Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

windows 7 sluit spontaan af/valt weg.

Gestart door willem, donderdag 09 augustus 2018, 00:18:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

willem

hi,
ik heb een vraag over spontaan 'afsluiten' pc, wellicht niet al te ingewikkeld te verhelpen?
tegenwoordig, als ik wat meer dan één site heb geopend, of soms met youtube vid. o.i.d., begint de pc toeren te maken (te loeien) als of die 't vreselijk zwaar heeft en geeft vervolgens een zwart beeld alvorens af te sluiten. vervolgens start ie weer op. 't lijkt steeds meer voor te komen, ergens misschien te weinig opslagruimte? (ik roep maar wat...)
het betreft windows 7.
hoor graag, alvast dank!
willem

Reinier

Klinkt meer als een warmte-probleem naar mijn idee...
Het feit dat er een fan begint te "loeien" is daar dé aanwijzing voor en het afsluiten zal dan gebeuren om beschadiging van hardware te voorkomen.
Krijg hierdoor de indruk dat het om een laptop gaat..?

willem

hi,
nee geen labtop, het gebeurt ook op alle tijden van de dag, bv 's-ochtends wanneer het koel is, en een paar websites bezoek.
iets met processen of wegzetten, verwerken van data oid? het lijkt gewoon al heel snel te veel te zijn.

Reinier

#3
Welke fouten zijn er gelogd in de Windows Logboeken..?
Maak er een screenshot van ( leesbaar ) of vermeld de fouten..?

Kan ook een probleem met de voeding van de pc zijn dus graag merk, type en vermogen van de voeding even vermelden...
Deze info vindt je op de sticker op de zijkant van de voeding, daarvoor moet je het ( van voren gezien ) linker zij-paneel van de pc-kast verwijderen.

willem

#4
dank je,
'event logservice niet beschikbaar', is er een andere manier om daar te komen?

De voeding is van 'be quiet!', ik heb daarvan nog geen specs gezien, ik ga proberen of ik iets kan vinden.
edit: heb 'm losgeschroefd en dit staat er op: Pure Power, model: BQTL8-CM-430W
80 plus bronze, 430 W     
heb totaal geen verstand van e.a. maar zou best de voeding kunnen zijn : )
(zat trouwens een vracht aan stof in, zal niet bevorderlijk zijn geweest voor de koeling)

als ik een architectuurprogramma gebruik, dan is dat geen probleem, enkel bij surfen van internet.

valt me overigens op dat de pc minder geluid maakt nu, misschien het stof wat toegang tot koele lucht in de weg heeft gezeten?

Reinier

Ik adviseer altijd om de pc minimaal 1x per jaar ( zelf doe ik het 2x ) stofvrij te maken.
Dat doe ik door de pc af te koppelen, beide zij-panelen eraf te halen en dan zet ik hem buiten in de tuin, neem de compressor en met 8 bar perslucht blaas ik hem dat helemaal schoon.
Let er hierbij wel op dat je de ventilatoren van de grafische kaart, processor en kast-ventilator(en) blokkeert zodat ze niet als een malle gaan draaien als je er op blaast ( mogelijke schade aan de lagers ).

Dan weet je in elk geval dat dat geen oorzaak van een mogelijk temperatuurprobleem is.
Indien er temp-problemen onstaan als de pc een jaar oud 4-5 oud ( of ouder ) is kan het heel goed zijn dat een hernieuwde montage van de processor-koeler ( met nieuwe, verse koelpasta )
het wondermiddel blijkt te zijn.
Deze pasta droogt in de loop van de tijd uit en verhardt waardoor de warmte-overdracht aanzienlijk minder wordt.

Bequiet! is een prima merk wat voedingen betreft, ik verwacht niet dat die het probleem veroorzaakt maar het is nooit uit te sluiten.
Voor alsnog ga ik daar niet van uit.

Welke browser gebruik je om te surfen..?
Heb je ook Adobe flash geïnstalleerd of andere invoegtoepassingen..?

willem

Aha, okay, belangrijk dus. ik gebruik firefox, adobe flash vraagt 'ie dacht ik per site of ik die toe wil laten.
het zijn vooral de wat schreeuwerige 'mainstream' sites, ik denk met veel reclame, waar die 't meest op reageert.
ik zal er vanavond op letten of 't over is nu. loggegevens zijn niet meer aan de orde nu?

iig vast dank weer!

