Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

windows 7 sluit spontaan af/valt weg.

Gestart door willem, donderdag 09 augustus 2018, 00:18:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reinier

#30
Inderdaad, als de 2 in de behuizing meegeleverde ventilatoren al op het moederbord zijn aangesloten moet je die fan-splitter gebruiken  :icon_good:
Ik had er niet op gelet maar er zijn ook behuizingen waarbij een fan-controller aanwezig is, deze zit meestal op het front-panel printje, waar ook de koptelefoon / microfoon / usb-aansluitingen zitten maar dat is bij jouw behuizing niet het geval.

willem

done, hartelijk dank!

de 1e stap scheelde al zo'n 10 graden, nu nog eens (weet niet of mijn diagnose klopt, uiteraard afhankelijk van activiteiten maar de temperatuur is iig 20° lager).

"Graphics
   TERRA 2760W (1920x1080@60Hz)
   3071MB NVIDIA GeForce GTX 550 Ti (Undefined)   35 °C"

nogmaals dank voor je hulp!

Reinier

Je systeem zou nu in elk geval stabiel moeten presteren, zoals eerder aangegeven, een kleine, compacte behuizing warmt inwendig snel op omdat de inhoud beperkt is.
Daarom is, met name in een kleine(re)  behuizing een goede luchtstroom van essentieel belang, je hardware blijft ook langer in goede conditie.
De omgevingstemperatuur ( dus ook de temp. in de kast ) waarin het systeem draait heeft altijd invloed.
Je zult met name bij zware belasting wel moeten kunnen merken dat het systeem langer op hoog niveau presteert.

Als het opnieuw installeren / updaten van je video-driver nu ook het gewenste effect heeft is jouw probleem opgelost.
Dat hoop ik in elk geval, succes en graag gedaan  :icon_good: :icon_good:

willem

ja 't opschonen van video-driver heeft zeker geholpen, rustiger en die 1e 10° gemiddeld koeler : )
Gracias! :icon_good:

Reinier


Reinier

Oké. probleem is dus terug gekomen.
Op dit moment zie ik nog maar 1 ( mogelijke ) oplossing en dat is de processor-koeler.
Op de foto's die je eerder hebt gedeeld zie ik dat er een standaard Intel processor-koeler op zit....dat zijn net straaljagers, ze maken erg veel toeren.
Die dingen krijgen bij mij altijd direct een enkele reis naar de bodem van de kliko aangeboden.
Vanwege de geluidsproductie maar ook de geringe koelcapaciteit zet ik er altijd een after-market koeler op.

Zelf heb ik in mijn 2017 systeem ( Core i7 6700K ) deze Noctua-koeler geplaatst,
wellicht overdreven maar mijn processor wordt , zelfs na 30 minuten volledige belasting ( stress-test ), niet warmer dan 57 graden.
Mijn advies is dan ook om de processor-koeler te vervangen, daarmee vervang je dan ook automatisch de warmte geleidende pasta die tussen de processor en de koeler zit.
Uiteraard de oude pasta eerst verwijderen van de processor m.b.v. een make-up pad of wattenstaafje gedrenkt in pure alcohol of nagellak verwijderaar.

Een paar mogelijke koelers voor je:
Cooler Master => klik
be quiet! => klik
nog een be quiet! => klik
Scythe Mugen => klik

Zou zelf in dit geval voor de Scythe kiezen, met name vanwege de ruimte in de behuizing.
Controleer wel even de hoogte, de Scythe is 155 mm hoog, die moet wel in je kast passen... :icon_good:

willem

Dank voor je reactie en tijd Reinier,

Klopt, het is teruggekomen, met het verschil dat als het systeem wegvalt nu blijkt dat 't wel actief blijft, geluid gaat door, alleen geen beeld(signaal) meer. Plus hoge toeren inderdaad. Middels de start- en entertoetsen kan ik de pc nu wel uitzetten, versus de aan/uit schakelaar voorheen, maar bestanden waar je mee bezig bent zijn weg dan.

Ik ga je advies bestuderen. Wat ik niet begrijp is waarom 't voorheen goed ging en nu de componenten te kort schieten. Zelf dacht ik dat 't misschien aan tijdelijke opslagcapaciteit zou kunnen liggen (ik doe maar een gooi vanuit zero kennis verder), want als ik een wat meer glossy grafische site bezoek, of soms een youtube-filmpje, dan is het in één keer te veel, zou de temperatuur niet enige tijd nodig hebben om op te lopen? Wel dat het afgelopen dagen vaker voorkwam terwijl het warme dagen waren.

Ik ga aan de slag ermee, duurt misschien enige tijd.
Groet,
willem

Reinier

Voor je met een andere processor-koeler aan de gang gaat kun je ook eerst proberen je videokaart eruit te halen.
Het moederbord moet dan automatisch de GPU van de processor kiezen als videokaart.
Je moet dan wel je monitor op de video-aansluiting in het I/O shield aansluiten maar dat lijkt me logisch.

Als je dan zo'n Youtube of andere grafisch zware site bezoekt en het probleem is weg, dan zit het probleem in je videokaart of de driver daarvan......
Dit proberen kost geen geld, hooguit wat tijd....

Elektronica verouderd en slijt ook, in tegenstelling tot wat veel mensen denken.
Vooral door warmte-werking ( hoe hoger de temp. , hoe sneller elektronische onderdelen verouderen ).
Door veroudering veranderen waarden van weerstanden, condensatoren etc. en ontstaan haarscheurtjes in soldeerverbindingen.
Dat zijn de meest voorkomende zaken.
Dit kan tot zeer moeilijk te traceren problemen leiden, vaak is het een kwestie van mogelijke oorzaken 1 voor 1 uitsluiten.

Dus ik zou eerst eens testen zonder videokaart, een processorkoeler kan altijd nog..... :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk