Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

W11 Externe schijf

Gestart door MetalMike, zondag 30 januari 2022, 16:02:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MetalMike

Goedendag,

heb een nieuwe pc sinds 2 à 3 maanden nu, super blij mee. Vier of vijf dagen geleden geüpdate naar W11. Mixed feelings, maar goed, moet toch eens gebeuren.
Lijkt an sich zelfs iets sneller te gaan, maar kleine glitches zo nu en dan heb ik het gevoel. Mijn aller-grootste zorg is nu mijn oude externe schijf, die sinds vanochtend niet meer wordt herkend.
Kan dat te maken hebben met een stuurprogramma die bijgewerkt moet worden? Of is het toevallig nu echt zijn einde. Ik wilde juist de komende dagen alle data overzetten naar een andere externe schijf of tijdelijk online opslag regelen. Foto's zijn grotendeels al gedaan, maar AL mijn muziek nog niet... en dat is veel.

Wel had ik gisteravond opeens bij het uitzetten van mijn pc, dat de pc niet helemaal uit leek te gaan: scherm wel zwart, maar het pc blauwe neonlicht bleef aan als teken: hij sluit niet af. Bij hoge uitzondering handmatig gedaan, na minutenlang te hebben gewacht. Bij het opstarten vanochtend bleef de pc "cirkelen" bij de moederbord info, na het ontkoppelen van de externe schijf startte hij wel helemaal op. (paar keer gereboot als test, telkens binnen een halve minuut of vlugger gewoon opgestart).

De externe schijf lijkt dus idd issues te hebben en heeft effect op de pc ook. Frappante is:
1 zo gauw ik de schijf aansluit, krijgt de Windows Verkenner ook problemen, ontkoppel ik hem loopt de verkenner gewoon normaal.
2 online gelezen dat eventueel het stuurprogramma van de schijf verouderd is. Wordt niet meer herkend in Schijfbeheer, maar soms komt 'ie gedeeltelijk wel opdoemen in de verkenner zoals in de foto's meegeleverd.

Kan het zijn dat de schijf geüpdate moet worden, of een reset naar W10 een goed om te testen of W11 een probleem is (en dan de schijf updaten)?
Ben een simpele user, ik kom er niet uit.

Mvg,

Michael.

Gerrit

wat voor externe schijf?
merk type hoe aangesloten?

MetalMike

Hallo Gerrit, ik heb even een foto gemaakt van de achter/zijkant. Western Digital dus.
Heb je hier wat aan? Via adapter en USB .


Hans

Al eens een andere usb poort geprobeerd ?
Kijk ook eens in schijfbeheer of die te zien is misschien moet je een schijfletter toewijzen.
Om zeker te gaan of de schijf nog goed is sluit hem eens aan op een andere pc.

Jurjen

Zou je eens in Windows safe mod de schijf achterin de pc willen doen? dus niet in de voorste usb poorten.
Dan nog eens testen.  :read4:

MetalMike

#5
Bedankt voor de hulp mensen. Ik had mijn oude pc aangesloten (zit toch vandaag en morgen thuis), daar draait W10 nog op, maar helaas heb ik daar hetzelfde euvel dus. Wordt nog wel herkend in de Verkenner links zoals op de foto's te zien bij "Deze PC" (maar niet rechts (weet niet hoe dat veld heet)), maar ik kom absoluut niet meer in de schijf zelf... dan loopt de Verkenner helemaal vast. Ook zoals aangegeven staat de schijf niet in Schrijfbeheer. Wel popt 'ie op Apparaatbeheer als Multi/Massa Opslagmedium (o.i.d.) bij de USB aansluitingen. En ik heb zowel de voorste als achterste poorten getest.

Valt er nog iets te redden? Of is de adapter misschien niet goed meer (laatste hoop, dunne kabel)?
(safe modus nog niet getest, is dat nog een optie? Ivm dat 'ie op de oudere W10 pc hem ook niet meer werkt)

Jurjen

Vaak als zoiets gebeurd is er iets stuk bij de schijf, partitietabel, sectors, vaak moet de schijf dan (gerepareerd worden + format) en zal hij vaak weer werken.
Zegt natuurlijk wel dat die schijf op z'n einde is.
Zie je met CMD de disk wel? cmd - diskpart - list disk

MetalMike

Hallo Eskimo,

ben een vrij simpele user en probeer wat je zegt: heb Windows + R gedaan, "Diskpart" getoetst en probeerde "list disk" te toetsen bij de knipperende cursor en er gebeurde niks. Daarna de schijf ontkoppeld en wederom diskpart opgestart, toen kon ik wel opeens "list disk" toetsen. Zelfs daar stoort de schijf bij kennelijk.

