Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Pc start op na cmos reset

Gestart door Davidoffo, zaterdag 21 maart 2020, 12:09:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Davidoffo

Hallo allemaal,

Vandaag kreeg ik plots mijn pc niet meer opgestart. Het groene lampje van mijn moederbord bleef wel gewoon branden. Na wat zoeken las ik de tip om een cmos reset te doen doormiddel van het batterijtje uit mijn moederbord te halen (en er weer in te doen). Nadat ik dit gedaan had startte mijn pc wel weer gewoon netjes op. Ik snap alleen niet helemaal wat het batterijtje van mijn moederbord te maken heeft met het opstarten van mijn pc, dit heeft toch enkel te maken met het opslaan van je bios settings?

Zou iemand mij dit misschien uit kunnen leggen? Het is natuurlijk een slecht teken dat mijn pc plots niet meer start.

Alvast bedankt!

Gerrit

u heeft dmv het verwijderen van de batterij uw moederbord teruggezet in standaard modus dat was geen goede tip....helaas
nu moet u met het boekje van uw moederbord uw instellingen weer instellen bv datum enz enz.
u had dit kunnen voorkomen door in uw bios "load deafaults"te laden zelfde effect
nu hoe komt dat uw pc vreemd doet, meerdere oorzaken: lege moederbord batterij(vergeet instellingen) voeding slecht ,stof, verdroogde pasta,bolle condensatoren.
mijn vraag aan u: hoe oud is uw systeem?
wat is uw systeem? bv merk of zelfbouw
is uw pc aangesloten op een randgeaarde stopcontact?
hoor het wel :icon_good:

Davidoffo

Ik kon helaas niet in mijn bios komen want mijn pc ging niet aan. De aan/uit knop gaf geen enkele reactie op mijn pc. Tot dusver zie ik dat er geen instellingen verloren zijn gegaan. Wel is me opgevallen dat de laatste tijd de tijd niet meer helemaal klopt (loopt vaak een uur achter) wellicht dat de batterij (bijna) op is?

Mijn voeding heb ik enkele maanden geleden vervangen dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Mijn moederbord (ASUSTeK COMPUTER INC. B85M-G) daarentegen is al wel wat jaartjes oud (exact durf ik niet te zeggen). Mijn pc is niet aangesloten op een geaard stopcontact, ik woon op het moment in een appartement waar alleen geaarde stopcontacten in de keuken zitten :icon_frown:.

Gerrit

is er een mogelijkheid deze dmv een verlengkabel cq haspel te verbinden met een randgeaarde wcd?
waarom? dit omdat als de voeding een zg gelijkrichter is,en deze soms vreemde wisselspaningen afvloeit via de aarde.
en de batterij vervangen is na 4 jaar echt wel noodzakelijk, kostprijs is lachwekkend laag.
bent u nog in de gelegenheid geweest uw moederbord te controleren op defecten condensatoren?

Davidoffo

Ik ga is onderzoeken of dat mogelijk is, bedankt voor de uitleg! Kan een niet geaard stopcontact zelfs tot kapotte hardware leiden?  Het kan erg goed dat de batterij al 4 jaar oud is, nooit over nagedacht eigenlijk. Zo'n batterijtje kost inderdaad niets ik ga daar meteen is naar kijken.

Reinier

#5
Moederbord is van 2013, dus op leeftijd maar dat zegt weinig, Asus is kwalitatief gewoon goed.
Heb hier een systeem draaien uit 2009 op een Asus bord en daar zit nog steeds de originele 3V batterij op het moederbord.
Op het moment dat de tijd gaat afwijken moet je die batterij vervangen.
Bij Action € 0,99 voor een blister van 6 of 8 stuks maar mijn ervaring daarmee is slecht, vaak zijn deze reeds half leeg.
Beter kiezen voor Duracell of GP ( beide verkrijgbaar bij Gamma o.a. ) waarbij de GP ongeveer de helft goedkoper is dan de Duracell.

Wat Gerrit reeds opmerkte:  Failsafe- of Optimized Defaults op de laatste tab van de BIOS doet hetzelfde als de batterij verwijderen of de CMOS jumper op het moederbord sluiten...
Hierna uiteraard wel F10 Save & exit kiezen om de instellingen op te slaan...
Het al dan niet aangesloten zijn op een geaard stopcontact zal niet de oorzaak zijn voor het niet willen opstarten van de pc, het kan echter, onder bepaalde omstandigheden, wel bijdragen aan de stabiliteit van het systeem wat kan leiden tot mogelijke crashes etc.

Controleer ook het moederbord, met name de omgeving waar de brede ATX voedingsstekker op het moederbord is aangesloten, op bol staande, gebarsten of lekkende condesatoren.... :icon_good:

Gerrit

Citaat van: Davidoffo op zaterdag 21 maart 2020, 15:17:24
Ik ga is onderzoeken of dat mogelijk is, bedankt voor de uitleg! Kan een niet geaard stopcontact zelfs tot kapotte hardware leiden?  Het kan erg goed dat de batterij al 4 jaar oud is, nooit over nagedacht eigenlijk. Zo'n batterijtje kost inderdaad niets ik ga daar meteen is naar kijken.
daar zijn we niet over zeker maar ik blijf erbij als er een storing of een defect in de voeding zit vloeit de storingspaninng weg via de aarde en kan bv de aardlek beveiliging geactiveerd worden.
maar ik vraag dit altijd omdat vaak ook vreemde storingen dmv een randgeaarde wcd als sneeuw voor de zon verdwijnen , hetgeen wel erop duid dat verdere onderzoek nodig is , vaak een nieuwe voeding.
de batterij  is lithium en die heeft als nadeel dat hij een hoge zelfontlading heeft, oude zijn vaak nog met kwik en hebben dat niet maar niet echt veilig nl zeer giftig.
en voor de zekerheid is vervanging na 3 a 4 jaar gewoon verstandig om problemen te voorkomen en dat voor 3 euro lijkt mij geen hindernis

SMF spam blocked by CleanTalk