Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Uitvallen onder zware belasting

Gestart door Chef, dinsdag 15 mei 2018, 17:14:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chef

Hallo,

laat ik allereerst stellen dat ik DENK dat het een hardware probleem is maar dit absoluut niet zeker weet. Ook zal ik mijn specs hier alvast neerzetten voor de leesvriendelijkheid.

PSU: Ewent Profesional Power Supply 600 WATT.
OS: Windows 10 64 bit
Moederbord: M5A97 EVO R 2.0
CPU: AMD FX 8350
GPU: Nvidia GTX 1060 6GB GAMING X
Voor de volledigheid heb ik nog 4 case fans, 3 aan de voorkant, 1 aan de achterkant.

Dan nu het probleem. Ik heb al een tijd last van het uitvallen van de computer wanneer hij zwaar belast wordt. In andere woorden wanneer ik bijvoorbeeld Battlefield 4, The Witcher 3 Wild Hunt etc. speel. De PC vertoont gemiddeld zo'n dertig minuten (soms 10, soms 3 uur) geen enkel teken dat het niet goed gaat, haalt gemiddeld 60 FPS en de temperaturen van zowel de GPU als CPU blijven onder de 80 graden. CPU komt zelfs vaak niet boven de 70. Maar dan besluit de PC dat het mooi is geweest en valt uit. Geen blauwe schermen, geen errors geen weet ik veel wat, net alsof je kleine broertje voor de grap aan de achterkant de PSU opeens uitzet. Het lijkt geen verlies van stroom te zijn want de LED's op het moederbord blijven gewoon branden. Echter als ik de computer weer wil gebruiken moet ik eerst de PSU uitzetten totdat de LED's ook uitgaan (die gaan niet direct uit) en vervolgens de PSU aanzetten en dan start de computer ook weer op alsof er niks gebeurd is. Nogmaals dit gebeurd alleen bij zware belasting, niet bij het kijken van een serie, op internet zitten, youtube kijken. En ook niet als ik spelletjes speel die al ouder zijn of niet zwaar belastend.

Ik heb hier nu denk ik al een jaar last van, eigenlijk sinds ik de nieuwe Grafische kaart heb, dus je zou denken dat het daaraan ligt, maar dat heb ik al getest. Ik zal nu nog nog opsommen wat ik allemaal heb ondervonden en ondernomen tijdens mijn "onderzoek". Dit lijkt misschien een lang irritant verhaal maar wil graag zo gedetailleerd mogelijk zijn.

De eerste keer dat dit gebeurde, kreeg ik kortsluiting in mijn voeding, dit was nog een oude voeding van 500 WATT uit mijn hoofd en ik ben er toen simpelweg vanuit gegaan dat de voeding dit gewoon niet meer aan kon, hij was ook al vrij oud. Vervolgens heb ik mijn huidige voeding gekocht, kreeg gek genoeg ook kortsluiting tijdens het uitvallen. Ik terug naar de winkel voor garantie en er bleek dus al iets foutief te zitten voordat ik hem goed en wel had aangesloten. Nieuwe voeding erin, tijd geen problemen meer gehad.

Probleem kwam weer terug, en heb sindsdien het volgende gedaan, zoveel mogelijk in volgorde:


Gekeken of mijn PSU sterk genoeg was voor mijn systeem, volgens internet leek dit het geval.
Het probleem leek te komen doordat de North Bridge oververhit raakte, ik brandde bijna mijn handen als ik hem probeerde vast te pakken. Heb er toen een ventilator tegenaan gezet, heeft niet geholpen.
Daarna heb ik mijn Grafische kaart aan een STRESS test onderworpen, hele middag laten draaien. GPU temperatuur kwam niet boven de 70 graden en geen crash.
GPU op een ander systeem laten werken. Geen crash.
Toch weer aan koelingsproblemen gedacht en een nieuwe kast gekocht met 4 case fans. Heeft ook geen effect gehad.
Windows systeemherstel laten doen, oftewel hele harddrive gewiped.
Broer van mij had toevallig tegelijk met mij dezelfde computer gekocht, jaren geleden. Hij heeft nu zijn CPU en moederbord naar intel geupgrade. Ik heb zijn oude Moederbord en CPU nu in mijn computer zitten. Heeft ook geen effect gehad.

Het is misschien nodig om te zeggen dat mijn broer en ik, zoals eerder genoemd, jaren geleden dezelfde PC gekocht hebben. Hij is vorig jaar overgestapt naar een AMD GPU en ik naar mijn huidige 1060. Hij heeft geen crashes, kapotte voedingen of wat dan ook meegemaakt. Hij is pas vorige maand overgestapt op Intel (hij heeft wel geld  :schater:) dus we hebben een tijd lang alleen de GPU als afwijkende spec gehad.

Op dit moment ben ik ten einde raad. Het enige wat ik me kan bedenken is dat deze voeding van het meest waardeloze merk is, maar dan zou mijn broer die een GPU met meer stroom verbruik hetzelfde probleem moeten hebben gehad lijkt mij, zeker omdat zijn PSU op dit moment nog eens 50W lager ligt.

Mijn vraag zal wel duidelijk zijn maar ik zal hem toch stellen: Heeft er iemand enig idee wat er mis is en/ of wat er anders moet om mijn PC weer naar behoren te laten functioneren? Ik kan wel nieuwe onderdelen blijven kopen in de hoop dat het beter wordt maar dat is voor een arme student als ik geen optie :icon_rolleyes:

Ik hoop dat iemand mij kan redden uit deze frustrerende situatie!

Alvast heel erg bedankt,

Chef

PS. Ik hoop dat dit in het goede subforum staat.






Reinier

#1
Zet er maar een A-merk voeding in van rond de 520 - 550 Watt en je bent van je probleem af.
Ewent is een Chinees bagger-merk, geen 80+ certificering of wat dan ook..Bijna 100% zeker dat dat de boosdoener is.
Je cpu ( FX 8350 ) is een echte stroomvreter, de GTX 1060 6 Gb heeft een TDP van 120 watt, beide op vollast gaan richting de 400 Watt continue vermogen en dat is blijkbaar teveel voor die
prul-voeding die zijn max. stroom ook nog eens verdeelt over 2 afzonderlijke 12V rails.
Het zou wellicht wel werken als de voeding zijn max. vermogen zou leveren op 1 enkele 12V rail.

Mijn advies: koop deze of deze Seasonic-voeding en je bent verzekerd van een top voeding en een prima service van de importeur  :icon_good:

Chef

Ik zal even kijken, heel erg bedankt!  :icon_good:

Reinier

Mooiste zou uiteraard zijn als je bijv. een A-merk voeding met bovengenoemd vermogen zou kunnen testen.Dat zou bijv. kunnen m.b.v. een lokale computerwinkel waarmee je afspreekt betreffende voeding aan te schaffen als deze het probleem blijkt te verhelpen.
Of vraag eens rond in je omgeving of er iemand is die nog zoiets op de schap heeft liggen....?
Nogmaals: ben er vrijwel 100% van overtuigd dat die voeding de boosdoener is ( temp. beveiliging die de boel afschakelt omdat'ie de boel niet trekt ) maar een bevestiging is uiteraard altijd beter.

SMF spam blocked by CleanTalk