Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

autolader voor Lenovo T510

Gestart door Nol, dinsdag 11 september 2018, 23:38:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nol

Ik heb een autolader liggen van een HP laptop dus niet de zelfde plug als van de Lenovo T510 en die van de HP is 18,5V-4,9A (90w)
Mijn vraag is kan ik daar een Lenovo plug an maken en die als autolader gebruiken voor de Lenovo T510 ?
De 230 lader van de Lenovo geeft als output aan 20V - 3,25A
Alvast bedankt

Reinier

Er is dus een verschil in laadvermogen tussen beide laders, de HP 90 Watt en de Lenovo 65 Watt...
De HP heeft een 1,5 V lagere uitgangsspanning, het kan dus zijn dat het laadcircuit van de Lenovo daardoor niet juist functioneert.
Ook moet je rekening houden met de polariteit van beide aansluit-pluggen, dus de pennen waar de + en min zitten.
Dat is niet bij elke laptop hetzelfde.
Als je + en min per ongeluk omdraait kan er grote schade aan je batterij en de laptop zelf ontstaan...

Kort gezegd: je moet weten waar je aan begint en er bestaat een risico...
Aan jou de keuze.

Nol

Polariteit is geen probleem dat sluit ik goed aan maar de spanningsverschil en vermogen denk ik aan.
Als ik de HP lader gebruikt dan wordt de Lenovo geladen met 18,5v maar kan 4,9A leveren met de nadruk toch op "kan" ?
Als de accu van de Lenovo voller komt gaat die toch minder laden ?
Als dat zo is dan kan alleen de voltage nog een punt zijn en misschien daarom de accu niet volledig krijgt geladen.
Ik zie een accu staan voor de T510 en daarbij staat 11,1V - 5200mAh - 58Wh dan zou het toch moeten lukken om hem met de HP lader vol te krijgen ?
Ergens anders staat er één van 10,8v-11,1v en 4400mAh - 48Wh
Hoe dan ook is er overspanning van de lader en voldoende A beschikbaar lijkt mij

Reinier

Daar heb je een punt maar aangezien de originele lader 20V uitstuurt zal het laadcircuit van de laptop ( spanningsregelaars etc )) daarop aangepast zijn.
Ik kan niet inschatten wat de gevolgen zijn.
Vaak zitten er ook zener-diodes in zo'n circuit die bij een bepaalde drempelspanning gaan geleiden, als die spanning niet gehaald wordt kan het dus zijn dat er bijv. niet geladen wordt..

Proberen kun je het altijd...niet geschoten....
Maar zou er toch voorzichtig mee zijn.
Overigens is het amperage van minder belang, er zal nooit meer stroom getrokken worden dan nodig, afhankelijk van de mate waarin de batterij ontladen is.
Aangezien de spanning van de HP-lader 1,5 V lager is dan die van de Lenovo zal er aan het begin van het laadproces max. zo'n 13,5% meer stroom gevraagd worden...
Dat is te overzien...

Nol

Dank je wel en ik ga even op een Lenovo plug uit en dan proberen, net wat je schrijft "niet geschoten ....." en volgens mij kan het inderdaad geen kwaad

Reinier

Succes, ben benieuwd van je te horen of het werkt en hoe het max. laadniveau van de accu in dat geval is..  :icon_good:

Nol

Doe ik maar zoals gezegd moet ik eerst een plug zien te vinden maar ik laat het zeker weten  :icon_good:

lucas

#7
Kan ik ook een oplader van een andere laptop aansluiten?

Wees hier voorzichtig mee. Kan gauw te warm worden (smeltende voeding of plug-in). In het ergste geval een exploderende batterij. Houd je aan bovenstaande regels. Voor € 29,95 zou ik het risico niet nemen hier kun je de aanschaf van een plug voorzover te krijgen nog van af trekken. Zie trouwens alleen verwisselbare plug-ins waar je ook een speciale autoadapter voor moet hebben.

Nol

Bedankt en voor dat geld ga ik niet knutselen, ik had er ook één gezien voor €69,95 en dan vond ik het de moeit waard maar voor de helft ga ik geen risico nemen en ga die bestellen.  :bedankt: :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk