Chassis Fans - Geen controle over de snelheid?

Gestart door Phyrex, zaterdag 30 december 2017, 13:13:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Phyrex

Hallo,

Ik heb een nieuwe PC samengesteld en heb een klein probleem met de chassis fans. Deze draaien naar mijn mening wat te snel en produceren teveel lawaai.
De PC die ik bouw is voor mijn vader en zit voornamelijk in idle stand zonder veel "load". Daardoor liever zo stil mogelijk.

Het betreft de volgende componenten:
Moederboard: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac
Behuizing : Fractal Design Define Nano S

Er zitten 2 chassis fans in de behuizing. Beide 3 pins. (Er is ook een splitter bijgeleverd, maar 1 van deze uiteindes heeft slechts 2 pins)
Op het moederboard heb ik de aansluitinging: "CHA_FAN2" en "CHA_FAN/W_PUMP"

Als ik ze daarop connect draaien ze volgens mij op volle toeren. Ondanks dat ik in het BIOS Silent mode aanzet, óf een Fan costumize setting instel (van bijvoorbeeld 20%)
Ook met de splitter op "CHA_FAN2" heb ik geen controle over de snelheid waarop ze draaien.

Hoe kan ik de chassis fans het beste connecten?
En op welke manier kan ik de snelheid regelen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Reinier

#1
In de handleiding van het moederbord staat beschreven dat je, in geval de case-fans een 3 draads aansluiting hebben, deze op de pinnen 1 t/m 3 van de 4-pins moederbord connector moet aansluiten, waarbij de zwarte draad de ground is en moet overeenkomen met die op het moederbord.
Zo niet, dan werkt de toerenregeling niet.

Verder staat er op de pagina's 60 en 61 uitgelegd hoe en wat je 1 en ander in de BIOS / UEFI instelt.
Daarmee zou het moeten lukken..?

Phyrex

De aansluiting van zowel de fans als op het moederbord hebben een plastic "mannetje/vrouwtje" die slechts op 1 manier in elkaar kunnen en je volgens mij dus niet eens anders kan monteren dan juist.

Ik heb vrijwel alle instellingen in het Fan Bios geprobeerd (Silent mode, custom profile, connecters omdraaien, splitter gebruiken, DC/PWM mode enzo) en kan op geen enkele manier de fans zachter laten draaien. Het gaat met name om de achterste fan, die kleiner is, en dus meer lawaai maakt op 1250 toerental.
Desnoods zet ik 'm uit. Maar zou beetje zonde zijn IMO.

Gerrit

kijk en daarom heet ik bagger.......
je pakt een oude molex aansluiting=> verbreekt de zwart op zwart
sluit de zwart nu op de rode aan is nl de 5volt
geel blijft en is 12 volt
nu 12 -5 =7 volt
de fan draait nu op 7 volt en is heel stil
je hebt kabels met een fan aansluiting en een molex ff zoeken kosten een drol :KBeerChug:

https://www.youtube.com/watch?v=SyrvdDkS_SA

SMF spam blocked by CleanTalk