmware-probleem SSD

Controleer dus van zowel de Samsung SSD als van de Kingston of de firmware up-to-date is.
Als geheugentest kun je Memtest86 draaien.
Dat is een vrij langdurige test maar die kun je afbreken als er ook maar 1 fout gevonden wordt, dan is het geheugen rot en toe aan vervanging.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is:  het stuurprogramma van je videokaart "kaal" installeren, dus uitsluitend de driver, niet de rest van de meuk die Nvidia tegenwoordig mee installeert ( PhysiX, Geforce Eexperience etc ).
Daarvoor kies in tijdens de setup niet voor Express maar Advanced installation.
Je krijgt dan een scherm installatie-opties.
Haal daar alle vinkjes weg behalve bij de driver en klik op Next..

Je oude stuurprogramma verwijder je het best m.b.v. DDU in "Veilige modus".

Elexxior



Dit is voor het eerst dat ik deze krijg. Zojuist 5 minuten geleden gebeurt. Ik denk dat we nu wel een hoop uit kunnen sluiten...

Citaat van: Reinier op zondag 31 maart 2019, 06:08:24
Uiteraard is de temp...

Als we met bovenstaande nieuwe kennis niet verder komen denk ik dat ik eerst een format ga doen zodat ik softwarematig een hoop uit kan sluiten voordat ik aan firm- of hardware begin. Maar ik denk dat dit blauwe scherm wel geen hoop zegt.

Gerrit

voordat u een nieuwe instal gaat doen zou u niet eerst een onlinescan doen of uw eigen scanner.
want anders blijft u in een cirkel draaien.....ps en dan doel ik op een uitgebreide scan.....scannow kan niet herstell;en uw ssd is in topform dus.....kan het enkel nog bagger wezen .
en als het een goede bagger is helpt een nieuwe instal niet veel.....
dit heeft te maken met de ssd die schuift op maar leegt niet alleen de tool kan het wel secure erase

Elexxior

Sorry voor de late reactie.

Ik heb inmiddels een format gedaan en opnieuw dezelfde klachten. Het ligt dus niet aan software.

Het spijt me, maar ik begrijp je laatste reactie niet helemaal @Gerrit. Wat bedoel je precies?

Welke tests zou je adviseren om hardware storingen te checken? Ik kwam niet helemaal uit Memtest86. Zou je me daarmee kunnen helpen?

Ook wil ik graag nog mijn tweede SSD testen (al hoewel ik die puur gebruik als een soort grote USB stick: Windows staat er niet op, eigenlijk alleen foto's, video's en muziek. Dus ik acht de kans niet groot dat die een crash tijdens het gamen kan veroorzaken...)

Gerrit

tja u had nooit op de manier zoals bij harddisk van vroeger moeten werken......de oude bestanden schuiven op bij ssd en blijven dus vrolijk staan.
met de ssd tool van de fabrikant kan je secure erase of santise doen die geven de controle chip de opdracht aan de geheugenchips te legen (eenvoudige uitleg)
dan zijn de foute gedeeltes ook geruild voor goede.
gewoon format geeft vrij de data blijft staan.....
en dat is dus in uw geval dus........en ook de fouten en eventuele bagger.
resume de tool gebruiken en secure erase doen

Elexxior

Ik denk dat ik er voor nu even vanuit wil gaan dat mijn SSD's prima werken. Eerst de hypothese aanpakken en dat is het RAM of het moederbord. Kan iemand eenvoudig uitleggen wat ik in Memtest86 moet doen?

Gerrit

gewoon eerst de short test en als u het niet vertrouwt de uitgebreide.
hwinfo is een test die ook uw systeem test gebruikte ik veel ...vroeger

Reinier

Ik zou de uitgebreide geheugentest draaien van Memtest86.
Hoe je een bootable usbstick maakt en Memtest86 gebruikt lees je hier, incl. screenshots  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk