Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Aanschaf nieuwe pc.

Gestart door Laurens, woensdag 23 september 2020, 15:28:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laurens

Tegen die tijd koop ik idd een andere....of doe er twee bankjes van 16GB in....haha

Reinier


Laurens

Hoi Reinier, even een update !! Ik heb vanmiddag mijn nieuwe pc opgehaald. Ik zou hem morgen (woensdag) ophalen maar die man belde mij en zei dat de pc klaar was op 1 geheugenbankje na, die was verkeerd- of niet geleverd bij de bestelling. Kon wel vrijdag of zaterdag worden voordat ie hem zou krijgen, en als t tegenzat kon t wel begin volg. week worden. Ik heb dus, mede doordat ik zondag mijn oude pc al verkocht had en dus zonder zat, met hem afgesproken dat ik hem vanmiddag al kon ophalen. Hij zal me bellen als t bankje binnen is bij hem. Dus voor nu zit er nog even 1 bankje van 8 GB in. Bij deze wat fotootjes en het Speccy raport. Ben je even op de hoogte, wel net zo aardig.

http://speccy.piriform.com/results/RraAIUdNor8ciY8Lm7ykmGb

Reinier

Ziet er goed uit  :icon_good: :icon_good:
Als de 2e module van 8 Gb binnen komt moet je de huidige bank 1 slot naar rechts opschuiven, dus in het 2e slot vanaf de processorkoeler gezien, zetten.
De 2e komt dan is het meest rechtse slot ( het dichtst bij de ATX voedingsstekker ).
Op deze manier ziet het bord 16 Gb in dual-channel modus en dat is wat je wilt.

Succes maar weer  :icon_good:

Laurens

Ok.....dus vanaf de foto gezien de tweede en vierde van links....( lichtgrijs). En wederom dank voor je reactie. Ik laat t je weten als de beide bankjes erin zitten. Nog een fijne avond.

Reinier


Laurens

Reinier, tot mijn grote verbazing ging vanmiddag de deurbel en die kerel van de winkel stond voor mijn deur..... was vanmorgen toch bij hem binnengekomen, dus kwam hij hem even brengen.....wat aardig toch !! Maar ik heb het bankje geplaatst en alles lijkt te werken. Het lijkt erop dat ie nu, in vergelijk met gisteren, gewoon al sneller is en sneller reageert.....maar kan ook verbeelding zijn.... opstarten doet ie wel supersnel, van de knop in drukken totdat ik het startscherm zie.....10 seconden !!! Dat was met de vorige pc wel anders, minimaal 30 seconden duurde dat. Echter ik heb nog twee vraagjes, op de (ander bijgevoegde twee foto's ) zie je een Intel 'Foxcon' ( dat blauwe rondje zeg maar) is dat de koeler ? En....aan de achterkant zie ik twee keer USB, maar ook twee mint kleurige aansluitingen, dat is toch ook usb ?  Voor de volledigheid nog even een nieuw Speccy rapportje erbij nadat het bankje is geplaats. Wederom dank, en nog een fijne avond. Laurens. 
http://speccy.piriform.com/results/yFXYAax1ee5YJnEguqHDz8e

Laurens


Reinier

#38
De zwarte poorten zijn usb 2.0 , die mint-kleurige zouden blauw moeten zijn en zijn de usb 3.0 poorten.
En ja, dat ding met die blauwe sticker is de standaard Intel processor-koeler, in dit geval gemaakt door Foxconn.
Deze herken je direct aan het straaljager geluid bij de eerste opstart  :schater: :schater:, daarna wordt het minder...
Vanwege dat geluid en omdat de koelcapaciteit van de standaard koeler niet geweldig is plaats ik zelf altijd een aftermarket koeler...
In mijn huidige systeem zit een Core i7 6700K en daarop zit deze flinke Noctua koeler:


Laurens

das wel een hele grote.....maar denk je...zal ik ook een dergelijke ( aftermarket ) koeler nodig zijn dan ? Ik wel even gekeken, maar zie enorme prijsverschillen....

Reinier

Voor de i5 die in jouw systeem zit volstaat een koeler van rond de € 35...
Maar dan ook alleen als je zware taken uitvoert waarbij de processor langere tijd op ( bijna ) vollast draait zoals het spelen van zware games, renderen van grote video- grafische of 3D CAD bestanden.
Anders is het niet nodig ( beetje surfen, mailen of lichte, simpele games ), of je moet je irriteren aan dat straaljager geluid natuurlijk..  :icon_biggrin1:
Mijn keuze voor deze grote Noctua was o.a. dat ik regelmatig met video bezig ben ( monteren, renderen etc ) en dat ik een stille pc wilde maar ook dat geld geen rol speelde.
Deze Noctua is redelijk aan de prijs...
Voor jouw i5 zou iets uit dit overzicht volstaan: https://tweakers.net/processorkoeling/vergelijken/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjXQUSooykxO9U2sULIyMYHxMvOUrIBSxQWpyW6ZOSWpRcVKVtVKxhYWIKosMUfJKlrJ0sDSTCm2trYWAA

Daarbij zijn deze en deze goede keuzes wat betreft prestaties, prijs en geluidsproductie.
Je moet alleen goed kijken naar de hoogte van de koeler i.v.m. de breedte van je behuizing, dat hij er wel in past...
Anders loop je de kans dat je het zij-paneel er niet meer op krijgt  :ohyeah:

Laurens

Hoi Reinier, hier de 'zeurzak' weer eens....haha. Maar ik heb bij die zaak een koeler gekocht, kreeg ik mee voor 25 euro. Betreft de Cooler Master Hyper 212 Black Edition. Zit wel een heel zakje vol onderdelen bij, maar eerst aar eens even op Google kijken hoe zo'n ding te plaatsen, zal een gevecht worden. Ik zie op de site van Alternate dat die koeler voor mijn  moederbord 'ready-geschroefd' is....wat betekend dat ?  Ik neem ook aan dat er bij de 'oude' koeler er ook koelpasta op zit, hoe- en waarmee kan ik dat het beste verwijderen ? Alvast mijn hevige dank en je hoort wel weer...

Reinier

Die opmerking van Alternate betekent niks meer dan dat deze koeler geschikt is voor een Intel socket 1151 processor-voet.
De koeler zelf wordt dan m.b.v. schroeven bevestigd op de zgn "backplate" die aan de onderzijde van het moederbord zit.

Voor jouw gemak een videootje...
Is ook een Coolermaster, zelfde socket, iets ander type maar de montage is voor 99% hetzelfde.

https://www.youtube.com/watch?v=Iu6u0QVCXys

Overigens, de oude koelpasta op de processor verwijder je het best met een watten-pad ( zo'n make-up schijf van moeder de vrouw ) die je nat maakt met aceton ( nagellak verwijderaar ) of pure alcohol ( gedemineraliseerde alcohol, verkrijgbaar bij apotheek of drogisterij ).
De video wijst zichzelf  :icon_good:

Laurens

Dank, ik heb net de aceton en watjes gehaald bij de Kruidvat. Ik neem aan dat deze goed is ? Ik ga er als t goed is morgen mee aan de slag, laat ik je weten. Fijn weekend !

Reinier

Ja hoor, helemaal goed..  :icon_good:

Let op de hoeveelheid koelpasta die in de video wordt aangebracht.
Zelf vind ik dat rijkelijk veel, iets meer dan de helft daarvan is ook genoeg.
Meestal smeer ik dat licht uit m.b.v. een plastic spateltje of een stukje buigbaar plastic wat je als een soort plamuurmes gebruikt, zodat er een hele dunne film ontstaat.
Maar zoals in de video getoond moet ook goed zijn, wel even de koeler erop drukken zodat het zich al een beetje verspreid,
De rest komt door de druk van het vastzetten van de koeler.
Succes ermee  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk