Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Welke upgrade voor laptop?

Gestart door Paris, zaterdag 24 april 2021, 21:44:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paris

Ik wil graag mijn oude laptop (Toshiba Satellite P200-1HM) een upgrade geven.
Hij is nog helemaal goed maar natuurlijk heel traag. Ik heb er Windows 10 opgezet.
Wat kan ik doen om hem beter te maken? Wat is de makkelijkste en goedkoopste manier?
Vast bedankt.

Reinier

De oude HDD vervangen door een SSD....
Dat levert de meeste prestatiewinst op en is relatief goedkoop.
Een SATA SSD van 500 Gb kost rond de € 65

Paris

Is het door mijzelf te doen om er een SSD in te zetten?

Reinier

Ja hoor, bij deze oude baksteen stelt dat echt niks voor getuige deze video:

https://www.youtube.com/watch?v=OU_T8cDHLSc

Je moet je, gezien de specificaties van deze laptop uit 2008, echter wel afvragen of je zo'n bedrag nog wil investeren....
Processor is er 1 van de 1e generatie Core Duo en er zit maar 1 Gb werkgeheugen in wat voor Win 10 eigenlijk onwerkbaar is.
Er kan max. 2 Gb werkgeheugen in maar ook dat gaat geen wezenlijk verschil maken.
Geen idee wat je nog met dit stuk antiek van plan bent te gaan doen..?
Meer dan een beetje internetten of emailen is naar mijn mening niet aan de orde met deze hardware  :icon_rolleyes:

Paris

Ja internetten alleen.
Ik heb moeite met het weggooien van dingen die nog goed zijn.
Dank voor de video. Ik heb nog een minder oude laptop dus misschien kan ik daar een SSD in zetten.


Reinier

#5
Troost je met de gedachte dat je niet de enige bent die moeite heeft om werkende, verouderde spullen weg te doen, hier zit er nog 1....  :yess: :yess: :yess:
Maar soms moet je vanwege ruimtegebrek, omdat het niet langer werkbaar is ( langzaam ) etc.
Zo heb ik afgelopen jaar mijn desktop uit 2009 ( met 1e gen Core i7 ) naar het milieu-park gebracht.
Ding werkt nog prima maar te langzaam, te weinig schijfruimte, 2e hands brengt het niks op en upgrades zijn dan vaak geldverspilling.

Verder heb ik op zolder nog 2 Technics draaitafels staan ( en rond de 1200 singles, maxi-singles en LP's ), een Pioneer casettedeck en een Sony VHS videorecorder ( maar geen banden meer )  :icon_biggrin1: :icon_biggrin1:

Ik heb 2 jaar geleden nog een HP laptop uit 2007 of 2008 voorzien van een SSD om het ding weer enigszins op gang te krijgen, ook een 17 inch baksteen en niet te tillen..
Eigenaar had niks anders en geen geld voor een nieuwe of goede 2e hands.
Ding is prima geschikt voor internetten en mailen maar dat is het ook wel.
Draait Win 10 en op de vingerafdruk-scanner na ( geen drivers ) werkt alles.

Het is aan jezelf om te bepalen of je, voor alleen internet gebruik, nog € 65 wilt investeren..
Win 10 zal er wellicht wel op werken maar ik denk dat een jongere laptop een betere optie is, ook gezien de hoeveelheid werkgeheugen...
Die SSD kun je later altijd nog overzetten in een andere laptop / desktop. :icon_good:

Gerrit

tja betreffende oude hardware zit er hier nog een :redface: de lijst is te lang om op te noemen begint bij een commandore c64 :icon_rolleyes:

SMF spam blocked by CleanTalk