Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Mijn La cie cloudbox is niet terug te vinden in mijn netwerk

Gestart door veelgeluk, woensdag 21 maart 2018, 17:33:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

veelgeluk

Beste leden,

Al geruime tijd krijg ik het niet voor elkaar om mijn La cie 2 TB cloudbox te benaderen via het netwerk. Vroeger was hij altijd zichtbaar en te benaderen via alle PC's in mijn netwerk. Ik heb hem aangesloten op mijn kabelmodem/router de Cisco EPC 3940. Misschien doe ik iets verkeerd. Heb hem nog niet gereset, omdat ik dan alle instellingen kwijt ben die ik had ingesteld. Of heeft het er mee te maken dat de EPC 3940 ingesteld staat als Bridge. Wellicht kan er hier iemand mij  advies geven.

Reinier

Als je de Cisco gebridged hebt moet je die LaCie aansluiten op de router die erachter hangt...

veelgeluk

Bedankt Reinier voor je snelle reactie. Inmiddels geprobeerd op de router die er achter hangt aan te sluiten. Tot nu toe zonder resultaat. De situatie is nu zo dat ik voor goede WIFI een powerlineadapter (via het stroom net) heb aangesloten op het als Bridge ingestelde kabelmodem/router de Cisco EPC 3940C. In een andere ruimte een powerlineadapter geplaatst die het signaal oppakt en waarop ik bekabeld een router TP-link archer 58 op heb aangesloten. Hier de cloudbox aangehangen tot nu toe zonder resultaat. Misschien moet ik iets in de instellingen veranderen??
Mvg. Leo

Reinier

Het verhaal is mij niet duideijk, met name je opmerking dat:
Citeervoor goede WIFI een powerlineadapter (via het stroom net) heb aangesloten op het als Bridge ingestelde kabelmodem/router de Cisco EPC 3940C.

Dat moet je me toch eens uitleggen want ik begrijp niet wat WiFi te maken heeft met een powerline-adapter maar het kan zijn dat ik iets mis..?

Gaat het in jouw geval om een kabel, adsl of glasvezel-aansluiting en bij welke ISP..?

Begin eens met te vertellen waarom die Cisco überhaupt in bridge-modus staat...?
Als je dat doet wordt deze nl. gewoon een doorgeef-luik van je internetverbinding, hiervoor is het noodzaak dat de WiFi van de Cisco uit staat, het IP-adres van de Cisco zou in dat geval 192.168.100.1 moeten zijn.

Log eens in op de TP-link, ga daar naar het LAN-overzicht...
Kijk of de LaCie daar wel gezien wordt...er moet een IP-adres en een MAC-adres zichtbaar zijn.
Maak er desnoods een screenshot van en plaats die.....?

De handleiding van de TP-link kun je via deze link downloaden.


veelgeluk

Ik zal het je proberen duidelijk te maken.

1.   Mijn Kabel/modem router staat in de meterkast daar komt de kabel van mijn ISP Zeelandnet binnen.

2.   Hier is mijn telefoon verbinding in geplugd  (Zeelandnetabonnement)

3.   Hier is ook een bekabelde verbinding met een powerline adapter van Devolo (dlan 500) ingeplugd (dus zonder WIFI)

4.   Deze stekkeradapter van Devolo zit in het dichtstbijzijnde stopcontact in de meterkast.

5.   Via het aanwezige stroomnet geeft deze het signaal door naar 2 andere powerline adapters.

6.   Een van deze 2 powerline-adapter zit in een stopcontact op de 1e verdieping en de ander in een stopcontact op de begane grond.

7.   Zowel boven als beneden zit eenzelfde router van TP link aangesloten. Deze geven allebei het Wifi signaal door waardoor er ook nog een keuze is voor 2.4 Ghz of 5 Ghz .

8.   Het Cisco kabelmodem/router is op verzoek van mij door ISP Zeelandnet in de bridgemode gezet waardoor hij inderdaad dient als doorgeefluik voor de internetverbinding.

9.   Het IP adres van de Cisco is inderdaad 192.168.100.1

10.   Een screenshot is bijgevoegd waar op geen wired clients zijn te zien maar alleen wireles clients.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wacht even geduldig af. Rest mij nog te zeggen dat aan de achterkant van de router er in totaal 4 oranje poorten zitten voor ethernet en 1 blauwe voor het internet signaal.

Reinier

#5
Uit je samenvatting begrijp ik dat je dus 2 van die TP-link Archers in gebruik hebt, 1 boven en 1 beneden voor het WiFi-gebeuren..?
Dan ga ik er gemakshalve maar van uit dat bij beide TP-links de DHCP-server actief is..?
Hoe liggen de IP-ranges van beide TP-links, heb je daar nog zaken aangepast of zitten beide in dezelfde range en subnetmask..?

