Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Vraagje over een PCI controller

Gestart door RenX, vrijdag 22 juni 2018, 15:27:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RenX

Mede-forummers,

Al even heb ik een Intel Compute Stick in bezit met Windows 10 erop.
Vanaf eerste gebruik was het al een ramp om er drivers voor te vinden sinds je deze niet mee geleverd krijgt en ook niet geinstalleerd zijn.

Maar toch de meeste drivers voor het apparaat kunnen vinden.
Nou bleven er nog 2 onbekende apparaten over in apparaat beheer.
1 daarvan was : controller voor pci-gegevensverzameling en signaal versterker.

Ik stuitte op een programma genaamd WinZip Driver Updater en deze wist per toeval toch nog wat missende drivers te vinden en te installeren .
Waaronder dus die PCI controller.

Nu die dus geinstalleerd is kan ik hem niet meer vinden in apparaat beheer.
Maar ik ben wel heel benieuwd.

Waar dient die controller voor pci-gegevensverzameling en signaal versterker nou voor?
Ik heb al gegoogled maar word daar niet veel wijzer van.

Ik vond wel dat de stick vaak zijn wifi signaal kwijt raakte.
Kan die controller daar ook wat mee te maken hebben?

Dan staat er in apparaat beheer nog steeds een ongeinstalleerde driver, maar wat het is kan ik niet zien want het apparaat staat omschreven als onbekend, WinZip Driver Updater geeft aan dat alles is geinstalleerd.

Alvast bedankt



Reinier

CiteerOnbekend apparaat

Wat nu als uit de apparaatnaam niet meteen valt op te maken waarover het precies gaat, of wanneer er 'Onbekend apparaat' opduikt in het Apparaatbeheer? Dan ga je zelf op zoek naar het bijhorende apparaat-ID. Klik het apparaat met de rechtermuisknop aan en kies Eigenschappen. Open het tabblad Details en kies Hardware-id's in het uitklapmenu. Er verschijnen nu een of meer tekstregels waarin je gewoonlijk de Vendor ID (VEN of VID) herkent, evenals de Device ID (DEV of DID), de Class Code (CC) en de Revision (REV). Zoek met Google in eerste instantie naar de bovenste (meest gedetailleerde) ID: de kans is reëel dat je zo naar een site met de geschikte driver wordt geleid. Levert de zoektocht geen bruikbare resultaten op, probeer het dan met een kortere, wat minder gedetailleerde ID.

Selecteer de eigenschap hardware-id's om je zoektocht naar een geschikte driver op internet te starten.

Overigens bestaat er ook een gratis tool die het zoeken naar de hardware-ID's wat makkelijker maakt: Unknown Device Identifier. Die geeft je niet alleen de hardware-ID's mee, maar vertelt je meteen ook wie de producent is en mogelijk ook om welk apparaat het gaat. Via het menu Drivers / Find Driver speelt het programma een geschikte zoekactie dan meteen door aan Google.

Meen je een geschikte driver te hebben gevonden, dan geldt ook hier (en zoals altijd bij het downloaden en installeren van drivers): altijd eerst op virussen scannen en een systeemherstelpunt creëren!

RenX

Bedankt Reinier, dat ga ik eens proberen.

Vroeg me alleen nog af wat dat controller voor pci-gegevensverzameling en signaal versterker voor is.

Reinier

Dat zou moeten gaan om een "Intel_Dynamic_Platform_and_Thermal_Framework_Driver".....
Wat het is en waarvoor het dient..?
Dit is het resultaat van een Google zoek-opdracht... ( link ).

RenX

Reinier,

Dank je wel, ik had vanmiddag al de ID gebruikt om aan de driver te komen.
Handige tip van je! Ik wist niet dat je op die manier er achter kon komen wat het in hield.

Alle missende drivers zijn nu geinstalleerd.
Ik vind het echter wel een minpuntje van Intel dat ze een stick leveren waarvan de belangrijkste drivers niet op hun site te vinden zijn, maar dat ik het dmv driver programma's en hardware ID's het van een 1 of andere wazige site af moet plukken.
Een leek zou er dus niks aan hebben.
Maargoed, so be it.

Bedankt voor de hulp, hier kan een slot op :yay:

Reinier

Tja, die "Compute-stick" is in mijn ogen een gadget wat Microsoft op de markt heeft gebracht om een beetje tegengas te bieden aan de , destijds, sterke opkomst van Android-boxes en de zgn. Kodi ( XMBC ) sticks waarmee snel en eenvoudig een volwaardig mediaspeler-platform aan een tv kan worden toegevoegd.
Door een soort van "light-versie" van Win 10 op zo'n stick te zetten kun je hetzelfde bereiken, immers, Kodi etc, zijn er ook in uitvoeringen voor Windows.

Die Android-boxes zijn goedkoop en functioneel maar de ondersteuning is om te huilen, de gebruikte Android-versies zijn veelal ontwikkeld door bepaalde telefoon-fabrikanten.
Je zult dan ook zien dat veel van die boxes zich in Android identificeren als een bepaald smartphone-model.
Zo'n Android-box moet je, in het meest gunstige geval, na 2 - 2,5 jaar als "afgeschreven" beschouwen en met die "Compute-stick" is dat naar mijn mening net zo.

Heb onlangs nog zo'n ding van m'n broertje ge-update naar de, voor zijn model laatste, Android-versie 5.1.1....dat kostte me bijna een dag en zegt alles.
We gaan nu naar Android 9 dus zeg het maar...

Ik denk dat er voor die "Computestick" weinig tot niks meer komt, net als voor Windows Phone, ook een afgedaan MS project...
Mijn voorkeur zou dus uitgaan naar een NUC of HTPC....daarmee heb je een ruimere keuze wat betreft cpu, gpu en werkgeheugen en het voordeel van betere en langere ondersteuning maar daar hangt uiteraard wel een ander prijskaartje aan.
Alle waar naar z'n geld zogezegd  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk