Systeem unresponsive na gamen.

Gestart door Bl4ckShadow, zondag 24 maart 2019, 19:27:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bl4ckShadow

Gigabyte Sniper b5 - i7 4770k
Shapphire R9 290x
8GB (2x4) Corsair XMS3 - CMX8GX3M2A1333C9

Beste,

Ik heb het volgende probleem.
Als ik met mijn PC start met gamen loopt alles eerst geheel zoals het zou moeten, echter na ongeveer 10 minuten is windows geheel unresponsive.
Nu heb ik een tijd geleden het RAM geheugen van mijn PC verwisseld met geheugen wat minder snel was en hierbij liep mijn pc perfect.
Nu heb ik het desbetreffende RAM geheugen gecontroleerd en hier bleek niks mis mee te zijn, ook in andere computers.
Na verder zoeken dacht ik dat het te maken had met de timer instellingen van het RAM geheugen in mijn PC en hierbij kwam ik erachter dat de 1333Mhz RAM modules niet waren ingesteld d.m.v. XMP. Helaas kon ik deze ook niet aanzetten en dus heb ik deze op auto gelaten zoals ze altijd hebben gestaan. Ook heb ik gekeken of er misschien instellingen in windows zelf de oplossing konden bieden, echter heeft dit allemaal niet geholpen. Denk hierbij aan register, powerplan en memory paging aanpassingen. Allemaal tevergeefs.
Nu kom ik als laatste redmiddel op dit forum terecht met de hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Alvast bedankt!

Reinier

Heb je gekeken of deze geheugenmodules wel op de QVL-lijst van jouw moederbord staan..?

Bl4ckShadow

Destijds heb ik het geheugen gekocht aan de hand van die lijst. Echter nu ik nog een keer in die lijst kijk zie ik dat de 1600mhz variant wel in de lijst staat maar de 1333mhz niet. Ook ben ik bang dat mijn videokaart zojuist het loodje heeft gelegd, waardoor Windows geen beeld meer wou weergeven en er artifacts tijdens het booten kwamen. Na de kaart eruit te hebben gehaald heb ik nog een keer het ram getest op de integrated graphics, echter had ik weer het zelfde probleem.  :icon_help1:

Reinier

Wil je voor ons eens de weblink naar het hardware-overzicht van Speccy in je volgende post zetten zodat we een compleet overzicht hebben van het systeem..?
Dat werkt als volgt:
Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Citeer
Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
* Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

Wil je daarnaast ook merk, type en vermogen van je voeding vermelden en het aantal kastventilatoren in je behuizing..?

Bl4ckShadow

Speccy: http://speccy.piriform.com/results/IbpgCfbuFnnb2lzTUWvfSTS
Voeding: XFX PRO850W - https://tweakers.net/pricewatch/267397/xfx-pro850w.html
Bij deze! hier ontbreekt de GPU omdat deze daadwerkelijk defect is, hetzelfde probleem blijft echter nog aanwezig..  :icon_confused:

Bl4ckShadow

Op het moment heb ik de gehele zijkant van de behuizing open omdat ik met diagnoses bezig was, echter zit deze normaal gesproken dicht met aan de voorkant 140mm en 2x 80mm fan en als exaust aan de achterkant 2x 120mm fan.

Reinier

#6
Dank voor de info.
Ik mag hieruit concluderen dat de koeling voor elkaar is, met dit aantal fans is er ruim voldoende airflow aanwezig, dat zien we hier vaak anders.

Wat mij in 1e instantie opvalt is dat de processor-temp. behoorlijk hoger ligt dan de rest van de componenten als moederbord en schijven, ik had een temp. verwacht die toch wel rond de 8 - 9 graden lager zou liggen.
Zit er een standaard Intel-koeler op of een after-market koeler..?

De voeding is gewoon van goede kwaliteit en ruim overbemeten voor dit systeem, zelfs als er een dikke R9 of GTX kaart in hangt.
Dat wil echter niet zeggen dat de voeding niet de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn.
Elke voeding kan kapot en komt op een bepaald moment aan het einde van zijn levensduur, hou dat in je achterhoofd  :yess:

De Core i7 4770K onderstent het volgende geheugen: DDR3-1333/1600, DDR3L-1333/1600 @ 1.5V, ik zie op dit moment dan ook geen reden waarom dat niet naar behoren zou werken.

In het overzicht staat het volgende vermeld:
Computer type: Tablet ???
Ik heb geen idee eerlijk gezegd of deze modus , behalve betere "touch-ondersteuning" nog andere functies binnen het besturingssysteem beïnvloed.
Ik raad je daarom aan om deze modus uit te schakelen, al was het alleen maar om dit als ( mede) -oorzaak uit te sluiten.
Hoe je dat doet lees je hier.

