Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Ryzen 2700x of 3600. X4(5)70 of X570

Gestart door Rdruten, vrijdag 15 november 2019, 09:11:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rdruten

Doel:
- Call of Duty Modern Warfare, 1440P
- Youtube, Netflix 4k.
- Af en toe opgenomen gamevideos editen. (Zonder capturecard)
- Office toepassingen.

Voeding(750WATT GOld,acceptabel ding), Behuizing, SSD, Fans en GPU(AMD 5700) heb ik al.

Waar ik over twijfel is t volgende.

Ryzen 2700x of Ryzen 3600

Moederbordje wil ik sowieso een X570 i.v.m. Toekomstige mogelijkheden. PCI-E 4.0 en Mocht ik ooit een 3700x willen dan kan dat nog. Wellicht ook de volgende generatie beschikbaar ervoor, maar dat zien we dan wel.
Ik was nu van plan de krent uit te hangen en een processor van 175 euro en een mobo van 170 euro.
Dit mobo heb ik geselecteerd op basis van goedkoop, X570 chipset, M.2. x 2 (ook al is 1 slot geen PCI-E 4.0) en 4 fanheaders.
Een review die ik las gaf aan dat bij een extreme processor zoals een 3900x  het mobo boven de 70 graden wordt op bepaalde plekken, maar verder geen issues.
https://bit-tech.net/reviews/tech/motherboards/msi-x570-a-pro-review/1/

Of toch beter een X470 bordje? Of een andere X570.
Overclocken zal ik niet aan doen.




Reinier

Zou persoonlijk voor een X570 gaan i.c.m. de 3600(x).

Gerrit

tussen de 2600 en 3600 de game processors zit een verschil van 10 % of je dat merkt betwijfel ik.
het moederbord in deze is vaak een veel belangrijkere keus( geheugen ook hoor)
en de X processors zijn meuk echt slechts 4 procent en dat merk je niet wel je portemonnee.
kort door de bocht moet je ff wachten op black vryday dat kan soms schelen :icon_good:
   

Gerrit

en de 470 let op de mosfet daar zit hem de kneep 570 borden zijn straaljagers met die rottige koeler en alleen het voor deel van pci4
de 470 borden met een goede stroomvoorziening zijn niet echt goedkoop maar beter dan de goedkoopste 570 borden die bagger mosfet hebben (mosfet voeding cpu, bij slechte voedingen loopt de temperatuur op en gaat het bord ter zielen)

Rdruten

Thanks voor de tips.
Uiteindelijk voor een (tijdelijke) beperkte setup gegaan.
MSI B450 Tomahawk Max. Nieuw in doos met factuur voor 75 euro en een Ryzen 2600 besteld voor 130 euro.
Werkt uitstekend en het mobo heeft 5 fanaansluitingen wat wel fijn is.
Doorverkoop verlies is m.i. niet erg hoog. Wellicht laat ik me verleiden rond black friday.

Reinier goedemiddag. Ik lees her en der dat jij anti MSI bordjed bent. Waarom eigenlijk? :BeerChug:

Rdruten

Ik ben wel nog op zoek naar een kneitergoede en stille CPUkoeler. Niet nodig, maar ik houd wel van fluisterstil. Max budget 60 euro. Uiteraard een die naar top van de case blazend kan worden gemonteerd. Zie door de bomen het bos niet meer en alle tests lijken best gedateerd. Ik denk zelf aan de meest recente Scythe Mugen.

Verder draai ik met 2 x  140 mm fans intake aan de voorzijde en 2 x 120 mm outtake bovenop met tevens een 120 mm rear fan outtake. Voeding zit onderin en blaast direct eruit.
Kan ik beter de rear outtake afkoppelen? :icon_help1:

Reinier

#6
Dat kan ik je wel verklaren hoor  :biggrin1:
Wat is hetgeen een gemiddelde pc-gebruiker nooit naar kijkt ( tot er problemen zijn )..?
Juist, de BIOS.
En laat MSI er nu een handje van hebben om nieuwe moederborden al op de markt te zetten vóór de BIOS een beetje is uit ontwikkeld ?
Je moet niet raar op kijken als er voor een nieuw moederbord meer dan 6 of 8 BIOS updates in een jaar uitkomen.
Voor mij een teken dat zo'n bord nog niet "af"  is...
Op de verschillende fora die ik dagelijks bezoek lees ik ook regelmatig over allerlei moeilijk traceerbare problemen en het blijkt dat in meer dan de helft van deze pc's een MSI moederbord zit.

Dat is voor mij reden om er mijn vingers niet aan te branden.
Geen kwaad woord over MSI videokaarten en andere hardware maar moederborden....nee.
Ik kies voor mezelf Asus, Gigabyte of ASRock en dat geldt ook voor mijn adviezen.
Nooit zal ik iemand iets adviseren wat ik zelf niet zou kopen of het moet onder voorbehoud zijn i.v.m. budget.

Het moederbord en de voeding zijn de basis voor een stabiel en goed werkend systeem en daar moet je naar mijn mening niet op bezuinigen. :eusa_naughty:

Rdruten

Aah duidelijke taal.
Dat viel mij ook meteen op. Stonden nog 4 nieuwe bios versies online. Maar voel er weinig voor deze te flashen gezien alles ogenschijnlijk stabiel draait.

Reinier

#8
Uitgezonderd BIOS updates die betrekking hebben op het toevoegen van micro-code ( om bijv. problemen in de processor te verhelpen ) laat ik de meeste ook aan mij voorbij gaan.
Ik richt mij op de fixes / verbeteringen m.b.t. systeem stabiliteit en dat soort zaken die in mijn situatie van belang zijn.
Overigens is er bij mij nog nooit iets fout gegaan met een BIOS flash...
Wel kies ik veelal voor een moederbord met een dual bios, misschien iets duurder maar zekerheid boven alles.
Een nieuw bord kost je altijd meer maar de meeste gaan bij mij > 7 - 8 jaar mee...

Wat betreft een stille cpu-koeler: ik ben erg gecharmeerd en tevreden van de koelers van Noctua.
Ja, prijzig, dat klopt maar ik heb nu in mijn laatste systeem in een Fractal Design Define R5 7 ventilatoren draaien en het ding is fluiter stil, een licht geruis is alles wat ik hoor op 1 mtr afstand.
Deze 120 mm koeler zou in jouw situatie wellicht interessant kunnen zijn...

SMF spam blocked by CleanTalk