Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Harde schijf of misschien moederbord kaduk (aan het gaan)!?

Gestart door MetalMike, donderdag 12 april 2018, 13:14:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reinier

Mooi..
Heb het overzicht even doorgelopen.
Wat betreft je IP, daarover moet je je geen zorgen maken.
In het overzicht staat je "interne"IP, niet het "externe" IP wat je van je provider hebt gekregen en met het "interne" IP kan niemand wat.

Dat de temp. weergave in Speccy fluctueert kan kloppen, dat kan zijn oorzaak hebben in het niet juist uitlezen van de temp-sensor op het moederbord maar ook met de hoeveelheid lopende processen die het systeem op dat moment uitvoert.
De temp. is echter wel aan de hoge kant.
Een "idle"-systeem ( in rust, dus met bijv. browser open maar meer niet ) zou een systeem-temp. moeten hebben van tussen de 35 en max. 50 graden.
Die van jou zit daar ruim boven dus daar zou ik wel even naar kijken.
Stof verwijderen van de processorkoeler en de rest ( bij voorkeur d.m.v. een compressor ) en eventueel een extra kastventilator plaatsen om de luchtstroom in de kast te verbeteren / verhogen.

De spanning op de 12V rail ( Speccy geeft 9, nogwat aan ) is, als dat klopt, veel te laag en dat zou dus de verklaring kunnen zijn waarom het systeem constant vast loopt.
Bij belasting ( opstarten programma's etc ) wordt er meer gevraagd van de voeding en zal die spanning dus nog verder dalen.

Verder zie ik een vrij oude BIOS van 2012 in je moederbord.
De rest ziet er goed uit, geen bijzonderheden of afwijkingen....

Dus je weet wat je te doen staat....
Zou om te beginnen eens een andere voeding organiseren en de huidige vervangen.
Eventueel kun je, na zoveel jaar, de processorkoeler er eens afhalen, oude koelpasta verwijderen van de koeler en processor, verse koelpasta aanbrengen en weer monteren.
Doe je dat goed en op de juiste manier, dan kan dat al snel 10 graden schelen in de processor-temperatuur. :icon_good:

MetalMike

Oh okido, thanks:)! Weer wat geleerd...

Temp kan idd nogal fluctueren merk ik, 84gr, 44 gr, enzovoorts... bij de processorkoeler had ik ook idd flink stof ook al weggehaald hoor, zelfs de bovenkant eraf gehaald, doe ik eens in de zoveel tijd. Merkte meteen dat het laden van een pagina ook daarna een stukkie vlugger ging.

Ja je gaf het al aan hè, deze voeding zuigt nogal dus, te weinig van wat 'ie aangeeft maakt 'ie waar. Het vastslopen/bevriezen zelf is nu de laatste 2 weken drie keer gebeurd, na mijn nogal enthousiaste schoonmaakactie. Verder gebeurt dat eigenlijk nooit. Het niet complete opstarten (zwart scherm, geen piep) maar wel draaien van wat ik dan maar noem de motor, is wat er vaak gebeurt. Laatste dagen minder vaak, maar nog altijd zo nu en dan.
Is ook geen nieuwe pc meer, gekocht in 2013, zal ook de reden zijn voor de 2012 BIOS neem ik aan!?

Conclusie. Het moederbord is dus kennelijk nog wel goed zoals ik je hoor/goed lees, maar is in gevaar door de slechte voeding.
"Eventueel kun je, na zoveel jaar, de processorkoeler er eens afhalen, oude koelpasta verwijderen van de koeler en processor, verse koelpasta aanbrengen en weer monteren."
Hoe dat moet zou ik niet weten, wist niet eens dat dat kan of na verloop van tijd moet gebeuren, maar ik ga ff YouTuben daarop, zal dan vast duidelijk worden, thanks wederom!
Maar ik weet wat ik moet doen:
1: iig de voeding vervangen, was mijn moederbord ook echt beschadigd had ik denk ik een andere pc moeten kopen: voeding en moederbord voor een oudere pc is een beetje too much. Voor een knutselaar te doen denk ik, voor een simpele user te moeilijk.
2: En dus eens kijken naar koelerpasta...

Harstikke bedankt voor je hulp man  :icon_good:. Ik heb denk ik binnenkort nog een paar vraagjes, ik weet op welk forum ik terecht kan :D!

Reinier

#17
Wat betreft de BIOS:  je moet zelf controleren op updates van de BIOS op de support website van de moederbord-fabrikant.
Dat is nog steeds een handmatig proces, zo'n BIOS-update komt dus niet zoals Windows Updates op je pc binnen.
Normaliter is een BIOS-update niet regelmatig nodig omdat er doorgaans niet echt bijster veel veranderd.
Zaken waarvoor je wèl op BIOS-updates moet controleren zijn o.a.

       
  • als je systeem instabiliteit ervaart
  • ondersteuning nieuwe processoren ( nieuwe micro-code )
  • indien er sprake is van serieuze beveiligings-problemen die o.a. BIOS afhankelijk zijn zoals de onlangs gevonden en gepatchte Spectre en Meltdown kwetsbaarheden.
Sommige fabrikanten, MSI is daar een voorbeeld van, hebben de gewoonte om meerdere BIOS-updates per jaar uit te brengen, voor mij een teken dat het moederbord nog niet uitontwikkeld was toen het in de markt werd gezet.
Persoonlijk zal ik daarom nooit een MSI moederbord kopen, videokaarten is weer een heel ander geval, die zijn gewoon goed.

Wat die koelpasta betreft:  het droogt uit en daarmee verdwijnt een deel van de warmte-geleidende eigenschappen van het spul.
Zelf hou ik een termijn van om en nabij de 4 - 5 jaar aan om de koelpasta te vervangen  in een desktop-pc, bij een laptop 3 jaar want die worden in de regel veel warmer waardoor uitdroging sneller plaats vindt.
Wat betreft soort koelpasta: zelf gebruik ik Arctic Silver 5.
Dat is, de naam zegt het al, zilvergrijs van kleur, maar er is ook universeel spul dat wit van kleur is en veelal een stukje goedkoper , rond de € 7,50.

Pc stofvrij maken gebeurd hier 2x per jaar, pc draait zo'n 14 - 15 uur / dag en dat is na een half jaar ook duidelijk te zien...  :ohyeah:

Een slechte kwaliteit voeding is vaak funest voor je moederbord en ik ben er vrij zeker van dat je opstart-problemen en vastlopers met een goede voeding tot het verleden behoren.
Moederbord en voeding zijn de basis voor een goed werkend en stabiel systeem, het zijn 2 zaken waar je, naar mijn mening, niet op moet bezuinigen.
Succes en vragen staat vrij, het is gratis en wij zien ze graag en gaan ons best doen deze naar tevredenheid te beantwoorden.  :icon_good: :icon_good:

MetalMike

Ik reageer straks nog ff op je mail, zit op mijn werk en heb weinig tijd verder voor nu.
Ik zag deze aanbieding https://www.megekko.nl/product/0/153053/Seasonic-S12II-Bronze-520W?r=marktplaats.nl&utm_source=Marktplaats&utm_medium=Marktplaats_ad&utm_campaign=Seasonic+S12II-Bronze+520W&utm_content=Voedingen+%2F+PC+Voedingen
Is dat dezelfde, er staat nu alleen Bronze bij. Maar zoja, dan haal ik 'm hier. Zo'n tien Euro goedkoper en kennelijk een heel betrouwbare site.

