Ik mis even de reden waarom je denkt nog in MSDOS te moeten gaan rommelen om een dualboot menu te realiseren..?
Ook hoef je niks "hidden" te zetten o.i.d.
In jouw situatie is het juist een voordeel dat Win7 reeds geïnstalleerd is, Windows houdt er nl. niet van als er een oudere versie ( Win7 ) naast een recente ( Win 10 ) wordt geïnstalleerd.
De partitie van 80 Gb voor Win 10 is wel erg krap hoor, je wilt niet weten hoe snel zo'n partitie vol zit.
Mijn advies ( ook in geval van aankoop van een SSD ter vervanging van een HDD ) is om minimaal een 250 - 256 Gb type te kopen, het prijsverschil is tegenwoordig minimaal.
In jouw geval zou ik tenminste 160 - 180 Gb voor deze partitie toewijzen omdat Windows graag 20% van de schijfruimte vrij heeft om bewerkingen uit te voeren etc.
Wordt deze ruimte kleiner dan die 20% dan zal Windows aanzienlijk trager worden.
Overigens is het een veel beter idee om Win 10 op een
aparte, fysieke HDD / SSD te installeren i.p.v. een partitie op dezelfde schijf.
In geval van een defecte HDD is dat veel minder werk..
Je kunt gewoon een opstartbare usbstick maken met de Win 10 installatiebestanden m.b.v. het hulpprogramma op
deze pagina.
Je hebt daarvoor een lege usbstick van minimaal 4 Gb maar liefst 8 Gb nodig.
De partitie waarop Win 10 wordt geïnstalleerd moet een GPT partitiestijl hebben.
Verder moet je in je BIOS "SecureBoot" en Fast boot" uitschakelen en "legacy mode" aanzetten.
Start de Win 10 installatie door via het opstartmenu ( meestal F12 ) de usbstick / dvdrom te kiezen.
Kies vervolgens in de setup van Win 10 voor "Aangepaste installatie" i.p.v. "Upgrade".
Je krijgt dan een scherm met schijf-opties.
Kies hier de SSD/HDD of partitie waar Win 10 op moet komen en kies volgende.
De pc zal meermaals herstarten voor de installatie is afgerond.
Als dat klaar is zal de pc automatisch Win 10 opstarten als je hem aanzet.
Dat gaan we oplossen door EasyBCD te downloaden van
deze website en het vervolgens te installeren.
Start het programma en vul de gegevens in ( naam van de windows-versie zoals het bootmenu die moet tonen, partitie/schijf, welke Windows-versie er standaard moet worden opgestart etc ).
Een handleiding van EasyBCD kun je
hier vinden.
Veel makkelijker kan ik het niet voor je maken....
Rest nog 1 vraag: omdat die pc nog een floppy-drive heeft, hoe oud is dat ding dan wel niet..?
Je schrijft dat de controle uitwijst dat de hardware Win 10 moet kunnen draaien, maar heb je ook gekeken of er wel drivers zijn voor het moederbord en de daarop aanwezige chipset, zoals north / south-bridge, netwerk- en usb-controller etc...?