Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

administrator probleem?

Gestart door Wolfke, zondag 20 december 2020, 20:30:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wolfke

Hallo,
ik heb heel wat CD's op mijn PC staan en nu is er eentje die ik niet kan copieren, afspelen, renamen, enz.

Ik krijg steeds de melding dat ik administrator moet zijn, klik ik op Doorgaan, dan krijg ik de melding dat ik geen toegang heb tot die map/file.
Ik kan ook niet de optie "Alleen lezen" aanvinken.

Groove noch WMP willen die bestanden openen en afspelen.

samengevat: ik kan niets doen met die map.

iemand een idee om dit op t lossen.

Reinier

Wat wordt er getoond als je met je re-muisknop op die map klikt en Eigenschappen kiest..?
Maak in Eigenschappen eens een screenshot van het tabblad Beveiliging..?

Wolfke

zie bijlage.
Ik kan niets met die data, zelfs niet copieren.
de melding is dat ik toelating zou moeten krijgen van mezelf!

Gerrit

druk eens op de shift toets .....iets van beveiliging van heel vroeger toen instanties virussen en maleware en bestanden verminken,mensen afperste,privé bestanden beschadigde,u betaald die klanten nog steeds heffingen op alles wat kan opslaan harddisk ssd cd usbstick sdkaartjes tja en al vele malen gesnapt en nooit beboet of gestraft nee sterker subsidie geven.
dit vind ik persoonlijk het grootste geval van klasse justitie ik benoem me zelf tot "belangen behartiger"en kan ongestraft stelen inbreken afpersen en kapen....en krijg geld toe

Reinier

Iedereen heeft dus geen volledig beheer, de vraag is of het account willy dat wel heeft...
Hoe ben je ingelogd, als admin of willy..?

Wolfke

Euh... als ik de command prompt open staat daar C:/users/Willy Dewolf 
Volgens google moet ik daar rechts op klikken om dat te veranderen, maar dat lukt niet?
Hoe log in dan in als admin?
En kan ik dat altijd automatisch doen?

ps; ik krijg heel dikwijls de vermelding bij bv. deleten van bestanden dat ik moet ingelogd zijn als admin, maar als ik dan op "Doorgaan" klik, gaat de actie gewoon verder.

De commentaar van Gerrit snap ik niet.

Reinier

Als je Windows start, hoe log je dan in, als Admin of als Willy..( lokaal account )?
Heb je Windows geïnstalleerd met een gebruikers-account of Microsoft account..?

Je kunt het zgn. verborgen administrator account activeren, hier kun je lezen hoe je dat doet => https://www.schoonepc.nl/windows10/verborgen_administratoraccount_activeren.html
Je kunt , indien nodig, de machtigingen van jouw gebruikersaccount aanpassen, en wel op deze manier: => https://www.schoonepc.nl/windows10/gebruikersaccountbeheer_beheerrechten.html
of => https://computertotaal.nl/artikelen/pc/zo-geef-je-iedereen-de-juiste-machtigingen/

Wolfke

#7
ik zal die sites eens checken, bedankt
win10 is niet door mij geinstalleerd.
Ik geef ee pincode om in t loggen en dan staat daar mijn naam.
Ams ik bij Instellingen/accounts/info vraag sta ik daar alleen met mijn naam en de vermelding "Administrator".
Dit lijkt me dan toch ok?

Reinier

Windows is en blijft een wazig programma Willy...
Probeer het verborgen Administrator account te activeren en daarna, als je daarmee bent ingelogd, die map te openen..
Als dat wèl lukt dan ga ik je helpen om de machtigingen van jouw eigen account zodanig aan te passen dat je deze map gewoon vanuit je eigen account kunt openen. :Kicon_good:

Wolfke

dat verborgen admin. account activeren lukt niet: toegang geweigerd.
Ik snap er niks van: ik zie in accounts dat ik admin. ben en toch blijf ik de melding krijgen dat ik Admin. moet zijn.
Pfff Windows!

Ik heb mijn probleem opgelost via ubuntu:
- daar heb ik die map gecopieerd naar een andere locatie;
- win10 terg opgestart en... jawel nu kan ik met al die files doen wat ik wil.  :Kicon_good:
De oorspronkelijke map zal ik dan ook maar verwijderen vanuit ubuntu.

Maar daarmee blijf ik zitten met het feit dat ik regelmatig, bij deletes, de melding krijg dat ik admin. moet zijn, maar als ik dan op "doorgaan" klik, wordt de functie uitgevoerd.

Reinier

Je hebt in Windows als Admin nooit dezelfde rechten als het verborgen Administrator-account of SYSTEM....

Je zult, om het probleem te verhelpen, toch de rechten van jouw eigen account moeten wijzigen...

Hier kun je, in het Nederlands, lezen wat je moet doen.... => https://forsenergy.com/nl-nl/aclui/html/66aa4130-5b9b-433c-aacc-14d874c5fe01.htm
Ik zou dit doen voor:
* de gehele HDD / SSD
* Een hoofdmap ( dan gaan de sub-mappen automatisch mee )

Nog wat hierover hier => https://computertotaal.nl/artikelen/pc/zo-geef-je-iedereen-de-juiste-machtigingen/  onder de kop 04 Lokale machtigingen


Wolfke

Reinier,
bedankt voor je moeite.
Ik had die info al gelezen en als je mijn bijlage ziet, heb ik nu iedereen (behalve "Gast") alle machtigingen gegeven op de bewuste map en toch kan ik (Willy Dewolf) niets doen met die map.

PS in ubuntu kan ik ze wel copieren maar ook niet deleten.

Reinier

En wie is dan Eigenaar van die map..?

Re-muisknop op betreffende map => Eigenschappen => tabblad Beveiliging => onderin op Geavanceerd klikken.
Maak eens een screenshot van het scherm dat je dan ziet..?
Dat zou er zo uit moeten zien, zie bijlage.

Wolfke

#13
daar staat toch dat ik volledig beheer heb.

Ik hrb de Eigenaar veranderd door mijn naam en dan kan ik die map oa toch al renamen (en misschien zelfs deleten.), maar de files erin kan ik niet openen: zelfde probleem.

EDIT: ik zou voor elke file in die map de eigenaar en machtigingen moeten vervangen om daar "iets" mee te kunnen doen.
I heb ht voor eentje gedaan, maar dat i wel wat werk.

Reinier

#14
En als je Eigenaar ( bovenin het scherm ) eens wijzigt van Administrators naar Willy...?

Wat is trouwens de bestands-extensie van de bestanden in die map ( .cda, .wav, .mp3 , .flac ..? )
Heb je deze extensie in standaard apps gekoppeld aan een bepaalde app..?

SMF spam blocked by CleanTalk