Reinier

#19
Yep, dat is dezelfde voeding....overigens is dat de verkoopprijs excl. verzendkostem.
Dezelfde voeding heb ik hier in mijn meest recente systeem ( jan. 2016 ) draaien met een Core i7 6700K op een Gigabyte moederbord, GTX 960, 16 Gb ramm en 4 SSD's en Dvdrom.
Met die voeding ben je verzekerd van goede kwaliteit en service, van zowel fabrikant als de NL-importeur zoals ik heb mogen ervaren  :icon_good:

MetalMike

Ah okido, dat wist ik niet, dat de BIOS niet vanzelf update... ik vermoed dat een heel leger dat niet weet. Ga ik van het weekend even aan de gang, zowel qua BIOS als voeding! Koelpasta misschien ook meteen, maar dat gaat iig ook gebeuren.

Hahaha ja hier ook hoor, helemaal in het weekend, 14 à 15 uur haal ik dan met gemaak  :biggrin1:! Een tabje heb ik ook (geen smartphone), maar die gebruik alleen als ik bij mijn vriendin ben, een pc is zoveel lekkerder om mee te werken! Maar ik maak hem wel vaker schoon hoor, drie à vier keer toch zeker, misschien wel vijf!

Ah top mooi, ga ik die straks bestellen in de pauze van het voetbal. Yep, dat wist ik, maar met bestelkosten is het nog steeds goedkoper :)! Maar blij te horen en heel blij en erkentelijk dat je geholpen hebt, ben benieuwd hoe de pc binnenkorst zal snorren, de herrie met opstarten bij de voedingkast zal dan ook wel opgelost zijn  :icon_good:!




Reinier

We wachten het af tot je zover bent en het resultaat laat weten...
In elk geval wens ik je op voorhand succes met de hele operatie. :icon_good: :icon_good:

Lees in elk geval vóór de met de BIOS aan de gang gaat, de instructies op de website van de moederbord-fabrikant over hoe je het makkelijkst en met het minste risico de BIOS-update uitvoert !
Dat is zeer belangrijk. Een foute update kan ervoor zorgen dat je moederbord niet meer functioneert....
Als je echter de aanwijzingen volgt is het risico zeer minimaal. :icon_good:

MetalMike

Zo... 'tis gelukt, was idd een hele operatie, pfoe! Heb nog twee snoeren over (nog een foto van als het nodig is), maar ook bij de vorige voeding had ik wat over volgens mij.
Heb het ff gevierd met veel muziek, vandaar de late reactie.

Kluns als ik ben had ik nog een fout gemaakt, ik had de dikke voedingskabel (netkabel)niet goed aangesloten eerst, waardoor de pc afsloeg toen ik 'm aanraakte en ik opnieuw moest opstarten, mijn welkomsfoto is daardoor veranderd, pas ik later wel aan.

Nu dus nog de BIOS updaten, doe ik morgen, heb een ATV genomen, dus komt goed uit :icon_good:! Wordt goed opletten dus, desnoods post ik daar nog over als ik hulp behoef!

Nogmaals, wederom ontzettend bedankt voor al je hulp, had het zonder jou niet gekund...

Reinier

Daarvoor zijn we er, om advies te geven.....
Rustig aan is het motto, pc loopt niet weg.
Zou nu trouwens, met de nieuwe voeding geplaatst en in gebruik, eerst eens testen hoe de systeem-stabiliteit is en of je de eerdere problemen nog steeds ervaart.
Zo niet, dan zou ik de BIOS-update nog even laten voor wat hij is.
Loop je alsnog tegen vreemde problemen of crashes aan, dan zou ik die BIOS-update alsnog uitvoeren.

Succes met de laatste loodjes, laat maar horen als je nog iets wilt weten, ben vandaag de hele dag beschikbaar en kijk regelmatig op het forum dus als je iets te vragen hebt krijg je vrij vlot antwoord  :icon_good:

MetalMike

Okay, dan laat ik het idd maar even zo. Ik ervaar geen herrie meer, gelukkig... was een grote irritatie. Voorlopig gaat het dus lekker, beetje vlugger ook allemaal, minder trage pagina's enzovoorts...
Maar goed, de komende week sowieso dus alles in de gaten houden, maar gaat het zo door, dan kan ik die update dus laten voor wat het is, top  :icon_good:!

