Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

PC samenstellen / upgraden

Gestart door Rhino, maandag 16 april 2018, 18:34:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rhino

Hi,

Dit betreft niet het geheel samenstellen van een nieuwe PC, maar voornamelijk upgraden.
Ik heb net mijn nieuwe behuizing binnen (Define R6) en wil mijn huidige onderdelen inbouwen aangezien mijn oude kast te heet werd.

Moederbord: Gigabyte X79-UD5
CPU: Intel(R) Core(TM) i7-3820 CPU @ 3.60GHz
GPU: Sapphire Nitro R9 390 8G Back Plate
Koeling: Noctua met 2 fans,  Noctua NF-B9-1600.
Geheugen: 16GB.
Voeding: Seasonic SS-650HT

Raden jullie aan om moederbord, CPU en koeling ook te upgraden of kan ik hier mee blijven draaien?

Groet,
Rhino.

Reinier

Met "koeling", bedoel je daar de casefans mee of de processor-koeler..?

Processor, moederbord en geheugen hoef je niet te upgraden.
De laatste generatie Core i7 is niet noemenswaardig veel sneller dat je daar direct verschil van merkt bij gamen dus dat zou een beetje zonde zijn van het geld.

Voeding is wat betreft vermogen voldoende voor deze setup indien het een A-merk voeding betreft en niet 1 of ander goedkoop chinees prulding van € 40 want dat gaat niet goedkomen.


Rhino

Dankjewel Reinier,

Ik heb de processor koeling en voeding aangepast, dan kan je zien wat er nu inzit.
Zitten geen case fans in oude behuizing. In nieuwe R6 zitten er 3.

Reinier

Ik weet niet wat je voor die Seasonic moet betalen maar deze van 620 watt is beter en heeft een Bronze certificaat i.p.v. 80 Plus...?
Die Notua fans zijn 92 mm in doorsnee.....hoe groter de fan, hoe lager de geluidsproductie over het algemeen.

Zelf heb ik deze Noctua processorkoeler..., is een enorm ding dus je moet wel ruimte genoeg in je kast hebben...
Mijn systeem zit in een Define R5 black...daarin zitten 2 casefans af fabriek en heb er zelf 2 12 cm Noctua's bijgeplaatst...

Overigens ben ik vanaf dit moment offline, morgenochtend rond een uur of 5 - half 6 ben ik er weer.. :icon_good:

Rhino

Is het dan niet verstandiger om direct waterkoeling van bijv. Corsair erin te hangen?
Verder wil ik wel andere voeding denk ik, zodat ik ook nette zwarte kabels kan toepassen.
R6 is Tempered Glass uitvoering dus het oog wil ook wat. Welke voeding zou je adviseren van 650-750W?

Reinier

#5
Waarom zou je zo'n zware voeding willen...?
Heeft nl. totaal geen nut, kost alleen meer in aanschaf en verbruik.
Een systeem vraagt van een voeding wat het nodig heeft, niet meer, dus "over-capaciteit" is nutteloos buiten een bepaalde marge.
De eerder gelinkte 620 Watt is, incl. de nodige marge, echt ruim voldoende.
Daarbij nog de opmerking dat de de laatste generaties videokaarten alleen maar zuiniger worden ( lees =>  minder vermogen vragen van je voeding ) hetgeen ook geldt voor de processoren.
Dus zelfs als je alles zou upgraden heb je zoveel vermogen niet nodig, in tegenstelling:  je systeem zou juist minder stroom vragen en je zou dan dus met een voeding van minder vermogen uit kunnen.

Een vloeistofkoeling koelt niet persé beter dan een goede luchtkoeler en hoeft zeker niet stiller te zijn nog afgezien van het prijsverschil.
Het oog wil ook wat....ja, dat klopt maar dat is heel persoonlijk.
Ik hou van een strakke uitstraling zonder poespas, vandaar de keuze voor de Define R5.
Mijn pc staat onder mijn bureau en ik kijk op m'n scherm, niet in de kast dus mij boeit het niet al die RGB Leds en andere licht-opties.
Kijk, een compleet verlicht ruimtestation op of onder je bureau is natuurlijk leuk maar na een tijdje ben je er toch op uitgekeken en kijk je er niet meer naar om.

Kabel-management is wel belangrijk, het moet geen rommeltje worden in de kast, zeker niet met een window erin, daarom ook de keuze voor een modulaire voeding.
Je gebruikt alleen de kabels die je echt nodig hebt, de rest bewaar je. Ze zijn mooi zwart en mits op de juiste manier geplaatst vallen ze niet op.
Met 3 case-fans heb je echt voldoende luchtstroom in je kast voor een goede systeemtemperatuur.
Je kast is vrij goed geïsoleerd dus ook stil.