Ik ken de menu-stryctuur van de TP-links niet maar de LaCie moet gewoon bij de aangesloten clients zichtbaar zijn, tenzij deze voorheen op 1 of andere manier op een IP-adres is vastgezet ( als dat al mogelijk is ) dat buiten de IP-range van de TP-links valt of de gebruikte netwerkkabel van de LaCie naar de router is defect.

Eventueel kun je een IP-scanner laten draain, bij voorkeur via een bekabelde verbinding op 1 van beide TP-links, bijv. Advanced IP Scanner.
Je kunt de LaCie desnoods via een utp-kabel rechtstreeks ansluiten op je pc / laptop en kijken op welk IP de LaCie zit, ook via bovengenoemde scanner is dat mogelijk.

veelgeluk

Ik krijg het niet voor elkaar om de cloudbox te benaderen. Als ik het heb goed begrepen uit jou antwoord zou ik deze via een UTP kabel rechtstreeks aan moet sluiten op mijn pc. Dit heb ik inderdaad geprobeerd en de IP scanner er op los gelaten. Hij vindt van alles maar geen cloudbox. Kan het er misschien toch mee te maken hebben dat het cisco kabelmodem als bridge staat ingesteld? Of moet ik de TP-Link rechtstreek op de pc aansluiten met daaraan de cloudbox. Ik weet het even niet. Vraag me even af of het mogelijk is de harde schijf uit cloudbox te halen en deze dan op een of andere manier proberen te benaderen. Er zit ook een resetknopje achterop de cloudbox die je met een pen kunt indrukken waardoor je terug gaat naar de fabrieksinstellingen. Heel lastig allemaal, ben echt bang dat ik alle bestanden die er op staan kwijtraak.

Reinier

Als je volgende werkwijze volgt ( uit de handleiding van de LaCie ):

1. Koppel uw LaCie CloudBox los van uw home-router. Ontkoppel het uiteinde van de Ethernet-kabel die isangesloten op de router.

2.  Sluit de Ethernet-kabel van uw LaCie CloudBox aan op een van uw thuiscomputers.

3. Om toegang te krijgen tot de map Familie of een persoonlijke map:Windows: Open een verkennervenster om \\LACIE-CLOUDBOX\ in de adresbalk in te typen. Open de mapwaar u toegang tot wilt. U moet de gebruikersnaam en het wachtwoord voor een persoonlijke map opgeven.
Werkt dat..?

veelgeluk

Nee helaas dit heb ik ook al diverse keren geprobeerd maar niets terug te vinden. Trouwens het blauwe lampje van de La cie cloudbox blijft voortdurend knipperen. Ook als ik de La cie Network assistent opstart geeft hij aan geen ethernet-disks beschikbaar.  :icon_help1:

Reinier

Dan de schijf uit de behuizing halen en als 2e HDD in de computer aansluiten op het moederbord.
Uiteraard moet je hiervoor wel een extra SATA-kabel en SATA voedings-aansluiting voor de schijf beschikbaar hebben....

veelgeluk

Hallo Reinier,

Bedankt voor je hulp. Excuses voor mijn late reactie. Een Sata kabel en voeding heb ik dus dat zou geen probleem zijn. Lijkt mij inderdaad dan de beste optie. Vraag me nog wel even af of ik de La cie zou kunnen resetten en of dit gevolgen zou hebben voor de bestanden die op de schijf staan?

Reinier

Dat laatste ligt eraan hoe de software van de LaCie is opgebouwd en wat de gevolgen van zo'n reset zijn.
In sommige gevallen worden alleen de netwerk- en inlog-instellingen terug gezet naar fabriekswaarden.
Het kan ook zijn dat er besturingssoftware op de HDD zelf geïnstalleerd is en bij een reset, de schijf geformatteerd wordt.
In dat geval ben je alles wat op de schijf staat kwijt.
Het is dus zaak om eerst uit te zoeken wat er gebeurd als je zo'n reset uitvoert.

Daarbij is het altijd verstandig om van belangrijke data ( ook van een ext. HDD ) een backup te hebben, in de cloud bijv ( Google Drive, OneDrive, Dropbox ).
Zelf heb ik 3 backups van al mijn belangrijke data, 2x op een NAS en 1x in de cloud dus zelfs als het huis afbrand heb ik m'n data nog beschikbaar. :icon_good:

Reinier

Topic is gesloten omdat er sinds ruim 3 maanden niet meer op gereageerd is. :slotje:

SMF spam blocked by CleanTalk