Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Scherm valt uit - bevriest tijdelijk.

Gestart door MichaelStam, zaterdag 22 februari 2020, 14:49:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MichaelStam

Ik heb een serieus probleem met mijn PC. Sinds enige dagen valt het scherm om de haverklap uit. Het beeldscherm bevriest enige tijd en springt dan op zwart. Nu dacht ik dat het werd veroorzaakt door een defecte videokaart (Nvidea GeForce GT 710 2GB). Ik ben daarom op zolder op zoek gegaan naar mijn oude videokaart en hebt ie geïnstalleerd, na installatie blijft het scherm gewoon werken zonder haperingen. Omdat dit echter een behoorlijk oude videokaart heb ik gisteren een nieuwe videokaart besteld (de Gigabyte GeForce GT 1030 silent low profile 2G). Vandaag is de kaart bezorgd en heb ik hem geïnstalleerd, natuurlijk met de CD-rom eerst de displaydriver geïnstalleerd en daarna nog de AORUS graphics Engine geïnstalleerd. Helaas was ik na installatie weer terug bij af. Het scherm bevriest weer en valt uit. Na enige tijd komt alles weer terug en kan ik voor een paar minuten weer even verder. Dit keer kreeg ik echter ook een blauw scherm te zien waarop te zien is dat Windows opnieuw opgestart moet worden. Daarbij verscheen ook een foutmelding (GDRV2.sys). Omdat dit bleef herhalen heb ik AORUS Graphics Engine eraf gegooid en daarna is het blauwe scherm weggebleven. Het probleem van uitvallen blijft zich echter voordoen. Daarbij kwam ook nog een tweetal foutmelding in het scherm (bijlage). Om dit te kunnen schrijven heb ik zojuist maar weer de oude videokaart terug gezet. Ik hoop dat één van jullie mij kan helpen aan een oplossing.

P.S. Ik ben geen computerwonder.   

Reinier

#1
Kijk eens in de Windows Logboeken welke kritieke fouten of crashes daar gemeld worden...?
Indien aanwezig, selecteer zo'n melding en kijk naar de details, maar daar een screenshot van en plaats die in je volgende bericht..?

Eventueel kun je ook WhoCrashed downloaden en uitvoeren.
Dit programma zoekt naar crashdump-bestanden en analyseert deze voor een aanwijsbare oorzaak.
Plaats ook daarvoor de uitkomst.

Een 3e optie is de pc opstarten in Veilige Modus, daarmee worden stuurprogramma's en aanverwante zaken niet geladen.
Hoe je dat doet lees je hier.
Mocht het probleem zich in Veilige Modus niet voordoen, moet je de oorzaak zoeken in een stuurprogramma / driver.

Het verwijderen van drivers van eerdere / oude videokaarten doe je bij voorkeur m.b.v. DDU in Veilige Modus.  :icon_good:

MichaelStam

Hallo Reinier,

Allereerst hartelijk dank voor je hulp en informatie.

Ik heb voor dit moment de eerste 2 tips doorlopen. Het Windows logboek geeft meerdere foutmeldingen (waarvan er een aantal hetzelfde zijn), daarnaast geeft hij een rij aan waarschuwingen. Ik heb mij in de bijlage beperkt tot het aantal foutmeldingen. Ook heb ik de WhoCrashed Analyse bijgesloten. Ik wacht even op je reactie alvorens ik andere dingen ga uitproberen, ik ben bang nog meer problemen te maken dan dat er al zijn.

MichaelStam


MichaelStam


Reinier

OK.
De 1e screen: atieclxx.exe is een fout van het stuurprogramma van de videokaart.
Om dit op te lossen moet je m.b.v. eerder vermeld programma DDU alle videokaart drivers verwijderen.
Ik krijg het vermoeden dat de drivers van de oude en de nieuwe kaart elkaar in de weg zitten.

De 2e, 3e en 4e screen vermelden een TDR error. ( Nvidia OpenGL )
Dat is een timeout van de driver.
Mogelijke oorzaak:  te hoge resolutie of teveel data die de kaart niet tijdig kan verwerken..

De andere laten we even voor wat het is en komen we later op terug als het videokaart probleem is opgelost.

Download eerst de meest recente driver hier.

Verwijder alle drivers d.m.v. DDU in Veilige Modus.
Herstart daarna de pc.
Installeer vervolgens de gedownloade driver maar LET OP !
Kies niet voor Express installatie maar Advanced o.i.d.
Je krijgt dan een scherm met alle meuk die geïnstalleerd wordt.
Haal daar alle vinkjes weg behalve bij de driver zelf en PhysicX.
Vervolg de installatie en herstart de pc.

Laat even weten of het geholpen heeft..?


MichaelStam

Ik had met Revo uninstaller de betreffende drivers volgens mij verwijderd maar dat is blijkbaar niet helemaal goed gegaan. Omdat de nieuwe videokaart steeds wegvalt heb ik de oude er nu nog inzitten. Is het de bedoeling dat ik voordat ik jou advies opvolgt eerst de nieuwe videokaart er weer inzet, of kan ik dit doen met de oude videokaart erin?

MichaelStam

Als toevoeging de Nvedea Geforce GT 710 is dus begonnen met haperen en die heb ik uit de computer gehaald en vervangen voor de Gigabyte GeForce GT 1030 silent low profile (dit is de kaart die ik dus wil gaan gebruiken). Wat er nu in de PC zit weet ik niet, maar dat is een hele oude kaart die ik had voordat ik de Nvidea GeForce GT 710 had. 

MichaelStam

Hallo Reinier,

Ik heb de betreffende drivers verwijderd en vervolgens (geprobeerd) de betreffende driver te installeren. Het lukt echter niet om deze te installeren. Ik krijg steeds foutmeldingen (zie foto's).

John

Welke kaart zit er nu in je pc, en heb je de oude drivers gedeinstalleerd zoals Reinier voorstelde :icon_o_O:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

MichaelStam

Ik heb met DDU de drivers verwijderd en vervolgens de oude grafische kaart eruit gehaald en deze vervangen door de GT 1030. Ik krijg alleen de drivers niet geïnstalleerd (ook niet vanaf de meegeleverde CD). Het beeld blijft na installatie nog steeds uitvallen.
     

MichaelStam

Ik zag nu in het Windows logboek nog wel deze foutmelding staan.

John

Duik je bios is in, en zoek ff naar de waarden van je voeding daar, schrijf die ff op, of maak er een foto van en zet die ook ff hier neer, dus van je 3.3V, je 5V en je 12V :yess: :icon_o_O:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

MichaelStam


MichaelStam

Misschien niet belangrijk, maar de PC heeft een Gigabyte P55-USB3 moederbord.

SMF spam blocked by CleanTalk