Reinier

Ben zelf ook een Fiefox gebruiker, fijne browser maar kent soms wat eigenaardigheden.
Deze zijn veelal op te lossen door Firefox opnieuw in te stellen, dat doe je op deze manier.
Herstarten met eventuele adons en plugins uitgeschakeld helpt soms ook.Als het probleem daarna over is ga je 1 voor 1 deze adons / plugins weer aanzetten tot het probleem weer op duikt, dan weet je welke adon / plugin het probleem veroorzaakt.
Laat maar eens weten of dit geholpen heeft, zo niet dan gaan we verder zoeken.. :icon_good:

willem

Super, ga ik mee aan de slag.
hartelijk dank voor nu!

willem

Hai,
Tijd goed gegaan maar het ineens wegvallen, zwart scherm met een hoop toeren, is weer teruggekomen. Vanochtend had ik zelfs alleen marktplaats open staan en plots 'n zwart scherm met ventilator hard aan het werk, kon ook niet afsluitend anders dan de stroom onderbreken. Weet niet of dit kwaad kan zo, lijkt me niet okay voor 't systeem en tekenprogrammabestanden etc.
wellicht een tip waar ik mogelijke oorzaak kan vinden? Thanks.

Reinier

Download en installer WhoCrashed, voer het na installatie uit en plaats de resultaat-log..?

willem

Dank je,
'Crash dumps are enabled but no valid crash dumps have been found.'
Ik moet even gaan bestuderen wat de aanbevolen stappen zijn en meld me dan weer.

Reinier

Kijk eens in de Windows Logboeken onder "Toepassingen" en "Systeem" of daar ( kritieke ) fouten ( rood uitroepteken ) vermeld staan op het tijdstip van crashen..?

willem

log-event niet beschikbaar geeft 'ie aan maar ik ga op beide sporen verder zoeken of ik een log-verslag kan vinden.

willem

De logservice van windows-7 op gang krijgen is nog niet gelukt volgens mij maar ik heb wel iets via 'whocrashed'.

heel onnozel wsl, maar wat NVIDIA precies is weet ik niet, ik game niet, gebruik wel een 3d cad tekenprogramma.

"Crash Dump Analysis
--------------------------------------------------------------------------------

Crash dumps are enabled on your computer. This system is not configured for complete or automatic crash dumps. For best results, configure your system to write out complete or automatic crash dumps. Select Tools->Crash Dump Configuration from the main menu to configure your system to write out complete memory dumps.

Crash dump directories:
C:\Windows
C:\Windows\Minidump

On Sat 16-3-2019 17:32:59 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\031619-12292-01.dmp
This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (0xFFFFF8800FB9FD1C)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA800D57A010, 0xFFFFF8800FB9FD1C, 0xFFFFFFFFC000009A, 0x4)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\nvlddmkm.sys
product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 337.88
company: NVIDIA Corporation
description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 337.88
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 337.88 , NVIDIA Corporation).
Google query: nvlddmkm.sys NVIDIA Corporation VIDEO_TDR_ERROR



On Sat 16-3-2019 17:32:59 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\MEMORY.DMP
This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (0xFFFFF8800FB9FD1C)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA800D57A010, 0xFFFFF8800FB9FD1C, 0xFFFFFFFFC000009A, 0x4)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\nvlddmkm.sys
product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 337.88
company: NVIDIA Corporation
description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 337.88
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 337.88 , NVIDIA Corporation).
Google query: nvlddmkm.sys NVIDIA Corporation VIDEO_TDR_ERROR


On Sat 16-3-2019 17:21:51 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\031619-14352-01.dmp
This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (0xFFFFF8800FC6AD1C)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA800F4C3010, 0xFFFFF8800FC6AD1C, 0xFFFFFFFFC000009A, 0x4)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\nvlddmkm.sys
product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 337.88
company: NVIDIA Corporation
description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 337.88
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 337.88 , NVIDIA Corporation).
Google query: nvlddmkm.sys NVIDIA Corporation VIDEO_TDR_ERROR

--------------------------------------------------------------------------------
Conclusion
--------------------------------------------------------------------------------

3 crash dumps have been found and analyzed. A third party driver has been identified to be causing system crashes on your computer. It is strongly suggested that you check for updates for these drivers on their company websites. Click on the links below to search with Google for updates for these drivers:

nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 337.88 , NVIDIA Corporation)

If no updates for these drivers are available, try searching with Google on the names of these drivers in combination with the errors that have been reported for these drivers. Include the brand and model name of your computer as well in the query. This often yields interesting results from discussions on the web by users who have been experiencing similar problems.


Read the topic general suggestions for troubleshooting system crashes for more information.

Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further."

SMF spam blocked by CleanTalk