Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

laptop valt uit na update binnen halen

Gestart door thunderalpha3, donderdag 19 juli 2018, 19:23:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

thunderalpha3

goedeavond allemaal,

Ik zit met sinds dit weekend met het volgende probleem:
Mijn laptop (asus G751j) valt uit na een windows update.
Dit gebeurt soms met het opstarten van windows en soms na een half uur alleen skype gebruik.
Na diverse pogingen om het op te lossen (memtest, ssd/hdd test) kon ik niks meer doen.
Recovery etc was niet meer mogelijk. Nu heb ik windows 8.1 opnieuw geinstalleerd (deed over het laden overigens heeeel lang). Na de nieuwe installatie geen problemen meer, eerste 94 updates liepen goed. maar de andere 4 die ook klaar stonden daar ging het weer mee mis. laptop start op krijg windows laad icoon en vervolgens pats laptop uit.

voor dat iemand zegt een laptop heeft een accu  :abra_cadabra:. dat klopt maar deze is helaas gesneuveld en ga geen 100euro betalen voor een accu. want gebruik hem ook alleen thuis. Accu er uit halen gaat helaas niet omdat deze onder het toetsenbord zit.

wie o wie heeft een antwoord voor mij.

Reinier

Neem een lege usbstick van min. 4 Gb en maak daarvan een opstartbare stick met de Win 10 installatie-bestanden m.b.v. dit hulpprogramma ( blauwe knop )
Start de laptop vervolgens van deze usbstick en her-installeer Windows 10.
Met het hulpprogramma download je de meest actuele Win 10 versie, daarmee zou het update-probleem opgelost moeten zijn. :icon_good:

thunderalpha3

Helaas is het probleem nu ook met een verse windows zonder updates. met alleen chrome aan valt hij nu ook uit binnen 10 min. heb de cpu temp en hdd temp gechecked en na ongeveer 18 uur echte draai tijd(in windows setup en installatie) ( dit was vannacht) en na een 2de installatie zit de cpu op 55 en hdd op 30 graden   :nee2:

lucas

Hmm uitval kan natuurlijk aan een update liggen maar kan ook door temperaturen (gebrek aan koeling), of door geen updates van bij behorende drivers te installeren. Het is ook niet uit te sluiten dat die rotte batterij de boosdoener is van de uitval.

Kijk even bij events bij het moment van uitvallen en plaats de inhoud van die melding eens hier. Drivers ook ge-update na Windows installatie?

Reinier

Mijn vermoeden is een temperatuurs-probleem.
Zou het ding eens stofvrij maken, krijg nl. het idee dat de heathpipe radiator vol stof zit en hij daardoor z'n warmte niet kwijt kan..

thunderalpha3

Bij Events krijg ik verder geen extra informatie op driver problemen na.
De heat pipe kan ik alleen schoonmaken als ik de laptop demonteer.
Ga nu nog even ( na 1 nacht zonder stroom ( laptop dan ) proberen hoe lang die het vol houd.

Natuurlijk hoop ik zelf ook dat stof juist de boosdoener is.  :respect:.

Vanaf volgende week vakantie dus kan hem dan wel uit elkaar halen om het echt te controleren.

Laat het jullie weten :icon_good:

Reinier

Als je op google je model laptop invult met daarachter  "fan cleaning"  of "dust removal " en youtube  dan krijg je het volgende resultaat: Klikkerdeklik.
De eerste 3 resultaten zijn voor jouw model dus leef je uit en succes  :icon_good: 

thunderalpha3

thanks voor de link. gelukkig heb ik deze modelen tig keer uit elkaar gehaald 4 jaar geleden bij asus  :redface:

Reinier

Dan komt het zeker goed...
Wat je ook nog kunt overwegen is om de koelpasta op processor en grafische chip te vervangen als je toch bezig bent, gaat in 1 moeite door...
Daarna, als de fan en radiator schoon zijn èn met verse koelpasta mag de temp. geen punt meer zijn.

thunderalpha3

laptop is vrij schoon na mijn weten


@reinier zie je bericht nu pas ( was al bezig ). nadeel is dat ik het nu al los heb en 2 katten in huis. dus de tafel blijft niet netjes 😂

Reinier

Je moet kijken tussen de fan en de radiator...zoals op onderstaande foto's..

thunderalpha3

daar zat weinig tot niks tussen :icon_frown:
kan ook niet zien of 1 van de heat pipes verbogen is ofzo..
:icon_bad:

Reinier

Beide fans draaien wel normaal en zonder bijgeluiden ( ratelen of schurend geluid )..?
Zou dan toch de koelpasta vervangen op cpu en gpu...

thunderalpha3

ja die draaien alle 2 goed. ja zal deze week wel ff naar de pc winkel gaan. Via speedtest komt de laptop niet boven de 60 graden uit dacht ik.

Reinier

Speedtest is onbetrouwbaar als het op temp-weergave aankomt. dan kun je beter Speccy gebruiken hoewel ook dat niet altijd even betrouwbaar is.
Realtime temp. lees je bij voorkeur uit in de BIOS / UEFI.

Ik zou, vóór ik naar de pcboer rende, eerst eens een Windows herstel uitvoeren volgens 1 van de hier genoemde opties.
Daarna, in taakbeheer kijken of er een proces actief is wat je processor zwaar belast..

SMF spam blocked by CleanTalk