Resolutieprobleem na instaleren nieuwe videokaart

Gestart door Gigabyte 1030, vrijdag 13 april 2018, 10:00:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gigabyte 1030

Hallo,

Voorheen had ik mijn tv (full HD) aangesloten op mijn mediapc via HDMI op het moederbord.
Later een Gigabyte 1030 Low profile gekocht om in de toekomst films te kijken op de nog aan te schaffen 4k tv.

In de bios de onboard videokaart uitgeschakeld. Nieuwe kaart er in en de resolutie op het scherm was goed. Ik moest hem iets aanpassen (croppen)
Na een week of 2 (verder niks gebeurt) had ik ineens langwerpige iconen op het bureaublad en de hele resolutie in de soep. Alles geprobeerd, maar krijg het niet goed.
Nieuwe windows 7 er op en weer het zelfde probleem.
In het menu van Nvidia kan je je bureaublad aanpassen zodat het op het scherm past, maar dan dien ik mijn resolutie op 1880x810 te zetten en dan nog past de hoogte niet op mijn scherm.

Iemand een idee hoe ik gewoon alles weer op 1080p kan krijgen?

Reinier

En is het beeld wel goed als je de HDMI-uitgang van het moederbord gebruikt als je die inschakelt..?

Gigabyte 1030

Ja die was en is wel goed. Gewoon 1080p resolutie
Net nog andere hdmi kabel geprobeerd, maar dat werkt ook niet.

Reinier

Ten eerste hoef je de onboard graphics in de BIOS / UEFI niet uit te zetten, dat heeft nl. geen zin.
Zodra er een ext. videokaart wordt geplaatst zal de pc automatisch die kaart gebruiken.
Je kunt bij de meeste moederborden dan zowel de video-uitgang van de onboard-kaart als de ext. videokaart gelijktijdig gebruiken.
Zou het dus eens op die manier proberen.



Reinier

Windows-versie..?
PC opstarten in "Veilige modus" en verwijder dan de huidige video-driver m.b.v. DDU, en herstart daarna de pc.
Download vervolgens de laatste driver van deze pagina.

Let op:
kies tijdens de installatie niet voor Express installatie maar voor "Aangepaste / Geavanceerde installatie".
Je krijgt dan een scherm met installatie-opties.
Haal daar de vinkjes weg bij 3D Vision, Physics en Geforce Experience, die meuk heb je niet nodig.
Alleen de driver installeren dus.
Herstart na installatie je pc en kijk eens of het dan wèl werkt..?

Gigabyte 1030

Dit gedaan. Nu heb ik in het nvidia menu bij resolutie een extra mogelijkheid om bij monitor de resolutie aan te passen ipv TV.  Deze optie had ik eerst niet.

Deze resoluties werken wel op mijn TV (gewoon netjes binnen de kades van de TV) kan het zijn dat Windows 10 (staat er nu op) mijn TV niet herkend als een HD TV? Zijn er drivers voor televisies wellicht wat kan helpen. Nvidia ziet hem wel als Samsung. Windows als generic pnp monitor.


Reinier

Mooi te horen dat er in dat opzicht vooruitgang is geboekt..  :icon_good:

Data-uitwisseling tussen monitor / tv en de pc vindt plaats via de HDMI-handshake die wordt uitgevoerd als er contact tussen beide apparaten tot stand komt.
Onder Windows is het vaak nodig een driver / informatie-bestand te installeren voor het scherm correct wordt weergegeven in Apparaatbeheer.
Dit betreft ( voor monitoren ) meestal een .inf-bestannd wat je veelal bij de fabrikant van de website kunt downloaden.
Of dit er voor tv's ook is weet ik niet, nooit geprobeerd een tv op m'n pc aan te sluiten.

Gigabyte 1030

 Helaas nog steeds niet goed. De kwaliteit van het op monitor zetten ipv TV is beduidend minder. Nieuwe kabel geprobeerd, maar helpt ook niet. Hij heeft het gedaan. Nog andere suggesties?

Reinier

Controleer eens via Windows Update => Geïnstalleerde updates  of er tussentijds een driver-update voor de videokaart is geweest ?
Win Update heeft in dat geval de nare eigenschap om de driver incl. alle meuk te installeren, dus ook 3D Vision, PhysicX en Geforce Experience.
Zet in dat geval bij de Geavanceerde opties, optie Updates voor andere Microsoft-producten ontvangen tijdens het bijwerken van Windows uit.
Dit zou herhaling hiervan moeten voorkomen.

Merk, model en uitvoering ( volledig type-nummer ) van betreffende tv..?

Gigabyte 1030

Hij heeft de laatste kale driver van nvidia.
TV is Samsung le40b553m32

Reinier

Voor dit toestel is geen cionfiguratie/bestand voor een pc beschikbaar.
Van afstand is dit probleem ook bijna niet op te lossen, je zult echt de menu/opties af moeten wat betreft de verschillende instel/mogelijkheden.
Daarvoor verwijs ik naar de handleiding.

Instellingengen als Game-mode ( en subs ), AnyNet+ etc. nalopen en kijken of dat invloed heeft.
Bij de vorige generatie tv's ( de zgn. "domme" tv's ) was het vaak voldoende om "overscan" uit te schakelen....
Eventueel beschikbare "beeld-verbeterings-opties" kunnen funest zijn voor een goede en juiste weergave.

Helaas kan ik niet veel meer voor je betekenen.....

SMF spam blocked by CleanTalk