Reinier

Inderdaad, kijk het maar even aan komende week.
Laat ik deze topic nog even open tot jij aangeeft dat hij op slot kan als alles nu naar behoren blijft werken deze week  :icon_good:

MetalMike

Helemaal vergeten te reageren, was veel te veel bezig met muziek, blij dat ik weer gewoon met mijn pc kon omgaan.
Één keer een moeilijkheid ervaren, beetje mijn eigen fout denk ik: ik had veel openstaan, een browser met mijn mail, WMP stond aan, een twee browsers met weet ik veel wat (waaronder één met een dubbele tab (Wat altijd veel geheugen vreet merk ik). Één van die browsers had ook opeens een pagina met een gif die heel groot was, daardoor liep de boel best vast. Ik sloot toen maar handmatig af en startte opnieuw op.
Ik moet nog koelingspasta kopen, ga ik deze maand zeker doen, het schoonmaken weet ik niet precies hoe dat moet, het aanbrengen heb ik bekeken, dat zal denk ik wel lukken. Het schoonmaken daar kan ik wel een tip bij gebruiken.

Reinier

Schoonmaken doe je met een stukje keukenpapier of een make-up pad met nagellak-verwijderaar, pure alcohol, wasbenzine of thinner.
Geen petroleum gebruiken, dat is vet.
De processor niet uit de socket halen, alleen de koeler verwijderen en dan de heatsink van de processor en het contactvlak van de koeler schoonmaken.
De nieuwe koelpasta aanbrengen, 1 flinke druppel in het midden van de processor heatsink en dan de koeler terugplaatsen en even in een minimale cirkelbeweging brengen en dan vastzetten.

Je zult direct een lagere cpu-temp. moeten zien, anders zit de koeler meestal niet goed.
De koelpasta ( eigenlijk warmte-geleidende pasta want het spul koelt niet ) heeft ongeveer 1 week nodig om zich optimaal te "zetten", dan zou de optimale warmte-overdracht bereikt moeten zijn.
Mocht je dan nog vastlopers krijgen, flash dan de nieuwste BIOS alsnog en controleer voordien het max. geheugengebruik als je zoveel processen tegelijk open hebt staan..?

MetalMike

Super dankjewel... ga ik deze maand iig nog even doen. Verder heb ik geen issues momenteel, loopt een stuk beter echt. Ik zat zelfs laatst voor de pc en ik dacht "huh, staat 'ie wel aan" keek naar mijn pc, maar dûh... mijn scherm staat open. Was puur uit verbazing dat ik niets hoorde "rammelen". Hij is echt heel stil nu.
Als je denkt dat de draad op slot kan, gooi hem dicht, als je denkt dat je wilt afwachten tot ik mijn koeling in orde heb, ook top (maar kan tot eind deze maand duren)! Tot zover, ben je zeer dankbaar  :icon_good:! Nog een fijne aaf man...

Reinier

Oké dan, doe ik hier voor nu een slotje op en zet ik de topic op "opgelost".
Mocht je toe zijn aan de vervanging van de koelpasta en je loopt onverhoopt toch nog tegen een probleem aan dan kun je:
a) een nieuwe topic starten over dat probleem of
b) 1 van de Admins een PM sturen met de vraag of deze topic weer geopend kan worden.
De keuze laat ik aan jou.

Ik heb genoten van een heerlijk weekend incl. BBQ gistermiddag dus wat dat betreft geslaagd en heerlijk geslapen onder de airco  :icon_good: :icon_good:
Met nog 2 mooie dagen in het vooruitzicht begint de Mei-maand in elk geval goed dus geniet er van  :yess: :yay:

SMF spam blocked by CleanTalk