Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Harde schijf vervangen

Gestart door Tejjasingh, woensdag 06 april 2022, 11:30:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tejjasingh

Beste iedereen,

Als 16-17 jarige knul zat ik vroeger dagelijks op deze website. Ooit heb ik weleens een prijsvraag gewonnen haha. Daarna ben ik eigenlijk bijna niet meer met computers bezig geweest.
Nu heb ik jullie hulp opnieuw nodig :)

Ik heb een Lenovo Ideapad Y580.
De C schijft werkt prima (SSD schijf). Maar de D schijf vertoond kuren.
Ik wil de D schijf vervangen betreft nu een HDD schijf.
Kan ik daarvoor gewoon een nieuwe harde schijf kopen. De laptop open schroeven en de nieuwe harde schijf erin zetten en klaar is kees? Waar dien ik op te letten bij een aanschaf van een nieuwe harde schijf? Zijn alle aansluitingen altijd hetzelfde? Moet de harde schijf compatibel zijn voor de type moederbord dat ik heb? Ik lees allemaal dingen met SATA en Esata etc.

Ik wil voorkomen dat ik de verkeerde harde schijf koop of dat ik iets te gemakkelijk denk over dit proces.

Huidige HDD:
https://nl.computer-world.pro/st1000lm024-hnm101mbbas2-f1823g94aahn83-p-78739.html?gclid=CjwKCAjw9LSSBhBsEiwAKtf0n3sZJnVez-E4lgV1e9FKIJgWeVOTnyRvBJlJtOzfpBvGXaAuvhw4IBoCsgkQAvD_BwE

Nieuwe SSD: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_kingston-a400-ssd-240-gb-7mm-1513741.html

Harde schijf vervangen filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=hzbmm9WJUC4&ab_channel=LaptopRepairHelp

Jullie hulp wordt gewaardeerd :D! :yay: :yay:

Jurjen

#1
Welkom terug dan maar!  :schater:

Je kan de huidige HDD gewoon vervangen voor een SSD hoor!  :icon_good:
met Deze link wordt de best buy genoemd.
Deze past dus ook gewoon in je laptop.
Mocht je een andere willen dan die vermeld staat, dan kan dat ook. bijvoorbeeld die kingston, die past ook prima.

Er zijn 2 eisen namelijk:  1: 2,5 inch drive  2: sata aansluiting.  zolang je die 2 hebt werkt/past het.

zet je huidige data van de D schijf wel even over voor de tijd he! :yay:
Op de C schijf of een usb ofzo  :respect:


Tejjasingh

Dank je wel held :)!

Ik blijf actief dit keer weer, geweldig om alles weer te lezen. Ik ben van de tijd dat een quad core supercool was. lees net allemaal OCTA core en 12 core.. man man man...
Moet me ook weer verdiepen in alle nieuwe versies videokaarten enzo.

Ik wil binnenkort zelf een computer samenstellen (voor de lol).. dan zal ik tegen de nodige problemen aanlopen.. maar heb ik iig wat te doen haha!

Jurjen

Top!
We zijn inmiddels bij 16 cores, zoals de 12900KS.
Videokaarten blijft ook lopen, zoals de 3090TI & 6950 XT

Mocht je dan tegen problemen aanlopen of vragen hebben zijn we er!  :koffielezen:



Pearl

Heb je die SSD al? dat is een heeeele langzame.

Jurjen

@pearl de laptop heeft sata 3 geen sata 6
Dus een snellere SSD heeft geen zin..
Daarnaast heeeeeell langzaam ligt eraan wat jij daaronder vind vallen.
Ja het is geen m2.
Maar wat mag je verwachten van 33 euro?

Pearl

#6
Sata 6 bestaat helemaal niet, max. is sata 3 en het is zekers een verbetering met een bv. een Crucial MX500 en het heeft zeker zin.
https://ssd.userbenchmark.com/Compare/Kingston-A400-240GB-vs-Crucial-MX500-250GB/3953vs3951

En waarom geef jij antwoord op een vraag aan de TS...

Gerrit

#7
gelieve niet te verzanden in wat beter is of niet, en bij het onderwerp blijven.
ik kan wel over beide een boekje open trekken crucial  staat niet echt bekend om betrouwbaarheid en kingston is erg wisselend maar wel weinig uitval .
en inderdaad de overdracht in het onderwerp kan max 300mbits aan .
dus  dikke enveloppe testen moet je vaak laten voor wat ze zijn.
er zijn ongesponserde site's  die bv uitval van schijven laten zien en praktijk testen.

