Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

C schijf

Gestart door ajacied, zaterdag 20 januari 2018, 13:11:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Veng

Elk product kan natuurlijk op elk moment defect raken. Zelf had ik dat na een blikseminslag een paar honderd meter verder.
Zelf zou ik nog even de hybernate.sys uitschakelen (in het command centrum (zwarte "dos" scherm: "powercfg /h off") Die hybernate gebruik je waarschijnlijk toch niet op een desktop.
Ook zou ik mijn swapfile (virtueel geheugen) even op nul zetten om ook die ruimten goed te kunnen defragmenteren. Zit ergens onder geavanceerde systeeminstellingen. Daarna weer terug zetten op dezefde stand of het systeem laten bepalen.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Reinier

#31
Dat betreffende HDD pas 3 jaar oud is zegt op zich niks, ik heb hier schijven die al 8 jaar oud zijn en nog steeds in optimae coonditie zijn en uitstekend werken maar heb er ook verscheidene gehad die binnen 1 maand de geest gaven, 1 daarvan reeds na 3 weken...
\Wat veng zegt, hybernate uitschakelen, dat scheelt je 8 Gb ( de grootte van je hoeveelheid ram ) aan schijfruimte en deze hybernate-file ( verborgen bestand ) laat zich naar mijn weten ook niet defragmenteren als Windos actief is, ook niet in "Veilige modus ".
Je "Psge-file" kun je wel defragmenteren"...
Zou dat eerst proberen..

aangezien het een Seagate HDD betreft kun je de schijf nog controleren met een tooltje van de fabrikant zelf, nl. Seatools voor Windows, kijk eens wat dat oplevert,,?

Veng

@Reinier: Het gaat mij niet zozeer om het defragmenteren van de swap- en hybernate file zelf, maar meer om het overgebleven gebied zo goed mogelijk te defragmenteren. Ik zoek naar de oorzaak waarom dit gebied niet volledig gedefragmenteerd wordt. Waarmee nog niet eens gezegd is dat daar de oorzaak van de extra in beslag genomen diskruimte ligt. Het is dus een beetje trial and error.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Reinier

Ik begrijp je redenatie maar aan die blokjes kun je volgens mij niet zien welke daarvan de de pagefile of hybernate.sys zijn dus als je die uitsluit kun je de daadwerkelijke defragmentaite-staat zien.
Excuss overigens voor de schrijffouten, zie het niet allemaal helder door de morfine tegen m'n rugpijn..

ajacied

powercfg /h off werkt niet hier-unable to perform operation,an unexpected error 0x65b has occurred.En wat betekent de Psge-file defrag.hoe moet dat of waar vind ik dat? :redface:

ajacied

Schijf getest alles 100 procent,Is het beter om windows opnieuw te installeren,of afwachten op mss de definitieve oplossing.Want er zal toch wel mss iets te doen zijn hoop ik,opnieuw erop zetten is nl ook tijdrovend.Ik wacht wel af thnx aan beide tot nu toe.

Veng

#36
Wat betreft die hybernate:
Vergeten te zeggen: bij het commandcentre moet je zeggen: openen als administrator.
Let wel even op dat er een spatie zit tussen "powercfg" en "/h" en "off"

Die pagefile (=swapfile = virtueel geheugen = wisselbestand)zou ik even op nul zetten. Dan defragmenteren en daarna de pagefile weer inschakelen.
Waar je dat doet is een wat langere weg:
Ga naar "start", open "alle programma's", dan naar "systeem", "systeemconfiguratie".
In het configuratiescherm naar: "systeem", "geavanceerde systeem instellingen", dan bij "prestaties", "instellingen"
Dan de tab "geavanceerd" en als laatste "wijzig". Kijk even hoe je instellingen staan, maar eventueel een schermafddruk.
Hier zeg je voor c: "geen wisselbestand", "instellen". Je moet dan opnieuw opstarten.
Vervolgens kun je defragmenteren en hopen dat het weer iets gedaan heeft en als dat klaar is ga je die lange weg weer terug om je wisselbestand weer in te stellen.
Als je de isntellingen niet meer weet zeg dan "grootte wordt door het systeem beheerd". Weer "instellen en opnieuw opstarten.
Je hybernate hoef je niet opnieuw in te schakelen. Die gebruik je waarschijnlijk toch niet. Wil je het toch dan is het commando: "powercfg /h on"

@Reinier: Vervelend, die morfine. Heb ik ook even na een operatie gehad. Gelukkig maar heel kort. Mijn vriend heel ernstig. Ook voor zijn rug.
"dus als je die uitsluit kun je de daadwerkelijke defragmentatie-staat zien" Dat is idd. de bedoeling. In de hoop dat hij ook beter defragmenteert.
Eén van beide wordt waarschijnlijk gevormd door die onderste reeks die een flink stuk open ruimte laat zien.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

ajacied

Alles gedaan wat je zei,hier het logje suc6 ermee :icon_good:

Veng

#38
Ik had nog niet eerder naar mijn reports gekeken, gewoon omdat het bij mij niet nodig was.
Bij jouw lijkt het toch anders. Kun je ook eens je report posten (de tab naast cluster map dus). Eerst vertikaal zo ver mogelijk uitrekken en dan in twee of drie screens alle info pasten.
Daar moet toch iets uit te halen zijn zou ik zo zeggen, want het resultaat is niet wat ik verwacht.

Of je hebt heel erg veel fragmenten op c staan. Als een file nl. kleiner is dan, ik meen, een cluster van vaak 4kb, dan wordt die cluster verder niet meer aangevuld. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor die lichtblauwe cellen.
Kijk bv. eens in de volgende temp. folder: C:\Users\"jouw gebruikersnaam"\AppData\Local\Temp
Kijk eens of er veel in staat en probeer die folder eens leeg te maken (zal mogelijk niet helemaal lukken)

Een schone installatie kan natuurlijk altijd (nog), maar de oorzaak moet toch te vinden zijn, mss niet de oplossing.

Ik kwam deze link nog tegen: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/cant-defrag-computer/97ac4a66-c643-47d4-ae54-36c0595efee3
Doe ook eens een
Start - type in Search box -  COMMAND   find at top of list -  RIGHT CLICK  -  RUN AS ADMIN
sfc /scannow

Je kunt ook dit nog eens proberen:
"And do the defrag in safe mode. Any open files (like drivers and startup apps) can't be defragged, which is certainly part of your problem."
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

ajacied

sfc/scannow levert geen fouten oid op,hier het logje van puran wat je graag wil.In de map users staat 1,02 gb,dus dat is bijna niks suc6 ermee

Veng

#40
2.2 GB aan gefragmenteerde bytes. Dat zal hem de kop niet kosten.
Heb je ook al in "protected mode" gedefragmenteerd?

Als dit niets oplevert kom ik terug op mijn eerdere opmerking dat er iets aan de hand zou kunnen zijn met je HDD. Ook een testtool van de fabrikant vind niet alles heb ik ooit gemerkt, maar zou ik toch zeker proberen.
Als je HDD iets mankeert moet je ook even aan je data op de d:-drive denken. Die zou dan ook gevaar lopen. Ik kan natuurlijk niet garanderen dat je HDD iets mankeert. Alleen als het tooltje dat ook zegt heb je enige zekerheid.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

ajacied

Zoals eerder aangegeven heb ik de schijf getest met het seagate tooltje,diverse tests gedaan en niks gevonden,alles 100 procent en OK.Dus ik weet het ook niet,zeg het maar.....

Veng

#42
Als het seagate tooltje zegt dat alles goed is moeten we dat maar even aannemen. Had je al geprobeerd om in beveiligde omgeving te defragmenteren. Ik blijf nog even op dit spoor omdat je bij de eerste defragmentatie wel degelijk wat diskruimte had teruggewonnen.

Ik lees net ergens (zelf ook niet aan gedacht) dat het handig is om zowel de verkenner als Treesize als administrator uit te voeren.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

ajacied

Defrag in veilige modus werkt niet,doet helemaal niks,heb wel met acronis 1 backup gemaakt van november 2017,dus als het zou moeten zet ik die er een keer op.Maar mss komt er nog een oplossing.Ik ben je nu al dankbaar voor je geduld en hulp.

Veng

Heb je zowel de verkenner als Puran geprobeerd? Ik neem aan van wel. Ik ga eens kijken of het bij mij werkt. Ik hoop dat ik veilige modus direct aan kanl.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

SMF spam blocked by CleanTalk