Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Harde schijf niet zichtbaar/formatteren?

Gestart door Rigoberto, zondag 15 juli 2018, 12:29:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rigoberto

Beste mensen, ben in het bezit gekomen van een Dell Inspirion 790, waarvan de harde schijf (250 Gb) niet bereikbaar is vanwege een wachtwoord beveiliging. De vorige eigenaar weet dát wachtwoord ook niet meer en zodoende kwam het apparaat in mijn bezit. Met Googletje e.e.a. opgezocht, maar lijkt niet voldoende om de schijf te benaderen (o.a. Hirens Boot CD). Ook andere opties die drastisch zijn, maar niet mijn vertrouwen genieten! Die staat Mini XP toe maar kan er verder niets mee. Gaarne verneem ik welke opties er bestaan om de schijf te wissen/formatteren? De Windows 7 productcode zit aan de zijkant bevestigd en zou dus een herinstallatie vergemakkelijken via MS. :icon_help1:
Bijna vergeten te vermelden dat de schijf wél USB aangesloten is op mijn lappie.

Reinier

#1
Gaat het om een BIOS password of vraagt hij tijdens de POST om een HDD password..?
Je zou eventueel de CMOS batterij op het moederbord er een minuutje of 30 kunnen uithalen en de CMOS-jumper op het moederbord sluiten... ( 220V moet afgekoppeld zijn ).

Of dat gaat werken weet ik niet, heb het nooit bij de hand gehad.
Volgens de handleiding van dit apparaat kun je het HDD-password tijdens de boot omzeilen.
Lees hoe op pag. 65 van de handleiding.

Rigoberto

Was ook BIOS beveiligd, maar opgelost door moederbord batterijtje te verwijderen. Daarna bleek dus ook de Harde schijf (HDD) met een password beveiligd te zijn.

Reinier


Rigoberto

Bedankt voor de tip :yess: Enkel is het niet heel duidelijk of deze wijziging in de BIOS of elders moet plaats vinden. BIOS is tijdens opstarten wél beschikbaar middels de F2 toets. Zal de schijf weer in de PC inbouwen en later of morgen uitproberen, teveel sport vanmiddag. :ohyeah: :ohyeah:

Reinier

Sport in de vorm van oogbal-fitness met al die mooie kuikens op het strand of wat..?  :schater: :schater:

De Tour de Dope kijk ik niet...straks wel voor de "puup" voor de finale van het WK terwijl buiten de BBQ m'n sateetjes en braadworsten gaart, dan dan weer wel  :ohyeah: :ohyeah: :icon_good:

Michiel

verwijderen van een dergelijk wachtwoord kan enkel via het master passwoord volgens mij.
speciaal tooltje staat ook op de Ultimate Boot CD ed. je moet unlocken adhv het master password en dan met DISPWD het wachtwoord uitschakelen.

als je geen master wachtwoord hebt zal je helaas een nieuwe schijf moeten kopen. (meeste master wachtwoorden vallen wel te vinden van oudere schijven)

Rigoberto

Michiel bedankt voor je advies. De vroegere eigenaar heeft een repair CD beroofd, maar dat wil maar niet lukken (vakantie, nonchelance etc.) Maar meldt wel wanneer het wél gebeurd.

SMF spam blocked by CleanTalk