Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Keuze voor een IOS systeem of Android systeem

Gestart door Kees, zaterdag 24 februari 2018, 10:11:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kees

Is een IOS beter of een Android?

Dat verschilt per gebruiker maar wat zijn de voordelen en nadelen tussen beide besturingsystemen en wanneer moet je echt voor

een ander systeem gaan of juist niet en bij je huidige blijven

Ik gebruik op dit moment android systeem. Omdat ik het heel prettig vind en de telefoon heeft ook 'terug' button. Bij Apple heb je dat niet, daar heb je maar een button en daarmee ga je nadat je erop drukt meteen terug naar de homepagina. Vind niet handig maar dat kan ook komen omdat ik maar paar keer gebruikt heb toen. (apple 3)


Reinier

#1
Wat ik nu schrijf is mijn persoonlijke mening, veel mensen zullen het waarschijnlijk het niet met mij eens zijn maar dat zij zo.

Ik ben een Windows-man, zowel Android als Apple OS kunnen mij niet bekoren, dat geldt ook voor Linux.

Android:
Wat beveiliging betreft een gatenkaas-, net als Windows trouwens.
Slecht update-beleid, veelal te laat doordat providers alle updates eerst moeten goedkeuren voor de gebruiker ze eindelijk binnenkrijgt.
Gebruiks-onvriendelijk, je hebt voor veel zaken meerdere apps nodig.
Voordeel : er zijn (te)veel apps beschikbaar.

Apple ( iOS ):
Duur in aanschaf en belachelijk duur voor de geboden hardware.
Veel gebruikte apps moet je betalen, zonder jailbreak is er vrijwel niets te installeren zonder dat je de knip moet trekken.
Update-beleid is beter als Android maar er zitten te vaak fouten in en het wordt je, net als bij Windows tegenwoordig, door je strot gedrukt.
Voordeel:
voldoende apps, veelal betaald.
OS werkt vlot en goed, synchronisatie en samenwerken met andere Apple hardware is goed voor elkaar.

Elk OS vergt gewenning, na verloop van tijd werk je met iOS net zo snel als met Android.
Ik heb zelf een iPad, in een opwelling aangeschaft om te leren met iOS te werken maar ik vind het niet prettig en de antipathie naar Apple toe is eigenlijk steeds erger geworden
door de manier waarop het bedrijf met klanten omgaat die toch zwaar betalen voor hun hardware, het is gewoon een lomp, arrogant bedrijf.
Als voorbeeld noem ik even de sneaky manier waarop ze softwarematig de processor afknijpen als de accu minder wordt en dat pas openlijk communiceren als deze achterbakse praktijk
breeduit in de media komt.
Dat deed voor mij echt de deur dicht.....

De keuze is aan jezelf, ik ben nog van de oude garde en niet van plan bedragen van € 600 plus uit te geven aan een smartphone o.i.d.
Gaat nergens over en is compleet onzin.

Frank

Zoals Reinier het al beschrijft : Het is een persoonlijke mening.

Zo geef ik nu ook mijn persoonlijke mening...

Om maar meteen met de deur in huis te vallen : ik verafschuw Apple !

Maar eerlijk is eerlijk, beide OS'en hebben allebei voor en nadelen.
Apple's IOS waarvan gezegd wordt nooit vast te lopen etc. heeft een kern van waarheid.
Inderdaad loopt het systeem zelden vast, blijft altijd snel en werkt "gewoon".
Dat is waar Apple en zijn aanhangers graag met deze argumenten gooit.

Maar als we het nader bekijken, is dat ook niet zo gek : Het IOS OS is zodanig dichtgetimmerd en beperkt dat het vrijwel onmogelijk is om er iets aan te "verkloten"
Dus ja, dat is dan ook meteen de reden dat IOS niet snel zal vastlopen.

