Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Nieuwe PC gebouwd. Binnen 1 dag al problemen

Gestart door jamlego, maandag 11 november 2019, 22:12:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reinier

Tja, goeie vraag....
De pc voldoet meer dan ruim aan de aanbevolen systeem-eisen.
Mijn eerste gedachte is dan een temperatuur probleem.

Kijk eens wat de temps zijn ingame, dat kan met Open HW Monitor: http://openhardwaremonitor.org/
Anders wellicht toch een probleem met de stroomvoorziening...

Op welke resolutie game je, full HD, 4K ..?

jamlego

Ik game op full hd. Ik heb speccy gedownload. En ik za dat ie bij dishonered bij de 70 graden kwam.
Misschien kan ik even een furmark test doen. Tenzij het afgeraden wordt.
Ik dacht ook aan een temperatuur probleem met de GPU.


Reinier

Wat voor cpu-koeler zit er op..?
Maak er eens een foto van en plaats die..?

Zelf gebruik ik nl. nooit de eventueel meegeleverde koeler maar kies altijd voor een after market koeler.
Het systeem hier moet nog wel eens flink aan de bak met video bewerking / rendering en dan wordt de boel met een standaard koeer gewoon veel te warm naar m'n zin.
Mijn processor wordt full stress na 30 min. niet warmer dan zo'n 62 graden.... ( Core i7 6700K )

jamlego

ryzen 5 3600 processor heeft een meegeleverde koeler.
Ik zet deze in de bijlage. het is echt identiek aan de mijne. Ik weet niet of het aan de cpu zit. De cpu temperaturen zitten vaak op normaal niveau.
Maar ik kan het mis hebben.

Reinier

Die 2060 mag op full HD nooit zo warm worden dat de pc reboot..
Hooguit zal hij op 4K met ultra-instellingen artifacts gaan vertonen bij oververhitting of een flinke framedrop laten zien omdat de kaart dan gaat throttelen.
Maar dat een systeem reboot van een te warme videokaart moet ik nog meemaken, in ruim 25 jaar nog nooit meegemaakt.
Het zal eerder de processor zijn die dat veroorzaakt indien de temp. boven de 92 - 93 graden uitkomt bij full stress....
Of de voeding die het niet trekt maar dat zou niet mogen in jouw geval.

Mijn ervaring is wel dat de stock koeler, zoals op de foto, ongeschikt zijn indien het systeem wordt gebruikt om te gamen, dan heb je een betere koeler met een hoger koelvermogen nodig.

Rdruten

Omdat  ik toch meelees.

Ik mis eerlijk gezegd info in dit topic.

Wat zeggen je logboeken direct na deze 'uitval'?

Volgens mij is de temperatuur relevantie makkelijk te bepalen.

Download:
- MSI kombustor
- Prime 95

Stress in ieder geval je CPu en GPu volledig.

En kijk eens wat de temperaturen doen.

Deze  bovenstaande stockcooler houdt mijn PC met Ryzen 2600 onder de 60 graden bij Full Load.
Echter zodra je gaat gamen wordt de lucht in de behuizing aanzienlijk warmer in je kast.
Mijn MSI RTX 2060 wordt overigens maar 60 graden onder full load met de FAN op 60%.

Voorheen had ik een Gigabyte versie en deze werd ruim 80 graden. Kan me voorstellen dat de stockcooler dit niet gaat redden tijdens gamen om de warmte van de GPU erbij te verwerken.

Echter met bovenstaande test zul je snel genoeg je temperaturen kunnen bekijken.



jamlego

Heb beide programma's gedownload.

MSI kombustor heb ik 20 min laten runnen. GPU temperatuur bleef rond de 78 graden zitten.
Prime 95 heb ik ook laten runnen en daardoor startte mijn pc 5 min later op.

Dus het is wel de processor denk ik inderdaad en met name de koeling.

Reinier

Een processor-temp. van 78 graden mag nooit een reden zijn om te rebooten, het moederbord of de processor-beveiliging zou dan moeten ingrijpen in de vorm van "throttelen".
D.w.z. dat de kloksnelheid van de processor wordt verlaagd om daardoor de temp. te verlagen.