BIOS is up-to-date maar zoals je reeds zelf ontdekte, deze Corsair geheugen-modules staan niet op e QVL-lijst.
Dat betekent echter niet dat ze niet of minder stabiel zouden werken, alleen dat deze niet in dit bord getest zijn.

SMART-info van de schijven is ook in orde, niks mis mee. :icon_good:
Kort samengevat: Ik zie geen mogelijke of onrustbarende zaken in je overzicht.

Om toch een mogelijke oorzaak te kunnen tekkelen wil ik je vragen om WhoCrashed te downloaden en uit te voeren en het resultaat-log daarvan in je volgende bericht te plaatsen..?

Ook graag even een blik werpen in de Windows Logboeken, onder "Systeem" en "Toepassingen" of daar wellicht kritieke fouten ( met rode uitroeptekens ) vermeld zijn.
De meldingen van Dcom en Service Control Manager mag je daarbij negeren.
Zo ja, maak er een paar screens van met de "Details" open en voeg die als bijlage toe ?

Bl4ckShadow

Citaat van: Reinier op maandag 25 maart 2019, 18:43:08

Wat mij in 1e instantie opvalt is dat de processor-temp. behoorlijk hoger ligt dan de rest van de componenten als moederbord en schijven, ik had een temp. verwacht die toch wel rond de 8 - 9 graden lager zou liggen.
Zit er een standaard Intel-koeler op of een after-market koeler..?


De cooler die hierop zit is een standaard Intel-koeler, vandaar de hogere temperatuur. Volgens mij zijn deze niet specifiek te hoog of anders.

Citaat van: Reinier op maandag 25 maart 2019, 18:43:08

De voeding is gewoon van goede kwaliteit en ruim overbemeten voor dit systeem, zelfs als er een dikke R9 of GTX kaart in hangt.
Dat wil echter niet zeggen dat de voeding niet de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn.
Elke voeding kan kapot en komt op een bepaald moment aan het einde van zijn levensduur, hou dat in je achterhoofd  :yess:


Ik zal voor de zekerheid de PCI-E voltages controleren i.v.m. de artifacts op mijn videokaart en het niet opstarten van mijn systeem hierdoor!  :icon_good:

Citaat van: Reinier op maandag 25 maart 2019, 18:43:08

In het overzicht staat het volgende vermeld:
Computer type: Tablet ???
Ik heb geen idee eerlijk gezegd of deze modus , behalve betere "touch-ondersteuning" nog andere functies binnen het besturingssysteem beïnvloed.
Ik raad je daarom aan om deze modus uit te schakelen, al was het alleen maar om dit als ( mede) -oorzaak uit te sluiten.
Hoe je dat doet lees je hier.

Om toch een mogelijke oorzaak te kunnen tekkelen wil ik je vragen om WhoCrashed te downloaden en uit te voeren en het resultaat-log daarvan in je volgende bericht te plaatsen..?

Ook graag even een blik werpen in de Windows Logboeken, onder "Systeem" en "Toepassingen" of daar wellicht kritieke fouten ( met rode uitroeptekens ) vermeld zijn.
De meldingen van Dcom en Service Control Manager mag je daarbij negeren.
Zo ja, maak er een paar screens van met de "Details" open en voeg die als bijlage toe ?

Ga ik doen!  :icon_good:

Bl4ckShadow

Ik was mijzelf ook verward toen u begon over tablet-modus begon, ik werk namelijk nooit in tablet-modus. Ik denk dat het woord tablet wat te vinden was in speccy refereerde naar de pen-tablet die ik gebruik naast mijn computer. Om ervoor te zorgen dat dit niet de oorzaak kon zijn heb ik de tablet nu niet meer in mijn PC zitten.
Na nogmaals even te testen bleef mijn PC weer compleet hangen (ook zonder BSOD zoals hiervoor ook telkens was).
Hierna heb ik meteen mijn PC opnieuw opgestart en screenshots gemaakt van de windows-logs en heb ik de voltage van de PCI-E slots gechecked. Zie bijlages!
Whocrashed leverde geen resultaten omdat mijn PC geeneens een dumpfile heeft kunnen maken toen deze vast liep.  :icon_frown:

Alvast bedankt!

Bl4ckShadow

Ik heb hierna ook CHKDSK uitgevoerd. Dit leverde 0 errors op!  :icon_o_O:

Reinier

#10
Een standaard Intel-koeler is niet geschikt om te gamen, de koel-capaciteit van zo'n straaljager is gewoon onvoldoende om de processor langere tijd op een temp. te houden waarbij de processor niet gaat throttelen om de temp. te verlagen.
Een after-market koeler is voor leuk en stabiel gamen wel een must.