Voor mijzelf sprekend : ik als überprutser loop continue tegen de beperkingen van Apple aan. Als ICT'er wil ik graag zo veel mogelijk uit een apparaat kunnen halen en waar dat bij Android zonder problemen gaat, is dat bij IOS wel anders. Je bent overgeleverd aan wat Apple wel of niet toestaat.
Als ik minimaal 800 euro aan een telefoon uit geef, dan wil ik zelf kunnen bepalen wat ik er mee doe.
Bij Apple kan dat ook wel, maar dan moet je gaan jailbreaken waarbij meteen de garantie vervalt.

Android is wat dat betreft veelzijdiger. Je kunt zonder problemen apps installeren buiten de Google Play store om, hebt te maken met veel minder beperkingen en je hebt gewoon veel meer zelf in de hand.
En dat kan inderdaad als gevolg hebben dat je Android apparaat wat trager wordt of vaker vastloopt. Net zoals bij een computer die na verloop van tijd trager wordt.
Je kunt gaan opruimen, apps verwijderen etc. waardoor alles weer soepeler loopt of in het uiterste geval een fabrieksreset waarna je weer een fris werkende telefoon hebt.
Wil je nog meer uit je Android kunnen halen, kun je Android ook nog rooten zonder verlies van garantie.

Qua hardware kan ik Reinier ook gelijk geven :
De nieuwste en belachelijk dure (en uitgeroepen tot meest breekbare telefoon ooit) iPhone X is voorzien van hardware die qua specs/performance al in Samsungs Galaxy S6 zat.
De nieuwste iPhone is dan IP-67 gecertificeerd (spatwaterdicht) daar waar de Samsung Galaxy S5 al IP67 gecertificeerd was (overigens de S6 vreemd genoeg weer niet)
Maar de nieuwere Galaxy S7, S8 en de aankomende S9 zijn IP-68 (1,5 meter onder water gedurende een half uur) gecertificeerd.
Apple loopt wat betreft hardware dus gewoon flink achter.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening en ervaring met Android en IOS...dat wil niet zeggen dat iemand anders dat ook vindt of moet vinden.

Het is maar net wat je het fijnst vindt werken.
Wil je kunnen experimenteren en een device die de nieuwste snufjes heeft, dan neem je het best een Android device.
Wil je een device wat gewoon werkt en blijft werken, en heb je geen last van de beperkingen, kortom een apparaat waarmee je mag en kan doen wat niet jijzelf maar Apple goedkeurt, dan kun je een IOS device overwegen.

Nogmaals : het is mijn eigen mening...ik heb een iPhone een tijdje gehad maar wat was ik blij dat ik weer een Samsung kreeg !

Hans

Ik ben het met jullie allebei eens, al heb ik mij nooit zo verdiept in telefoons, ik moet er mee kunnen bellen en gebeld worden.
Wat mij wel erg tegen staat is al die apps die er standaard op staan en niet te verwijderen zijn, en dan heb ik het over een Samsung J5 met android er op, ik wil zelf uitmaken of ik wel of niet Skype , Chrome en al die Google meuk die ik nooit gebruik er af kan gooien, ik heb het toestel niet in bruikleen maar los gekocht.

Reinier

Dan moet je de stock-rom aanpassen door betreffende apps uit de rom te verwijderen, dat kan op verschillende manieren.
Meer info op dat gebied en eventueel een custom-rom vindt je op XDA Developers.

Kees

Bedankt voor jullie inzicht en ervaring. Waardeer ik!

Mijn plan was om over te stappen naar Iphone, puur om de luxe en zijn naam maar nu ik lees dat het beetje achter loop met de hardware blijf ik gewoon bij mijn Android systeem.

Reinier: Wat Microsoft betreft...ik vind het maar niks dat ze de in de markt mee gaan roeien met games en telefoons.
Persoonlijk vind ik Sony beter en ze zitten ook lang in de markt en hebben jaren lang ervaring. Kijk maar naar Sony Sega. Microsoft was er toen niet met de games.
Sony springt toch ook niet in de markt om pc systemen te ontwerpen...

