Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Unexpected store exception, geheugenproblemen, trage comp, BSOD

Gestart door Vlinderparadijs, zondag 13 juni 2021, 13:43:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vlinderparadijs

Beste lezer,

Sinds een paar week heb ik zo af en toe het probleem dat mijn computer een BSOD geeft, maar met diverse "technische probleemaanwijzingen". Ze komen allemaal neer op het geheugen, al dan niet RAM/HDD.
De laatste keer was het "unexpected store exception". Ook is er al een melding van een "kernel" probleem geweest (weet de juiste benaming even niet meer).

Beide HDD getest, geen probleem te vinden. Vanmorgen is ie uit zichzelf bijna 3 uur bezig geweest om D: te testen en te verbeteren, maar niet dat het iets heeft uitgemaakt.

Wat is het probleem? RAM? HDD? ander (software/malware)?
Hoe kan ik iets nog (softwarematig of online) testen, voordat ik de boel uit elkaar ga halen?


Reinier

Vraag is even hoe je die HDD's getest hebt..?  Met welk programma..?

Geheugen ook getest...?
Dat kan in Windows zelf: toets Geheugen in het zoekveld en er verschijnt een popup scherm waarin bovenaan Windows Geheugencontrole staat ( app ).
Klik daarop en volg de aanwijzingen...

Het kan ook door de voeding veroorzaakt worden of mogelijk de videokaart indien er een losse ( externe ) kaart in het systeem zit.

Om wat meer gedetailleerde info van de aanwezige hardware te krijgen wil ik je vragen de LINK van Speccy naar het systeemoverzicht te plaatsen.
Dat doe je als volgt:

Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Citeer
Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
* Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer snapshot" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.



Vlinderparadijs

Bij deze de link:

http://speccy.piriform.com/results/kc6WSgXVSHdBWNYpARNKJdw

Inmiddels ook (weer) een andere foutmelding gekregen bij een BSOD: Memory Management.

Hoor graag verder.

Reinier

Wil je om mee te beginnen eens in de BIOS - UEFI kijken wat deze aangeeft wat betreft de verschillende lijn/spanningen van de voeding..=
Het betreft de waarden die daar staan van de
3,3 V
5 V
12 V lijnen...
Wil je eens vertellen wat deze spanningen exact zijn..?
In het overzicht  is bijv. de lijn-spanning van de 3,3 V lijn veel te laag dus zou dat betekenen dat je voeding rot is maar het kan zijn dat Speccy de waardes niet correct uitleest, vandaar mijn vraag.

De vrije schijfruimte op je SSD ( de Crucial dus ) is te laag !
Windows heeft graag minimaal 20% vrije schijfruimte, is deze lager zoals in jouw geval ( 12% ) dan wordt Windows aanzienlijk trager.
Probeer dus schijfruimte vrij te maken op je C-schijf.
Een goed begin is Schijfopruiming te draaien en daarbij een vinkje te zetten bij de optie om ook Systeembestanden op te schonen.
Je kunt, bij onvoldoende resultaat ook bestanden verplaatsen naar je D-schijf, die heeft meer dan genoeg ruimte vrij.
Als je wilt weten in welke mappen op C:\ de meeste data verstopt is kun je het gratis Treesize gebruiken.

Verder zie ik heel veel mislukte updates van Office 2003...gebruik je dat nog..?
Zo ja, dan moet je echt actie ondernemen want door de ontbrekende updates is dat niet langer als veilig te beschouwen.

En de antwoorden op bovenstaande vragen mis ik even...??



Vlinderparadijs

Antwoorden: HDD gewoon getest via "eigenschappen", etc.
geheugen: niet getest, weet even niet hoe dit te doen.

T.a.v. de bios-uefi: hoe kom ik daar terecht/in?

Opruimen schijf: dat is al een keer gedaan, maar er kan veel overgezet worden naar D:, mits D: natuurlijk niet kapot of ander is... anders is het weggooien van materialen als ik er straks niet meer bij kan.

Als ik dit zo lees kan het dus voeding, schijfruimte zijn.

Ja, office 2003 wordt nog iedere dag gebruikt. Wat voor acties en hoe moet ik ze ondernemen?

Dank alvast weer.

Reinier

* Hoe je het geheugen kunt testen staat al in mijn 1e reactie vermeld.

* Eigenschappen van de schijven bekijken is geen testen, heeft er ook niks mee te maken.
Je kunt heel eenvoudig de SMART gegevens van de schijven uitlezen m.b.v. Crystaldiscinfo.
Installeren en 1 voor 1 de schijf kiezen in het dropdown menu.
Maak screenshots van het resultaat per schijf en plaats deze.

De afbeelding moet ten alle tijde blauw zijn zoals op onderstaande afbeelding.
Geel of Rood is foute boel.


Waar zijn de waarden van de voedingslijnen uit de BIOS..?


Vlinderparadijs

zie bijlage, D: is dus het probleem, maar is volgens mij alleen maar "partitie" van C:, het is geen echte extra harde schijf...
hoe nu verder?

Vlinderparadijs

laatste extra foutmelding:
Kernel data inpage error
In totaal dus 3 verschillende foutmeldingen bij de BSOD.

Gerrit

de seagate schijf is rot......en heeft wel degelijk invloed windows schrijft en leest naar de schijf en daardoor raakt uw windows steeds meer beschadigd.

Vlinderparadijs

en dus nu? Windows was geïnstalleerd toen ik de PC kocht (dus geen "dvd-versie" voor handen om op een nieuwe HDD te installeren). Als ik dus een nieuwe HDD er in zet, wat is dan de beste optie om alles goed over te zetten? En dan is dus ook de vraag of Windows dan al niet (gedeeltelijk) corrupt is... of is toch een nieuwe Comp het beste?

Gerrit

heeft u een windows account?
tevens denk ik dat windows op de kleine ssd staat

Vlinderparadijs

Nee, geen windows account, comp gekocht bij Aldi/Medion comp, verder niet geregistreerd of zo. Windows staat inderdaad op "C:" schijf... klopt.... Wat moet ik doen?

Reinier

In de pc zitten 2 schijven, een SSD ( de Crucial en dit is de C-schijf ) en een Seagate ( D en E patities op deze schijf ).

Koppel deze Seagate schijf eens los van het moederbord en herstart dan de pc..
Blijven de foutmeldingen dan weg..?

Indien Windows volledig op de C-schijf is geïnstalleerd hoef je dus niks opnieuw te installeren en heb je dus ook geen Windows installatie-medium ( usb-stick of dvd ) nodig.
Je kunt dan simpelweg de Seagate schijf eruit halen en vervangen voor een nieuwe.

Vlinderparadijs

Welke van de 2 is het die ik moet loskoppelen/weghalen? Zie foto

Reinier

#14
Die dikke, zwarte ijzeren schijf die in de metalen omhulling zit, de SSD is nl. maar 7 - 9 mm dik en van aluminium en zit er bovenop....
Je hoeft alleen de rode data-kabel eraf te halen....

SMF spam blocked by CleanTalk