Terwijl normale HDD's in theorie voor eeuwig meegaan (in werkelijkheid max. 10 jaar), hebben SSD's een ingebouwde 'tijd van overlijden'. Doordat data ongeveer tussen de 3.000 en 100.000 keer geschreven kunnen worden op een opslagcel in de chip, ontstaat een elektrisch effect waardoor de levensduur beperkt is.

link vergeten excusses :redface:  https://nl.phhsnews.com/how-long-do-solid-state-drives-really-last5014


Tejjasingh

Wat tof dat dit forum nog zo actief is!

Ik heb gisteren bij de Media Markt de SSD opgehaald en erin gezet. Alles werkt sneller als voorheen. Ik wilde op moment zo min mogelijk uitgeven, derhalve is dit een prima oplossing :). @pearl de optie die jij aangeeft is ook zeker goed, dat had ik er ook wel voor uitgegeven als ik eerder had geweten dat dat de betere optie was. Maar no harm done! Ik kan mijn PC weer gebruiken als voorheen, dus ik vind het weer prima haha.

Nu begrijp ik dat een HDD dus ongeveer 10 jaar meegaat (zoals bij mij het geval was) en een SSD sneller stuk gaat. Is daar een gemiddelde aan te koppelen? Na hoeveel jaar zou een SSD aan vervanging toe zijn?

Nogmaals iedereen bedankt! Heel erg dankbaar dat ik met iemand kan sparren erover.

Pearl

Citeergelieve niet te verzanden in wat beter is of niet, en bij het onderwerp blijven.
ik kan wel over beide een boekje open trekken crucial  staat niet echt bekend om betrouwbaarheid en kingston is erg wisselend maar wel weinig uitval .
Zonder verdere bewijzen is dit gewoon onzin, gebruik en gebruikte beide al jaren en die Kingston valt zwaar tegen en de Crucials en Samsungs doen het allemaal nog.
En een mod wil bepalen wat mensen hier mogen schrijven? weird.

Jurjen

@pearl
SATA 600 = Serial ATA Revision 3.0 = SATA 6Gb/s (the Serial ATA International Organization hopes to avoid this being called SATA 3.0, which would be easily confused with 3.0 Gb/s Serial ATA Revision 2.0)

My bad, Excuus! had iets beter moeten kijken  :icon_rolleyes:

@TS Verder had je mijn link kunnen bekijken, daar staan de best geteste ssd's tussen.
Daar staat onder anderen crucial, samsung, wd tussen.
Maar verder denk ik dat die kingston prima zijn werk doet.

Gerrit

Citaat van: Pearl op donderdag 07 april 2022, 10:24:01
Citeergelieve niet te verzanden in wat beter is of niet, en bij het onderwerp blijven.
ik kan wel over beide een boekje open trekken crucial  staat niet echt bekend om betrouwbaarheid en kingston is erg wisselend maar wel weinig uitval .
Zonder verdere bewijzen is dit gewoon onzin, gebruik en gebruikte beide al jaren en die Kingston valt zwaar tegen en de Crucials en Samsungs doen het allemaal nog.
En een mod wil bepalen wat mensen hier mogen schrijven? weird.
in de link staat het keurig beschreven, en daar valt kingston erg op betreffende betrouwbaarheid.
ja als admin grijp ik heel soms in, en dat is mijn taak :smokin:

Pearl

Hugo, hier mod?
Blijft gewoon onzin en dat voor een mod?, kan hier niet tegen.
Zal wel een ban worden want mods kunnen niet tegen kritiek.....

John

Citaat van: Pearl op donderdag 07 april 2022, 23:55:42
Hugo, hier mod?
Blijft gewoon onzin en dat voor een mod?, kan hier niet tegen.
Zal wel een ban worden want mods kunnen niet tegen kritiek.....
U bedoeld hiermee :icon_rolleyes: :icon_rolleyes: :icon_rolleyes: :icon_o_O: :icon_o_O: :icon_o_O:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Hans

Citaat van: Pearl op donderdag 07 april 2022, 10:24:01
Citeergelieve niet te verzanden in wat beter is of niet, en bij het onderwerp blijven.
ik kan wel over beide een boekje open trekken crucial  staat niet echt bekend om betrouwbaarheid en kingston is erg wisselend maar wel weinig uitval .
Zonder verdere bewijzen is dit gewoon onzin, gebruik en gebruikte beide al jaren en die Kingston valt zwaar tegen en de Crucials en Samsungs doen het allemaal nog.
En een mod wil bepalen wat mensen hier mogen schrijven? weird.

Niemand bepaalt hier wat je schrijft zo lang het met  respect en fatsoen gebeurd, iedereen mag hier zijn eigen mening hebben, en de een heeft goede en de ander slechte ervaringen met een bepaald apparaat, en ja soms komen mensen een beetje bot over niet iedereen is hetzelfde en soms moet je gewoon dingen negeren, uiteindelijk gaat het om de hulp die je bied en het plezier wat je daar van hebt.

SMF spam blocked by CleanTalk