In de 2e screen zie ik 2 application-errors, 1 met ID 1000 en de andere met ID 1005.

Je kunt de ID 1000 error proberen op te lossen door de stappen te volgen in dit artikel.

Over de ID 1005 heb ik meer info nodig, daarom vroeg ik om een screen met "Details" open ( Algemeen is ook goed ) zoals op de bijlage..?


Bl4ckShadow

Ik heb wat zitten rondneuzen in het logboek nu blijkt ook dat windows de chrashdump drivers niet kan laden (zie bijlage). Nu heb ik opgezocht hoe ik dit kan oplossen:

Citeer
We do need the actual DMP file as it contains the only record of the sequence of events leading up to the crash, what drivers were loaded, and what was responsible.
You may be able to get the DMP files without crashing by booting into safe mode (F8) with networking.
If you are overclocking stop.  (chances are if you dont know if you are, you are not)a
To enable us to assist you with your computer's BSOD symptoms, upload the contents of your "\Windows\Minidump" folder.  We need at least 2 DMP FILES to diagnose and confirm

The procedure:
* Copy the contents of \Windows\Minidump to another (temporary) location somewhere on your machine.
* Zip up the copy.
* Attach the ZIP archive to your post using the "paperclip" (file attachments) button. (if available on  your site, MS doesnt have this)
*Please upload them to a file sharing service like Skydrive or"Rapidshare" and put a link to them in your reply.
Link for how to  upload below.
http://www.wikihow.com/Use-SkyDrive

To ensure minidumps are enabled:
* Go to Start, in the Search Box type: sysdm.cpl, press Enter.
* Under the Advanced tab, click on the Startup and Recovery Settings... button.
* Ensure that Automatically restart is unchecked.
* Under the Write Debugging Information header select Small memory dump (256 kB) in the dropdown box (the 256kb varies).
* Ensure that the Small Dump Directory is listed as %systemroot%\Minidump.
* OK your way out.
* Reboot if changes have been made.

Please also run MSinfo32 and upload the output as well.
To run MSinfo32 please go to start>run>MSinfo32
Go to "file" "save" and upload the saved file with the DMPS
(Instructions for XP, Vista, Win 7, Win 8)
System specs are extremely useful so please include whatever you know.
Team Zigzag3143.com
Cat herder
Windows Insider MVP
MVP-Windows and Devices for IT
http://www.zigzag3143.com/

Verder zal ik nu die ID 1000 error proberen op te lossen. In de bijlage meer over ID 1005!

Reinier

De fout met ID 1005 betreft de Windows Audio Device Graph Isolation.
Dat is wellicht op te lossen door de stappen in dit artikel te volgen.

Mocht dat niet tot resultaat leiden, voer dan een File System Scan uit op de volgende wijze:
Open een opdrachtprompt als Administrator.
Type bij de cursor het volgende commando:  sfc /scannow  en druk op [enter]  => Let op de spatie tussen sfc en /scannow !
Meld het resultaat van deze scan in je volgende bericht ( of er fouten / beschadigde bestanden zijn gevonden en of deze wel of niet hersteld konden worden ).
Herstart hierna het systeem om de wijzigingen te verwerken en laden.

Bl4ckShadow

Ik heb sfc /scannow al eerder uitgevoerd dit leverde destijds geen resultaten op en nadat ik t nu nog een keer heb gedaan had dit nog steeds geen resultaat. Nu heb ik ook geprobeerd Windows audio device graph problemen proberen op te lossen door enkele audio devices Los the koppelen en enchantments te disablen. Dit geeft nog steeds geen resultaat. Het zelfde probleem blijft. Echter ben ik me wel aan het af vragen of memory paging hiermee iets te maken kan hebben aangezien het probleem vooral optreed tijdens gamen als t ram voor 90% gebruikt is. Heeft iemand eerdere ervaring hiermee? Het aanpassen van de paginggroote leek geen effect te hebben.

Reinier

Daar heb ik in elk geval geen ervaring mee, ik game nl. niet i.v.m. het feit dat ik 1-armig ben....
Je zou de mogelijkheid moeten hebben om 2 andere geheugenbanken te lenen om daarmee te testen, dan kun je dat in elk geval uitsluiten.
Helaas kan ik je daar niet mee helpen, ik heb maar 1 pc die met DDR4 draait en van DDR3 heb ik niet meer als 8 Gb liggen...

SMF spam blocked by CleanTalk