Ja ben er idd ook bang voor dat de schijf naar zijn grootje gaat/is. Hoop dat iig de muziek nog te redden is, heb daar zoveel uren in zitten met labelen en sorteren. Gros van de rest is al geback-upt. Wilde er juist mee aan de gang gaan nu. Hopelijk niet te laat.

Jurjen

Wil je toch eens proberen in safe mode?
Als je shift ingedrukt houd, dan opnieuw opstarten. krijg je een lijstje, vanuit daar kun je aangeven safe mode  :icon_good:

MetalMike

Hallo Eskimo,
duurde een eeuwigheid, lukte eerst ook niet in veilige modus. Daarna diverse keren koppelen ontkoppelen, lijkt nu te lukken.
Herkende opeens twee disks. Disk 0 mijn c schijf neem ik aan en disk 1. Met met 1800 zoveel GB. Die typte ik in en ik krijg nu een hele lijst met opties. Van exit, extend tot en met uniqueid. Ik zie recover staan. Is dat wat ik nu moet intoetsen bij "> diskpart"?

Zit nu op een oud tabje te toetsen, kan even duren eer ik reageer.

MetalMike

Nu ook zonder safe mode herkent hij het met de cmd acties. Ik zit dus weer online zeg maar, communiceert wel handiger.

Jurjen

Oke, hij herkent hem.
1: zie je hem nu ook in schijfbeheer?
2: heeft hij een schijfletter dan stap 3
3: voer cmd uit als admin en vul in: chkdsk (schijfletter) /f
4: recover heeft geen zin bij diskpart
5: als je hem ziet in verkenner kun je hem bij eigenschappen de disk checken.
6: download LINK hier kun je rechtsboven bij s.m.a.r.t kijken naar de diskstatus & alle info over de disk. staat hier alles op good?

MetalMike

Hallo Eskimo,

heeft even geduurd, was door privé dingen niet online. Net gechecked. Hij herkent 'm nu niet meer diskpart. Behalve als ik de adapter ontkoppel en daarna weer koppel, dan zie ik opeens "disk 1" verschijnen met de 2TB (1800 zoveel GB). Chkdsk heeft niet geholpen ook, ongeldige paramater. Voor de zekerheid nog even gechecked of ik dat goed had gedaan: chkdsk/c en dat ging goed. Daarna koppie/peest en de c veranderd in een e maar toen dus de ongeldige paramater boodschap.

Ik zie hem niet Schijfbeheer, daar blijft hij hangen bij de status "Verbinding maken met VDS", tot het moment dat ik de schijf ontkoppel.
Ik zie hem wel in de verkenner, links dus, verschijnen en ook in apparaatbeheer.  In apparaatbeheer staat zelfs in Eigenschappen "Dit apparaat werkt correct", maar dat lijkt me niet.

Disk Drill geprobeerd, maar herkent 'm ook eerst niet. Daarna probeer ik 'm toe te voegen, maar loopt 'ie vast met niet veel later ook de boodschap "Parameters onjuist".

Edit:
Na even wachten zie ik wel staan samen met mijn c schijf. en bij S.M.A.R.T. komt 'ie voor mij uiteraard met een horror boodschap.
Valt er niks meer te redden, of kan ik het nog (laten) proberen?

Jurjen

als je zorgt dat je het ziet in cmd, dan is het dus in jouw geval chkdsk e:/f
Daarnaast zie je dus bad sectors, dus een stukje ruimte is defect.

Deze software repareert 1 bad sector gratis.
Link

1: klik download, vervolgens installeer het programma & start het op.
2: klik linksboven op regenerator
3: start process under windows.
4: je krijgt een warning, klik op kruisje.
5: selecteer je drive, en klik op start process als je die ziet!
6: schermpje opent, typ bij enter choice 2 enter
7: daarna enter choice 1.
8: hij gaat nu scannen en de bad sectors repareren.

laat maar weten of dat is gelukt!
:icon_good:





MetalMike

Thanks, ik zal mijn best doen. Probleem is dus dat cmd 'm niet altijd ziet, althans geeft 'ie niet aan, behalve als ik de schijf ontkoppel en weer koppel dan verschijnt 'ie opeens.

Op hoop van zegen...  :abra_cadabra:

SMF spam blocked by CleanTalk