Persoonlijk zou ik investeren in een goede, snelle SSD van 500 Gb ofzo.
Een "normale HDD" op 7200 Rpm is vrij luidruchtig.....een SSD is geruisloos en veeeeel sneller.
Mijn systeem heeft uitsluitend SSD's aan boord, momenteel een 250 Gb M2 ( Win 10 ), 2x 500 Gb SSD ( Win 7 Pro / Win 7 Ultimate ) en 1x 275 Gb ( Opslag ). ( 2,5" )

Core i7 6700K
Geforce GTX 960
16 Gb RAM
4x SSD
1x Dvdrom
Seasonic M12II EVO 520W


Rhino

Thanks Reinier!

Ik ga het volgende doen.
Koeling laat ik nu voor wat het is, test het eerst in de nieuwe R6 of deze voldoende is. Mocht processor te heet worden dan kan ik altijd nog wat anders nemen.
Hang bestaande Noctua erin met nieuwe pasta en dan zien we het wel.
SSD van 500GB lag al klaar dus die komt er ook in.
Verder schaf ik wel nieuwe voeding aan, wat vind je van deze? https://tweakers.net/pricewatch/463792/corsair-rm650x-zwart.html

Reinier

Met die koeling komt het wel goed.
Maak processor en koeler goed schoon en gebruik goede koelpasta. Zelf gebruik ik daarvoor Arctic Silver 5

Met jouw kast en de 3 case-fans moet je een moederbord-temp. van tussen de 28 en 36 graden en een processor-temp. van tussen de 30 - 40 graden idle kunnen bereiken.
Indien de processor-temp idle boven de 42 - 45 graden zit dan is er iets niet goed...of de koeler zit niet goed, of teveel koelpasta ( veel gemaakte fout ) of de luchtstroom in de kast is niet voldoende.

Die Corsair-voeding is gewoon een goede voeding maar erg duur door z'n Gold-certificering.
Persoonlijk zie ik daarvan de meerwaarde niet t.o.v. een Bronze-certificaat en het prijsverschil ga je op basis van de elektriciteits-kosten ook nooit terugverdienen.
Het blijft uiteraard jouw keuze en gelukkig is het niet mijn portemonnee  :icon_biggrin1: :icon_biggrin1:
Er is 1 maar v.w.b. die Corsair: in vrijwel alle reviews klagen gebruikers over de stugge kabels waardoor kabel-management bemoeilijkt wordt.

Rhino

#8
Hee Reiner,

Ik zit toch nog te twijfelen over de koeling.
Weet jij zo het verschil tussen de Noctua NH-D14 en NH-D15?

Reinier

Kun je op deze pagina zien...
De D14 past niet op jouw processor ( socket 2011 ), jij moet dus de D15 hebben...

Rhino

Reinier,

Ik lees veel verhalen dat de fan van de Seasonic hard gaat draaien / veel geluid produceert tijdens gamen etc.
Heb jij hier ervaring mee of iets over gehoord?


Reinier

Met de gelinkte 620 Watt Seasonic heb ik zelf geen ervaring, ik heb echter van dezelfde serie de 520 Watt uitvoering in mijn huidige systeem ( bouw januari 2017 ) en ik heb daar nog nooit iets van gemerkt...? , toch hangen er nogal wat fans in mijn systeem:
2 standaard meegeleverde fans van Fractal Design, 2x Noctua NF-F12 PWM , de dubbele fan opmijn GTX 960, de reeds eerder genoemde Noctua NH-D14 processor-koeler met 2 fans in push-pull en tot slot de fan van de voeding.
Ik hoor niet meer dan een licht gesuis van al die ventilatoren bij een draaiend systeem en gesloten kast dus die verhalen over die lawaaiïge voeding-fan kan ik niet plaatsen.

Overigens is de geluidsdruk om het netjes te zeggen iets vrij relatiefs, iedereen ervaart dat anders en niet iedereen heeft dezelfde drempel wat betreft wanneer geluid irritant of storend wordt.
Ook is de plaats waar de pc staat daarbij uiteraard van belang, hoe dichterbij, hoe sterker de geluidsdruk.
Bij mij staat de kast onder het bureau, op zo'n 1,5 meter afstand van m'n oren...

SMF spam blocked by CleanTalk