Er is blijkbaar nogal wat commotie rond de R5 3600 i.c.m. zo'n MSI B450 moederbord...
Lees maar eens wat topics hier.

De meeste processoren gaan pas rond de 90 graden throttelen en ergens boven de 100 graden klapt de beveiliging erop en wodt het systeem uitgeschakeld om hardware schade te voorkomen..
Het kan echter zijn dat een deel van de processors heatspreader te warm wordt omdat je eerder aangaf de koel-pad / pasta te hebben geraakt bij het monteren..
Wt je dus vóóraf zou kunnen doen is de koeler eraf halen, de thermal-pad verwijderen ( schoonmaken met een watten-pad met aceton of alcohol ), nieuwe koelpasta aanbrengen en de koeler opnieuw vastzetten en kijken of er verbetering is.

Hoe je zo'n koeler opnieuw monteert en de koelpasta aanbrengt kun je op Youtube wel terugvinden als instructie-video.

jamlego

Ik heb prime 95 opnieuw gedraaid en deze keer heb ik smallest gekozen. Dit is om de cpu te testen met een hoog power.
En mijn pc viel binnen 10 sec uit. Dus ik denk idd dat het te maken heeft met de cpu.
Misschien kan ik beter een betere koeler halen?

Rdruten

Het idee is dat je beide benches tegelijk draait.
Verder geef je niet aan wat de temp van de CPU is.

En wat zeggen je windows logboeken?

Ook begrijp ik niet wat je bedoelt met pc startte 5 min later op.

Reinier

Ben ook nieuwsgierig wat er nu nog aan fouten in de logboeken staat, met name of die wazige "kernel power, ID41" nog voor komt..?

jamlego

Voordat ik iets niet correct doe, heb ik 2 screenshots geplaatst van MSI kombustor en prime 95. Zoals je ziet staan er wat opties en ik weet niet helemaal of ik de juiste heb gekozen.

Bij MSI kombustor heb ik run stress test gedrukt. temp werd rond de 78 graden. PC viel niet uit. Heb toen test gestopt.
Heb toen prime 95 laten runnen. Heb smallest fft gekozen en toen viel mijn pc binnen 10 sec uit (dus rebooten). Ik weet niet wat de temp was. Ik moet neem ik aan hwmonitor open hebben staan en kijken hoe hoog de temp wordt?

Dat heb ik dus deze keer wel gedaan met de prime 95 test. Heb Hwmonitor aan laten staan en zag dat mijn cpu rond de 88 graden was toen mijn pc uitviel. Heb ook hiervan een log gemaakt met HWinfo.

Hoe run ik beide tests dan? Eerst msi runnen en dan prime 95? Ik denk dat ik nog steeds binnen 10 sec zal uitvallen.

Ik heb een log hier neergezet. Inderdaad, weer de kernel.

Reinier

Blijkbaar heb je nog steeds problemen met de Win 10 Apps / Appstore ( bovenste fout, onderste screenshot )
Mogelijke oplossing: klik

De beruchte "kernel power ID41" is er inderdaad nog steeds...
De fouten die ik in jouw logboeken zie , heb ik bij een ander of mezelf nog nooit gezien, uitgezonderd die kernel-power..
Ergens zit er dus iets goed fout, hetzij in je hardware, dan wel in je Windows installatie.

Het vervelende is dat jouw processor geen geïntegreerde video-chip heeft dus op de interne GPU draaien zonder de RTX 2060 om te testen zal niet gaan..
Heb je toevallig nog een andere, oudere videokaart liggen die je i.p.v. de 2060 kunt gebruiken..?
Want als je daarmee geen problemen hebt kun je voeding en videokaart min of meer uitsluiten als mogelijke oorzaak en je aandacht richten op de processor.. :icon_rolleyes:

jamlego

Ja terwijl de appstore het wel doet. Vreemd dat ik daar een melding van krijg.
Ik heb helaas geen oude videokaart liggen :(

Gerrit

en de wandcontactdoos waarop de pc is aangesloten ....ook goed?
met zoveel fouten kan ook wezen dat je aansluitingen ook moet controleren dus vanaf de wcd hopelijk wel met randaarde.
hoor het relaas wel :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk