Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Harde schijf (?) doet raar.

Gestart door StefanJC, zaterdag 29 december 2018, 13:39:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

StefanJC

Hallo.
Mijn harde schijf (vermoed ik althans) maakt soms een raar geluid. Om de zoveel seconden tiktiktiktiktiktik...dan weer even rustig, en dan weer.
Dat merk ik ook aan mijn windows, die begint dan even te vertragen, en gaat dan weer rustig verder.

Nou is dit al een tijdje zo, een paar maanden. Ik los het op door de pc af te sluiten en een paar minuten helemaal van de stroom af te halen (voedingskabel achter uit de pc trekken).
Als ik de hele boel vervolgens weer aan zet dan is dit probleem weer voor een aantal weken verholpen.

Ligt dit dan aan mijn voeding of aan mijn harde schijf?
Ik heb mijn harde schijf elke keer gecheckd en er zitten geen fouten op de schijf.

Bedankt

Gerrit

ik kan u verzekeren dat het uw schijf is die op zijn eind is.
u kunt het zien als een grammofoon plaat als de naald versleten is schuift deze over de plaat.
en tikt tegen het einde, uw arm van de hardeschijf kan geen positie bepalen en gaat tikken

https://www.youtube.com/watch?v=AB89cJ0jHI4

Veng

Dus zo snel mogelijk je data veilig stellen nu het nog kan en de schijf vervangen!
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

StefanJC

Beiden bedankt. Ik was er ook al bang voor.
Ik heb reeds mijn data op een flashdrive staan.
Ik hoop dat de harde schijf het nog een weekje vol houdt, ik heb pas volgende week geld voor een nieuwe.
Ik zit eraan te denken een SSD te kopen, lijkt me een veilige optie (mits ik die op mijn pc kan aansluiten), ik word een beetje zat van die mechanische harde schijven.

Nogmaals dank en alvast fijne jaarwisseling.

Veng

Wacht niet te lang want volgens Murphy komt een ongeluk zelden alleen en zo betrouwbaar zijn flashdrives ook niet allemaal. Al heb ik de laatste tijd zelf weinig problemen met die dingen.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Reinier

Veel SSD's hebben tegenwoordig een garantie-termijn van 5 jaar, uitgezonderd de budget-modellen.
Ik kan je deze 2 aanbevelen, beide 500 Gb en beide 5 jaar garantie.

Ik heb beide overigens ook zelf in gebruik en kan zeggen dat de Samsung de snelste is van de 2 hoewel ook de Crucial erg goed presteert.
De laatste is overigens wel een stukje goedkoper sinds enige tijd, voorheen waren ze beide op € 2 na hetzelfde geprijsd...

Goede jaarwisseling en een super 2019 gewenst  :Kicon_good:

Veng

Ik heb de Samsung 850 Pro 256. Op de snelheid let ik niet zo erg. Maar idd ook ivm de garantie en verwachte levensduur.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

StefanJC

Bedankt voor de tips!
Nog even een vraag, heeft een SSD een zelfde soort aansluiting op t moederbord als een SATA schijf?
Ik vraag me namelijk af of ik een SSD wel op mijn moederbord kan aansluiten.

Jullie ook de beste wensen voor 2019!!!

StefanJC

iets beter kijken, Stefan...staat duidelijk SATA connector...zucht..hihi ;)

StefanJC

Ik heb deze gekocht, doet het uitstekend!

M'n harde schijf houdt zich op dit moment koest, dus vingers gekruist dat hij het tot volgende week volhoudt. :)

Reinier

Op hoop van zegen dus maar...we duimen voor je  :icon_good:

Veng

Idd. Op hoop van zegen maar als hij het al maanden heeft zal een weekje ook niet veel uitmaken hoop ik.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

SMF spam blocked by CleanTalk