En nu ook met telefoons, zelfde verhaal.

Microsoft kan beter bij pc systemen en zijn applicaties blijven

Reinier

Sony heeft een naam op het gebied van game-consoles en tv's, de rest iets minder.
Microsoft heeft alleen de XboX in diverse smaken.

Microsoft is groot geworden door Windows maar om inkomsten te garanderen houden vrijwel alle fabrikanten en grote multinationals zich bezig met verbreding en uitbreiding van hun product portofolio, met name gedreven door markt-ontwikkelingen, risico-spreiding en andere zaken.

Ik heb er geen moeite mee dat een bedrijf zich op meerdere vlakken met producten bezig houdt, het houdt de concurrentie scherp en in beweging, dat geldt ook voor de prijzen en uiteindelijk is het de klant die voor een bepaald merk / product kiest op basis van zijn eigen eigen voorkeur / eisen.

Frank

Citaat van: Kees op maandag 26 februari 2018, 10:46:49

Sony springt toch ook niet in de markt om pc systemen te ontwerpen...


Nou, juist WEL...wat dacht je van de Sony Vaio computers ?
Ik moet zeggen best aardige machientjes.

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat het Windows Mobile OS er niet goed doorkomt.
Het is best een aardig besturingssysteem voor een smartphone.
Heb een Nokia Lumia gehad met Windows Mobile 7...supersnel, intuitief, zag er strak uit en werkte prima !

Het probleem is de wereldwijde adoptie van een systeem. Waar IOS en Android marktleider zijn, blijft Windows Mobile ver achter en blijft het helaas een impopulair OS.
Dat heeft dan ook meteen als gevolg dat er minder Windows Phones worden verkocht, en daardoor de interesse bij software developpers om ook Windows Phone Apps te ontwikkelen achterblijft.

Kees

Citaat van: Reinier op maandag 26 februari 2018, 11:23:09
Ik heb er geen moeite mee dat een bedrijf zich op meerdere vlakken met producten bezig houdt, het houdt de concurrentie scherp en in beweging, dat geldt ook voor de prijzen en uiteindelijk is het de klant die voor een bepaald merk / product kiest op basis van zijn eigen eigen voorkeur / eisen.

Daar heb je wel een punt  :icon_good:
Citaat van: Frank op maandag 26 februari 2018, 12:09:35

Nou, juist WEL...wat dacht je van de Sony Vaio computers ?
Ik moet zeggen best aardige machientjes.

Dat was ik helemaal vergeten. Klopt, ik kende iemand die ermee werkte en ja was een leuke systeem.

Ik zie nu dat ze ermee gestopt zijn met het verkoop ervan en alleen nog ondersteuning bieden

Ik zie nu ook dat ze in Barcelona nieuwste nokia's gelanceerd hebben. Ziet er wel leuk uit!

Misschien ga ik straks wel naar Nokia systeem met microsoft systeem. Wie weet, we zullen het zien

Reinier

Met uitzondering van de nog uit te brengen Nokia 8110 draaien de rest van hun toestellen allemaal Android dus blijf je dan bij het oude... :ohyeah:

Kees

Citaat van: Reinier op maandag 26 februari 2018, 16:54:34
Met uitzondering van de nog uit te brengen Nokia 8110 draaien de rest van hun toestellen allemaal Android dus blijf je dan bij het oude... :ohyeah:

Oh ja, dat had ik eerst niet begrepen. Nog, misschien gaat dit hem worden, maar misschien ook niet. Wie weet? :read4:

Gerrit

heb een oude s5 weer in leven geroepen en daarop de windows laucher opgezet ,dat is een enorme verbetering helaas gaat windows mobile steeds meer achteruit maar blijft mijn favo de 950xl blijft toch de beste

SMF spam blocked by CleanTalk