Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

windows 11

Gestart door heylco, zaterdag 28 augustus 2021, 07:05:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

heylco

Hallo ik ben benieuwd of mijn computer geschikt is voor windows 11 en of ik mijn computer moederbord kan aanpassen of upgraden.
ik heb intel core i5-4440 cpu 3.10ghz met 16gb ramgeheugen. is deze snel genoeg of moet ik een andere computer aanschaffen?

Pearl


Reinier

Ik vraag mij af waarom zoveel mensen zich laten meeslepen in de Win 11 hype, want dat is het. :icon_confused: :icon_confused:
Voor als nog is Win 11 nog in bèta, en komt het volgens de geruchten ergens rond november uit.

Win 10 houdt nog ondersteuning ( dus beveiligingsupdates etc ) tot begin 2025, dus nog 4 jaar....
Geen idee wat iemand er toe beweegt zich nu al op Win 11 te richten, het levert nl. niks op.
Als je nu al iets koopt wat wèl aan de eisen voldoet, zit je over 4 jaar met een verouderd systeem en wellicht zijn de hardware-eisen rond die tijd ook anders.
Zou me druk maken om andere zaken die er meer toe doen... :icon_good:

Pearl

#3

lucas

Citaat van: Reinier op zaterdag 28 augustus 2021, 12:23:36
Ik vraag mij af waarom zoveel mensen zich laten meeslepen in de Win 11 hype, want dat is het. :icon_confused: :icon_confused:
Voor als nog is Win 11 nog in bèta, en komt het volgens de geruchten ergens rond november uit.

Win 10 houdt nog ondersteuning ( dus beveiligingsupdates etc ) tot begin 2025, dus nog 4 jaar....
Geen idee wat iemand er toe beweegt zich nu al op Win 11 te richten, het levert nl. niks op.
Als je nu al iets koopt wat wèl aan de eisen voldoet, zit je over 4 jaar met een verouderd systeem en wellicht zijn de hardware-eisen rond die tijd ook anders.
Zou me druk maken om andere zaken die er meer toe doen... :icon_good:


Windows 11 kan weer draaien met oude pc"s waar 10 niet meer op wil draaien.

Reinier

Sorry hoor maar ik heb geen idee waar je het over hebt...?
Gezien de door @Pearl gelinkte systeemeisen kun je niet spreken van "oude" pc's en als Win 10 daar niet op draait, zal Win 11 dat zeker niet doen gezien het ontbreken van TPM 2.0.

Jurjen

Conclussie:

Er wordt vermeld op tweakers dat bij een upgrade van vorige windows oudere pc's wel draaien op win11.
enkel krijgen deze pc's geen ondersteuning op drivers & updates van microsoft.
zodra er een clean install gedaan wordt heb je de genoemde systeemeisen wel nodig.


Kort antwoord op je vraag:
waarom upgraden naar win11?  win10 is prima.  :respect:

lucas

Citaat van: Eskimo op woensdag 01 september 2021, 12:47:27
Conclussie:

Er wordt vermeld op tweakers dat bij een upgrade van vorige windows oudere pc's wel draaien op win11.
enkel krijgen deze pc's geen ondersteuning op drivers & updates van microsoft.
zodra er een clean install gedaan wordt heb je de genoemde systeemeisen wel nodig.


Kort antwoord op je vraag:
waarom upgraden naar win11?  win10 is prima.  :respect:


Precies dat heb ik ook gelezen dit is in tegen spraak met de MS systeem eisen die @Pearl hier plaatst. Denk dat Tweakers het niet bij het rechte eind heeft vertrouw de MS berichten natuurlijk meer.

heylco

ok bedankt, dan hoef ik i.i.g. niet mn moederboard te upgraden, of wel?

Reinier

#9
Direct van Microsoft, de systeem-eisen voor Win 11:
https://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-11-specifications?SilentAuth=1

Het moederbord moet in elk geval beschikken over Trusted Platform Module (TPM) version 2.0.
Gezien jouw Core i5-4440 ga ik er maar van uit dat jouw moederbord deze niet heeft, maar mogelijk wèl over een TPM 2.0 header beschikt.
Nu is het mogelijk om zo'n TPM 2.0 module los te kopen alleen moet je dan ongeveer netzoveel geluk hebben als een lotto-winnaar.
Als ze al ergens tekoop zijn zijn ze extreem duur ( € 100 + ) terwijl deze normaal rond de € 20 kosten.

Maar dan nog wordt jouw Core i5 4440 niet ondersteunt:
https://docs.microsoft.com/nl-nl/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-intel-processors

Dus wat mij betreft kun je stoppen met dagdromen, de hardware is niet geschikt voor Win 11.

Ook ik moet aan iets nieuws met mijn 3 jaar oude Core i7 omdat ook deze niet wordt ondersteunt maar ik lig er niet wakker van.
Zolang Win 10 nog gewoon ondersteund wordt wat betreft beveiligings-updates etc ( tot 2025 ) zie ik geen enkele aanleiding om te investeren in nieuwe, erg dure hardware puur en alleen om met de hype mee te doen.

Gerrit

en wat vergeten word , het is nog erg vol met fouten en dingen die niet goed werken, u moet het ook zien dat slechts zeer ervaren computergebruikers hiermee overweg kunnen.
u moet het zien als automonteurs die een nieuwe auto testen op gebreken en tekortkomingen.
aan u vragen te zien zou ik ver weg blijven van de windows 11 pas na een jaar of 3 als het voldoende is uitgerijpt het eventueel installeren.
dan is ook de "hardware "aangepast

Pearl

Draait op een oudere PC via een W10 installatie USB stick waar ik de install.wim en appraiserres heb vervangen door die uit de W11.ISO, wel op een NTFS stick met Rufus gemaakt.
Stond ergens op een site, welke vergeten.
Tis een UEFI systeem uit 2013, secure boot uit.

Maar ja, het blijft spelen. :icon_biggrin1:

Reinier

Exact, het blijft spelen en de vraag is ook nog of je straks, na de officiële release, wel of geen updates krijgt, welke dan ook... :icon_rolleyes:

Hans

Ik vraag me altijd af wat kan ik met Win 11 wat ik met Win 10 niet kan, is Win 11 sneller beter of gaat het er om dat Microsoft nog meer wil verdienen.

Pearl

Citaat van: Reinier op dinsdag 07 september 2021, 17:47:11
Exact, het blijft spelen en de vraag is ook nog of je straks, na de officiële release, wel of geen updates krijgt, welke dan ook... :icon_rolleyes:
Ja hoor maar je moet de update wel zelf starten.
En geactiveerd met de W10 key en is nu W11 PRO.

De reden dat de oudere CPU's tot de Coffee Lake niet worden ondersteund is het niet hebben van MBEC.
https://arstechnica.com/gadgets/2021/08/why-windows-11-has-such-strict-hardware-requirements-according-to-microsoft/

SMF spam blocked by CleanTalk