Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

W7 op een ASUS Eee PC 1005PE installeren

Gestart door Nol, zaterdag 01 december 2018, 21:07:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nol

Wie kan mij even op weg helpen ?
Onze kleindochter heeft de genoemde notebook en daar hebben ze W10 op gezet maar werkt voor geen meter.
Nu wil ze er W7 op hebben maar er zit geen CDRom in dus moet dat via de USB
Graag een handleiding hoe dat te doen.

Andere vraag is er staat een product key onder maar er staat ook op Windows 7 Starter SNPC OA
Werkt de key gewoon met een W7 home versie of moet ik een aangepaste W7 hebben ?

John

Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Reinier

#2
Die key op de sticker werkt alleen voor de Starter-editie, niet voor Home, Pro etc.
Je zult dus een Win7 Starter moeten vinden ( uitgeklede Win7 versie ) en dat zal niet meevallen.
Kijk of het met dit programmaatje lukt om die te downloaden...
Overigens verwacht ik dat je met de Win7 Home hetzelfde probleem krijgt als nu met Win 10, die Eee PC beschikt niet over de juiste hardware om een volledige versie van Windows te kunnen draaien, daarvoor kom je  processorkracht, werk- en videogeheugen tekort.

Overigens heb ik hier in m'n archief nog een Windows 7 Starter ISO, die is 2,4 Gb groot....?

Nol

Bedankt voor jullie hulp.
Ik heb W7 starter kunnen downloaden en daar zat USB-DVD tool bij maar W7 starter is er één met loader en dus geen OEM versie
Als die ergens beschikbaar is dan hoor ik het graag en anders kan ik het met deze altijd proberen

Reinier

Met loader...een illegale versie dus....
Het ISO-bestand zou gewoon een OEM-versie moeten zijn dus gewoon proberen.
Als je die loader niet gebruikt dan kun je gewoon je eigen cd-key van de sticker invoeren...

En anders heb ik hier nog een OEM-versie zoals eerder gemeld...

Nol

Dat bedoelde ik met loader :icon_biggrin1:
Ik heb de iso op de USB gezet met het tooltje en ga het morgen proberen te installeren want ik zag net dat mijn kleindochter de lader vergeten is mee te geven en de notebook is bijna leeg
Ik laat het z.s.m. weten hoe het vergaan is.
Bedankt alvast

Nol

#6
Ik ben er al even mee bezig maar het lukt me niet om van de USB stick of van de SD kaart op te starten.
Ik ben in de bios geweest en heb removal als eerste gezet en als 2e staat nu de HDD en als 3e staat de CDRom die er niet in zit maar dat stond er al in
Nu probeer ik via F2 weer in de bios te komen maar dat lukt nu ook niet meer en start die gewoon W10 op
Ga ik met verkenner naar de usb stick dan zie ik daar de inhoud staan zoals 5 mappen en autorun en bootmgr en setup, klik ik op setup dan start het installatie scherm van W7 op
Nu installeren doe ik natuurlijk niet want eerst zal W10 verwijderd moeten worden maar de stick werkt wel.
Heeft iemand raad ?

Update van een post op tweakers :
Windows 10 afsluiten met de shift key ingedrukt
dan opstarten met de F2 toets om in de BIOS te komen, om de volgorde te checken/veranderen
dan weer Windwos10 opstarten en afsluiten met shift key
opstarten met ESC toets voor het BOOT menu

Reinier

Juist, en in het Bootmenu kies je dan de usbstick als boot-station en dan moet het goed komen.
Tijdens de setup moet je dan voor "Aangepaste installatie" kiezen, dan krijg je een scherm met schijf-opties en daar kun je vervolgens alle aanwezige partities van de HDD verwijderen die weg moeten.
Win 10 maakt zelf meerdere partities aan, o.a.: UEFI, Recovery, OS en een kleine "Door systeem gereserveerd".
Alles wat weg kan verwijderen zodat er "niet gepartitioneerde ruimte" overblijft.
Deze selecteer je dan door er 1x met de muis op te klikken en kies daarna voor "volgende".
Daarna zal de setup verder gaan..

Succes.

Nol

Alles gedaan behalve de 2 partities verwijderd. Ik las ergens dat het beter is om die te laten staan dus vandaar.
Om ±15 uur stond W7 Starter er op met eigen nummer en geactiveerd en vanaf die tijd ben ik met updates bezig.
Ze heeft ruimte genoeg dus mist ze die ±700MB niet maar stel ik wil partitie 1 en 3 alsnog verwijderen kan dat alsnog en worden ze dan bij partitie 2 gevoegd of zijn het dan niet te gebruiken gedeeltes geworden ?
Ter verduidelijking ik zag dat er 3 partities op stonden, schijf 0 met partitie 1 en 2 en 3
Volgens computerbeheer in W7 onder schijfbeheer blijkt dat partitie 1 is 469MB een herstelpartitie is en partitie 3 is een active primaire partitie van 500MB waarvan 469MB vrij is en wordt door het systeem gereserveerd, partitie 2 de C: is 231,94GB groot en daar stond W10 op en daar heb ik nu W7 Starter op geïnstalleerd

Reinier

Die herstelpartitie van 500 Mb is nog van Win 10, Win7 maakt geen herstel-partitie aan..
partitie 3 is een deel waar de MFT en MBR in staan, daar moet je afblijven, anders start het systeem niet meer.
Die partitie 1 van 500 Mb zou je kunnen verwijderen maar ik zou hem laten staan, je wint niks met 500 Mb schijfruimte.
Wil je dat toch dan kun je die partie verwijderen in Schijfbeheer en daarna de C-partitie vergroten met de vrijgekomen ruimte.
Ook dat doe je in schijfbeheer, dat gebeurd niet automatisch.

Nol

Dank voor je uitleg maar zoals ik al schreef heeft ze de ruimte niet hard nodig en net wat je schrijft het is maar 500MB
Nogmaals bedankt voor alle hulp en adviezen.

Reinier

 :icon_good: :icon_good:, maar uit nieuwsgierigheid:
draait alles nu weer naar behoren..?
Ik ben me er van bewust dat je in totaal bijna 2 Gb aan updates moet downloaden en installeren maar ben gewoon benieuwd te horen of de netbook nu wat responsiever en vlotter is met de Starter-editie ??

Nol

Vandaag was die klaar met alle updates en mijn kleindochter heeft hem meegenomen.
Ik vond dat die sneller was, programma startte snel op en dat was een drama zei ze maar ze gaat het verder testen.
Nogmaals bedankt

Reinier

Ok, succes ermee dan verder...
Het zal niet heel veel beter worden met de beperkte hardware van zo'n netbook maar dat is niet anders en inherent aan de keuze die in het verleden gemaakt is, het zij zo.

SMF spam blocked by CleanTalk