Te trage snelheid bij bestandsoverdracht met externe hardeschijf via de router/n

Gestart door Tuutje, dinsdag 30 juli 2024, 21:28:54

Vorige topic - Volgende topic

Tuutje

Hallo,

Ik heb een Odido internet basic abonnement met een downloadsnelheid tot 100 Mbit/s = 12.5 MB/s en een uploadsnelheid tot 12.5 MB/s en ik heb de Zyxel VMG8825-T50K - Draadloze router.
Ik heb ook een speedtest van het internet zelf gedaan op mijn pc via wifi: download: 92.2 Mbit/s = 11,525 MB/s en upload: 96 Mbit/s = 12 MB/s.

Nu heb ik een nieuwe externe harde schijf met een 3.0 poort aangesloten op de 3.2 USB-poort van deze router, dus niet via wifi.
Ik heb ingelogd op de router en de USB-service geactiveerd en ingesteld. De externe harde schijf word herkend en ik kan deze bereiken via mijn pc, mobiel en tablet, via het netwerk.

Als ik nu een bestand van bv 1 gigabyte wil kopiƫren vanaf mijn pc naar de externe harde schijf via het netwerk, dan is de snelheid maximaal 1 MB/s = 8,3886 Mbps. Deze snelheid is helemaal niet stabiel en zakt continue naar 0 en dan weer omhoog dan weer omlaag.
Het duurt dan zo'n 20 minuten voordat dit bestand dan eindelijk op de harde schijf staat.
Ook andersom, dus dat bestand van de externe harde schijf naar de pc, geeft dezelfde snelheid.

Ik heb een andere hele oude externe harde schijf getest en deze geeft dezelfde snelheid. Ook heb ik een snelle SD-kaart met snelle cardreader getest en ook weer dezelfde snelheid.

Als ik deze nieuwe externe harde schijf direct aansluit op mijn pc met USB 3.0 aansluitingen, dan behaal ik een stabiele snelheid van 185.61 MB/s (1557,0095 Mbps)  lezen en 197.53 MB/s (1657,0017 Mbps) schrijven.
Als ik de snelle SD-kaart met snelle cardreader direct aansluit op mijn pc dan behaal ik een stabiele snelheid van 283.97 MB/s (2382,113 Mbps) lezen en 124.61 MB/s (1045,3044) schrijven.
Dus aan de externe harde schijf en SD-kaart ligt het niet.

Hoe kan het dat de snelheid van bestandsoverdracht via de router/netwerk zooooooo traag is?

Ik verneem het graag!

derkdejong

zeker bij gebruik van wifi treedt vertraging op: voor vrijwel elk pakketje dat wordt overgezet wordt elke keer een handshake uitgevoerd, dus een vraag en antwoordspel in de trant van ben jij wel wie je zegt te zijn, en dat kost tijd.
vooral als je het vergelijkt meteen directe usb-verbinding tussen apparaat en pc.
dus die vergelijking moest je maar vergeten.

SMF spam blocked by CleanTalk