Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

PC blijft maar (her)opstarten

Gestart door MichaelStam, dinsdag 18 mei 2021, 14:41:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerrit

vermoed dat de koeler op de cpu niet goed zit als de temp te hoog oploopt gaat deze uit.
ook kan de voeding niet helemaal ok zijn
dat zijn de twee oorzaken.
omdat het probleem verergert zijn dat de enige oorzaken

MichaelStam

De temperatuur heb ik (zolng ik het hebt kunnen bekijken) nog niet boven de 51 graden gezien. het steeds heb kunnen bekijken rond de 51 graden. Wat ik nu alleen nogzie is dat het scherm aanspring met daarop het keuzescherm om met F2 of Del naar de bios te gaan, maar een keuze bevestigen lukt niet en het scherm springt daarna helemaal op zwart (alsof het scherm uitstaat).

Gerrit

het simpelste om het te controleren met uw vingers is de koeler ook heet dan klopt dat als hij niet goed zit is deze koud kijk wel uit 53graden is behoorlijk heet
ik word al nerveus als hij boven de 37 graden komt vandaar ook een enorm koelblok enkel mijn vrm's willen de 45 graden wel eens halen

Pearl

#18
Was blijkbaar niet interessant voor de TS.

MichaelStam

Koeler en voeding voelen voor mij niet heet aan, je voelt wel warmte maar dat is geem warmte waarvan ik denk dat het te warm zou zijn. Ook de voeding is niet overdreven warm.

Wat betreft de reactie van Pearl,
Helaas kom ik al niet meer zo ver in het systeem, bij het opstarten gaat het vrijwel meteen al mis. De laatste paar keer kwam ik zelfs al niet meer in de bios. Ik vrees dus dat ik er een zooitje van gemaakt hebt, of dat er hardware matig iets mis is.

Morgenochtend heeft de reparateur gelukkig tijd om de computer onder handen te nemen. Ik laat jullie weten wat het probleem was, en/of ik het zelf verprutst hebt.

Gerrit

dus als uw cpu 53 graden is en uw koeler koud.....onttrekt dus geen warmte aan uw cpu.....deze zit niet goed geplaatst

MichaelStam

Oké, ik durf daar zelf niet aan rommelen, want ik ben bang dat ik dan meer stuk maakt. Hij is zojuist meegenomen met de monteur, omdat hij er hier niet zo snel mee wegkwam. Hij gooide het op een hardware probleem, ik hou jullie op de hoogte.

Reinier

Mijn gedachten gaan nog steeds uit naar het moederbord maar het zou ook de voeding of de temp.-beveiliging van de processor kunnen zijn zoals @Gerrit aangeeft.
We zijn benieuwd...dus laat maar horen als je iets weet...

Er zijn meer manieren om de afzonderlijke hardware te testen maar daarvoor heb je een processor nodig met interne GPU en jouw Ryzen 7 3700X heeft die niet....
Daardoor zijn de mogelijkheden beperkt, vooral ook als je niet over de nodige hardware beschikt om dingen uit te wisselen zoals een andere videokaart of geheugenbankjes om maar wat te noemen.
Dan kun je gericht gaan testen waar het probleem zit.
Nu zal de reparateur dat voor je moeten doen.
Laten we hopen dat dat niet teveel tijd en geld kost, succes  :icon_good:

MichaelStam

Als het goed is wordt het een gevalletje "garantie", maar dat soort bedrijven zijn meestal niet de snelste met het oplossen van het probleem. Ik zal dus helaas nog wel even geduld moeten hebben voordat het is opgelost. 

Reinier

Tja, de garantie-afhandeling wordt door de veel genoemde chip tekorten ook een dingetje..
Een leverancier zit er nl. niiet op te wachten om een moederbord op garantie te vervangen door een duurder model...
Als het indd. garantie is dan kost het jou in elk geval niks, afgezien van geduld dus hopen het het beste  :icon_good:

MichaelStam

De monteurs die naar de PC heeft gekeken weet blijkbaar ook niet alles van PC's, want niet het moederbord maar de CPU veroorzaakt de problemen. Ik ben naar het bedrijf gereden waar de is aangekocht en het blijkt dat de AMD Ryzen 7 3700XCPU het loodje heeft gelegd of in ieder geval voor de problemen zorgt.

Ze hebben hem vanmorgen ter reparatie/vervanging aangeboden bij hun leverancier. Hopelijk weten die het snel op te lossen.

Reinier

Dit is eerlijk gezegd de 1e keer in ruim 25 jaar dat ik met computers werk / bezig ben dat het de processor blijkt te zijn. :icon_eek1: :icon_eek1:
Dat komt nl. vrijwel nooit voor als je overklokken of onvoldoende koeling buiten beschouwing laat.
Processor vervangen is zo gepiept, kwestie van de koeler eraf halen, processor wisselen, nieuwe koelpasta aanbrengen en de koeler terug plaatsen.
Zoiets neemt hooguit 30 min. tijd in beslag.
Hopen dat jouw probleem daarmee is opgelost  :icon_good:

Gerrit


SMF spam blocked by CleanTalk