Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

c-schijf migreren naar d-schijf

Gestart door theverm, donderdag 29 maart 2018, 15:24:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

theverm

Ik heb een netbook met Windows 10 waarin een c-schijf (30GB SSD) en een HD met 500GB.
De SSD is helemaal vol en ik kan daarom zelfs geen updates meer installeren.
Ook na opruimen blijft het te klein.
Kan ik nu met b.v. Macrium Reflect van de c-schijf een image maken en dit restoren naar de d-schijf en dat ik daarna vanaf de d-schijf kan opstarten?
Het gaat weliswaar ten koste van de snelheid, maar dat neem ik dan maar voor lief.
Of is er een betere oplossing?

lucas

#1
Beste theverm,

Welkom op ons forum.

Is het niet slimmer om de data te verplaatsen van C naar D of heb je dat al gedaan?
30 GB voor Windows is niet veel.

theverm

Alle data was reeds verplaatst naar de d-schijf.

Reinier

#3
Je kunt, om updates te draaien, je schijfruimte vergroten door gebruik van een usbstick.
Op deze pagina lees je hoe dat werkt  :icon_good:

Die 30 Gb SSD is vrijwel zekker eMMC geheugen wat is gesoldeerd op het moederbord, dat is voor dit soort netbooks, maar ook laptops, vrij gebruikelijk.
Of je van je HDD kunt booten is afhankelijk van je BIOS / UEFI, of je daarin de HDD als 1e boot-device kunt instellen ja of nee.

theverm

In de bijlage staat de bootvolgorde in de BIOS. Hierin zie ik niet de SSD.
Als nummer 1 staat de HD. Hoe moet ik nu verder?

Gerrit

#5
bij oude hardeschijven zat vroeger een kleine ssd ingebakken dus uw schijf is tevens ook een ssd.
nu u geeft aan dat de ssd te klein is klopt u heeft nog een relatieve grote schijf.
u kunt al schijf ruimte winnen door bv het virtuele geheugen te verplaatsen naar de grote schijf gedeelte ook de prullen bak verplaatsen is een enorme winst.
en foto's enz enz.

zomaar een combischijf

Reinier

Om welk merk, type en uitvoering laptop gaat het..?
Graag het volledige typenummer geven a.u.b. i.v.m. controle hardware-specificaties.

theverm

Het betreft een Peaq PNB C1014, met een AZERTY toetsenbord (belgië)
http://be.mypeaq.com/nl/laptops/laptop-classic/
Ik weet niet of het mogelijk is om voldoende ruimte vrij te maken. De Windows update vraagt om 8GB vrije ruimte.
Mijn vraag blijft dus: is het mogelijk om alleen met de d-schijf te werken?

Reinier

#8
Bij de specificaties van deze laptop zoals je die hebt gegeven staat duidelijk vermeld dat het gaat om een 32 Gb SSD :
Citeer
  Capaciteit harde schijf   
32GB SSD
   Hard Drive Type 
SSD (eMMC)

Het gaat dus niet om een zgn. "hybride" HDD zoals door gerrit gelinkt.
Het is hierdoor hoogst onwaarschijnlijk dat je vanaf de HDD kunt booten omdat de zgn. SSD niet in de Boot-volgorde wordt weergegeven.
Van een "laptop" in dit prijs-segment mag je eigenlijk ook niks verwachten, een beetje tablet kost meer.... :icon_rolleyes:

theverm

Het is inderdaad een goedkoop dingetje. Blijkt dus niet eens geschikt te zijn voor Windows 10.

Reinier

Daarover lopen de meningen uiteen, persoonlijk zeg ik : nee, met 32 Gb opslag is hij daarvoor niet geschikt.
Je hebt minimaal 120 maar liever nog 250 Gb schijfruimte nodig om redelijk "normaal" en zonder continue ruimte-gebrek met Windows en andere gebruikte toepassingen te kunnen werken.
Maar om iets goedkoop te kunnen aanbieden worden er consessies gedaan zoals op dit vlak.

Nogmaals, je kun de beschikbare ruimte om te updaten uitbreiden met een dikke usbstick van 32 of 64 Gb..
Of je maakt op een andere pc een opstartbare usbstick met de laatste installatie-bestanden van Win 10 en je volgt de procedure onder : How to install a Windows 10 update from a flash drive
op deze pagina.... ( die ik eerder al linkte ).

Hans

Ik lees nergens iets over schijfopruiming vaak kan je hier mee nog ruimte vrij maken door het verwijderen van onnodige bestanden.
Windows Schijfopruiming is bereikbaar door in de Windows Verkenner met rechts te klikken op de Windows-partitie (doorgaans de C:-schijf) en te kiezen voor Eigenschappen, tabblad Algemeen, knop Schijfopruiming. Selecteer alle typen bestanden en verwijder de bestanden met een druk op de knop OK.

theverm

Ik zou inderdaad windows opnieuw willen installeren m.b.v. een bootable USB; echter de laptop kan niet opstarten met USB omdat de bootvolgorde niet gewijzigd kan worden in de BIOS.
Schijfopruiming heb ik voor die tijd al uitgevoerd alsmede alle grote progs zoals o.a. Office en Norton. Al met al heb ik nog maar 4GB over op C.

Reinier

Wil je eens een screenshot van Schijfbeheer maken en die plaatsen...?
Ik heb het nl. tot nu toe al 2x meegemaakt dat iemand zo'n laptop heeft vernaggelt door te proberen Win 10 opnieuw te installeren.
Daarbij werd de SSD geformatteerd en bleek nadien bij de installatie dat de SSD niet te selecteren was om de installatie op uit te voeren met als gevolg dat er met geen mogelijkheid meer op te starten viel....
Uiterste voorzichtigheid is dus geboden, vooral door het feit dat je de schijfvolgorde in de UEFI niet kunt aanpassen !

Gerrit


SMF spam blocked by CleanTalk