Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Videokaart laptop vervangen

Gestart door Tejjasingh, donderdag 07 april 2022, 09:18:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tejjasingh

Hallo!

Ik heb een 12 jaar oude laptop. Heb gisteren een SSD vervangen omdat de HDD niet meer werkte. Nadat ik zag dat dat zo makkelijk ging, vroeg ik me af of ik wellicht ook een videokaart kon vervangen?
Ik zou graag een nieuwe call of duty willen spelen oid. Omdat ik niet superveel op mijn pc game, zou ik het liefst max €250 willen uitgeven (minder voor beter is altijd goed). Ik wil gewoon op Medium game en ik wil niet dat de scherm happert. Dat ik elk schaduw of detail op High kan zien, verwacht ik niet in mijn prijsklasse. Maar mijn laptop heeft wat videokaart betreft mijn inziens een upgrade nodig

Nu is mijn vraag of ik wel zomaar even een nieuwe videokaart in mijn huidige laptop kan plaatsen? Of moet deze videokaart compatibel zijn aan mijn moederbord en moet ik dan ook mijn moederbord vervangen (oftewel gewoon beter een nieuwe laptop kopen). Bijvoorbeeld omdat mijn huidige moederbord niet kan samenwerken met DX12 en een nieuwe moederbord dit wel kan (weet niet of ik nu onzin uitkraam :P)

Ik ben opzich tevreden over het aantal Ram dat ik heb (8 gb) en mijn processor Intel(R) Core(TM) i7-3610QM CPU @ 2.30GHz.

Mijn videokaart is: Nvidia geforce 660 M
Mijn laptop is: lenovo ideapad y580

12 jaar geleden deze laptop nieuw gekocht voor rond de 1200 eu. Hij is zo betrouwbaar (en ik denk dat ik ook issues heb), ik wil hem niet kwijt of weg doen haha!

Kan ik dus zomaar even een nieuwe videokaart halen of moet ik op iets specifieks letten? Welke zouden jullie aanraden

Heel erg bedankt alvast! Heel veel liefde en een fijne dag gewenst!


Pearl

Ipp kun je een notebook videokaart vervangen, zijn wel soorten waarbij dat zou kunnen maar niet aan te raden, het systeem is bedoeld voor degene die erin zit, vooral de stroomvoorziening en bij een zwaardere belasting zou die dan kunnen begeven.
Citeer(oftewel gewoon beter een nieuwe laptop kopen)
Inderdaad.

Jurjen

Mee eens wat pearl zegt.

Niet aan beginnen, daarnaast is 250 euro die laptop niet meer waard. ( vind ik )
Kun je beter in een nieuwe stoppen.  :respect:


Tejjasingh

Haha kijk aan, jullie kunnen het wel eens zijn.

Ik dacht met 250 heb ik dan weer een prima laptoppie, anders moet ik weer 800 eu ofzo uitgeven..

Maar gewoon voor mijn kennis, als je een videokaart vervangt, moet je voeding dat aankunnen. Kan op elk type moederbord elk videokaart, of hoort bij een type moederbord een bepaalde type kaart.

Bedankt voor de info!

Jurjen

800 euro over 12 jaar is niet veel geld haha  :ohyeah:
Je zal van het 1 in het ander lopen met die laptop, dus kortom gewoon niet doen  :schater:

Daarnaast info:
Ja een videokaart gebruikt een aantal wattage, die moet jou voeding wel kunnen leveren, samen met de rest van jou systeem.
Elke videokaart past eigenlijk op elk moederboard. nu zijn daar alleen wel wat voorwaarden en tips aan verbonden.
dan hebben we het over:
1: pcie slot 3.0 / 4.0 x16 of x8
2: plek/lengte van de kaart.
3: voeding sterkte + kabels
4: bottlenecks - bijvoorbeeld: loopt je gpu 1000x harder als je cpu?
5: Wat bij de tijdse systemen past elke videokaart op,
bij wat oudere kunnen problemen optreden.

:read4:





Tejjasingh

Okee! Dus gewoon nieuwe lappie doen.. daar wacht ik nog even mee

Jurjen

Helemaal goed! mocht je tegen die tijd advies willen, zijn we er!  :respect: :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk