Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Scherm valt uit - bevriest tijdelijk.

Gestart door MichaelStam, zaterdag 22 februari 2020, 14:49:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MichaelStam

Ik heb ook nog even een screenshot gemaakt van de Speedfan gemaakt.

Reinier

#16
Allereerst excuus voor het niet reageren gisteravond.
Mijn dagen op het forum beginnen veelal voor 06.00 uur in de ochtend dus s'avonds om een uur of 7 gaat de computer hier uit.

Ik mis in je reacties tot nu toe het resultaat van een opstart in Veilige Modus..?

Die foutmelding van Atieclxx.exe is het resultaat van niet  of niet juist verwijderde AMD software, ik vermoed van een hele oude videokaart.
Gebruik Revo uninstaller om alles van AMD van de pc te verwijderen.
Laat Revo daarna ook grondig zoeken naar overgebleven mappen en register-sleutels van die AMD software en verwijder ook die.

Speedfan is domweg onbetrouwbaar en wordt al jaren niet meer door ontwikkeld ( sinds 2017 ) dus dat moet je niet gebruiken.
Gebruik dan HWinfo of Speccy ( voorkeur ).

De eerder door mij gelinkte driver is dus voor de GT 1030 want die wil je gaan gebruiken, niet de GT 710.
We gaan ons dus richten op de 1030 dus niet meer wisselen met de kaarten a.u.b. want wij kunnen niet zien wat jij allemaal doet en dat is erg verwarrend.

Met de drivers voor de GT 1030 schijnen nogal wat problemen te zijn i.c.m. Win 10.
De versie 388.13 schijnt echter wel goed te werken.
Download onderaan deze pagina.

Naast de info van het moederbord zou ik graag een hardware-overzicht van betreffende pc zien dus doe het volgende:
Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Citeer
Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
* Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

Daarnaast hoor ik graag nog het resultaat van een opstart in Veilige Modus van je..?

MichaelStam

Hallo Renier,

Er is geen enkele sorry nodig, ik mag al dankbaar zijn voor alle steun die ik krijg om het probleem op te lossen.

Als ik de PC in veilige modes opstart blijft het scherm wel gewoon werken (geen uitval dus). Ik heb net Revo alle AMD gerelateerde zaken verwijderd en de scan erop losgelaten. Die heeft niets kunnen vinden. Met Speccy heb ik de gevraagde informatie opgevraagd en die is hier in te zien: http://speccy.piriform.com/results/sq0g7Gou4abkKJlnIerONXv

Ik ga nu proberen om de gedownloade versie 388.13 te installeren en kijken wat er dan gebeurd.

Ik breng je/jullie op de hoogte.

MichaelStam

Hallo Reinier (en overige helpers),

Ik heb geprobeerd om driver versie 388.13 te installeren, maar na heel lang wachten springt het bijgevoegde scherm tevoorschijn. Ik kan onderaan helaas niet lezen wat de foutmedling precies is. In ieder geval weer een .sys foutmelding. Als ik de code scan krijg ik een algemene pagina te zien met foutmeldingen.

MichaelStam

De foutmelding op het blauwe scherm heb ik inmiddels kunnen achterhalen. Het zou gaan om NVLDDMKM.sys

De installatie van de driver is inmiddels gelukt (volgens het systeem), het scherm blijft helaas ook na deze geslaagde installatie steeds uitvallen.

Reinier

Hahahaha, hier hou ik van...
In het hardware-overzicht zie ik dat het gaat om een bejaard beestje... de Core i5 750 is er 1 van de 1e generatie Core cpu's en dus in elk geval minimaal 10 jaar oud. :icon_good: :icon_good:
Hier draait nl. nog een systeem met een Core i7 870 , die is uit 2009 en draait Win 10 van een SSD en gaat nog steeds als een speer  :ohyeah: :ohyeah:

Even voor alle duidelijkheid: heb je de link naar het hardware-overzicht gedaan vóór of na het verwijderen van de AMD software...?
Ik zie in het overzicht nl.:
Citeer20-2-2020 Advanced Micro Devices, Inc. driver update for AMD Radeon HD 5450
This driver was provided by Advanced Micro Devices, Inc. for
support of AMD Radeon HD 5450

Je Seagate ( ST31000528AS ) HDD van 1 Tb staat op overlijden, waarschijnlijk zijn de reserve-sectoren allemaal opgebruikt.
Deze schijf geeft een SMART-waarschuwing....het opstarten van de pc wordt hierdoor aanzienlijk trager.

Je hebt er overigens een flinke voorraad HDD's aan hangen...
Wellicht is een NAS een oplossing voor je ?
Ik zat voorheen in dezelfde situatie, pc vol met HDD's..
Nu heb ik 2 x een 4 Bay Synology NAS in het netwerk hangen, 1 met 4x 3 Tb ( 2012 ) en de andere met 4x 4 Tb ( 2018 ).

Verder valt me op dat je Norton als Antivirus gebruikt..
Niet nodig, Windows Defender presteert tegenwoordig zo goed dat het in de top5 van best geteste AV valt.
Persoonlijk zou ik er voor kiezen om dat Norton te verwijderen, scheelt ook in de systeembelasting want Defender is zeer goed in Windows geïntegreerd.

Heb je die driver geïnstalleerd zoals ik geadviseerd had, dus niet in Express-mode maar Advanced, dus zonder Geforce Experience en al die meuk..?
Dit is erg belangrijk !
De fout die je ziet op het BSOD is deze : BSOD IRQL Not Less or Equal nvlddmkm.sys

Het moederbord draait nog op de 1e BIOS ( F4 ) uit 2010, de laatste is uit 2011 ( beta, v F10g )....maar gezien de wijzigingen die Gigabyte opgeeft gaat dat je probleem niet oplossen.

MichaelStam

Oeps.. 10 jaar alweer, Ik heb er niet zo over nagedacht maar nu ik dat wel doe heb je wel gelijk denk ik. Hij heeft me nooit in de steek gelaten, en dan vind je het al gauw allemaal prima. Maar ook een PC heeft een einddatum natuurlijk.

Die AMD software had ik zelf ook opgemerkt, en had ik gedeïnstalleerd met de tool AMF Cleanup Utility (althans dat dacht ik, maar als ik nu kijk staat hij er nog steeds bij) Volgens het programma was de deïnstallatie echter succesvol uitgevoerd. Ik heb met Speccy een nieuw overzicht gemaakt en daar staan ze er beide tussen (de AMD en Nvidia).

http://speccy.piriform.com/results/yX7wVfwYkDog3vJYhTc1Wg5

Wat betreft de harde schijven had ik in een overzicht ook gezien dat die schijf aan het overlijden was en had hem daarom al uit voorzorg leeggemaakt, ik moet hem alleen nog uit de PC verwijderen. 

NAS zou inderdaad een oplossing kunnen zijn voor de toekomst. Dit zijn namelijk nog net eens alle aanwezige schijven. Er zijn er nog een 3tal waar het nodige op staat wat ik gebruikt.

Ik had vorig jaar Norton aangeschaft met een 5tal licenties (o.a. voor de laptop en smartphones, maar ben er zelf ook niet echt tevreden over. Na jou advies nog meer reden om het eraf te gooien.

Ik heb de driver inderdaad geïnstalleerd zoals je had aangegeven (dus Advanced) en zonder alle extra opsmuk.

Ik ga nog maar een keer proberen om al je adviezen van A tot Z nog eens opnieuw te doorlopen in de hoop dat het dit keer wel lukt. In het slechtste geval rest mij niets anders om het hele oude beestje (Gogabyte GV-R5450C-5121) terug te plaatsen.

Ik hou je op de hoogte. Alvast hartelijk bedankt voor alle hulp.   

Reinier

Je zou nog het volgende kunnen doen:

Type in het zoekvenster Opdrachtprompt
Klik met de re-muisknop op het resultaat en kies voor Als Administrator uitvoeren.
Er verschijnt een zwart venster met knipperende cursor.
Type daar sfc /scannow  ( let op de spatie tussen sfc en /scannow ) en druk op enter.
Er wordt een scan uitgevoerds, dit duurt enige tijd.

Meld het resultaat ( of er fouten gevonden zijn en of deze gerepareerd konden worden of niet ).

Open nogmaals een Opdrachtprompt als Administrator zoals boven beschreven.
Bij de cursor type je nu: DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth  ( let op de spaties ) en druk weer op enter.

Graag het resultaat in je volgende bericht..?

MichaelStam

Ik heb de scan uitgevoerd. Bij de eerste scan kreeg ik deze melding, de tweede scan krijg ik niets te zien. Dat wil zeggen.. ik zie het venster even snel verschijnen en het verdwijnt weer, daarna gebeurd er niets meer.

MichaelStam

Ik heb er inmiddels een nieuwe foutmelding bijgekregen (met het opstarten).

Reinier

#25
Die foutmelding is afkomstig van Canon printer software.
Verwijder alle Canon software, herstart de pc en download daarna de meeste recente software voor de printer van de support-site van Canon en installeer deze opnieuw.

Betreffende de DSIM opdracht:
Herhaal de procedure maar ditmaal type je DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth i.p.v. CheckHealth...

MichaelStam

Ik heb dit geprobeerd maar ook bij dit zie je het scherm in een flits voorbij komen en weer weg gaan. Daarna gebeurd er niets meer.

MichaelStam

Wat nu volgens mij wel gelukt is is het verwijderen van de AMD driver.

http://speccy.piriform.com/results/mNzipQ4ZNP5LIQWpfubowYZ

Ik heb alles nogmaals doorlopen met DDU, en zie hem volgens mij nu niet meer terug in het overzicht.

MichaelStam

Alle hulp ten spijt, het lijkt erop dat de PC nu voorgoed een dood is gestorven. Hij doet nu helemaal niets meer (wellicht de voeding stuk, of nog erger). Ik zal dus op zoek moeten naar alternatieven. Hartelijk dank voor al jullie hulp.

Reinier

Voeding zou kunnen, iets anders lijkt me sterk, moederbord zal het waarschijnlijk niet zijn...
Gebeurt er helemaal niets meer als je de pc aanzet..?
Geen piep of wat dan ook..?
BIOS scherm ( Delete of F2 ) ook niet..?

Haal de 220V eens uit het stopcontact en druk een paar x op de Aan / uit-schakelaar.
Sluit daarna de 220V weer aan, nog niks...?

SMF spam blocked by CleanTalk