Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Url's in opera doen het niet.

Gestart door Kastanje57, maandag 04 maart 2019, 01:40:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kastanje57

Hallo,

3 dagen geleden heb ik mijn Acer Aspire hersteld naar fabriekswaarden waarbij Windows 10 v1809 is geïnstalleerd.
Sindsdien zijn er problemen.
In een ander topic heb ik een vraag gesteld over de muisbeweging.

Dit topic gaat over Opera, wanneer ik een url naar een website op het bureaublad plaats, wordt de website niet geopend.
Ik krijg een leeg scherm met de volgende melding (met mijn ing als voorbeeld)

[InternetShortcut]
URL=https://mijn.ing.nl/login

Weet iemand hoe dit komt en hoe iki dit kan verhelpen?
Voor de herinstallatie werkte de gekopieerde links naar websites op mijn bureaublad probleemloos.


Reinier

Opera wel ingesteld als standaard webbrowser onder Apps => Standaard programma's / apps..?
Anders Opera verwijderen en opnieuw installeren, dat zou het zeker moeten oplossen... :icon_good:

Kastanje57

Hallo,

bedankt voor je reactie.
Ik had Opera al als standaard browser ingesteld.

Nu heb ik Opera verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Dat heeft niets geholpen.

Hopelijk heb je nog andere ideeën.

Natuurlijk is het niet per sé nodig om links naar websites op mijn bureaublad te zetten, ik kan ook Opera starten en via de snelkiezer naar de betreffende website gaan.
Dat is wel omslachtiger, kost meer tijd en muiskliks.
Zelf ben ik van het soort: Gemak dient de mens.

Reinier

Ik vermoed dat dit probleem samenhangt met je andere probleem omtrent het niet goed functioneren van je muis.
Zoals ik daar reeds opmerkte:  sommige problemen los je niet op tenzij....
Het lijkt erop alsof er ergens in het windows register een koppeling ontbreekt of niet juist is.

Mijn advies:  schone Windows installatie uitvoeren en dus de herstelopties van Windows of Acer fabrieksinstellingen gewoon vergeten.
99,9 % kans dat daarmee deze problemen tot het verleden behoren.... :yess:

Kastanje57

Dank je wel voor je reactie.
Zoals in het andere topic aangegeven, ze komen de pc morgen ophalen en die wordt in de Acer werkplaats gecontroleerd.

Ik hoop dat ze daar de oorzaak en oplossing weten te vinden.

Thomas

@kastanje57 toevallig al geprobeerd met een andere browser? (Chrome of firefox bijv.)

Dan even de standaard browser wijzigen en vervolgens testen met Chrome of Firefox.

Kastanje57

Hoi,

inmiddels heb ik de oorzaak van dit probleem weten te achterhalen.  :yay:

Wanneer je via configuratiescherm --> programma's en onderdelen --> windows onderdelen in- of uitschakelen --> het vinkje bij explorer 11 weghaalt (explorer wordt daardoor dus uitgeschakeld) dan ontstaat dit probleem.

Gisteren heb ik W10 opnieuw geïnstalleerd en explorer deze keer niet uitgeschakeld, nu is het weer mogelijk om werkende icoontjes met links naar webpagina's op het bureaublad te plaatsen.

Normaliter schakel ik altijd diverse windows onderdelen uit bij een (her)installatie omdat ik deze niet gebruik.
Het uitschakelen van explorer heeft dus vervelende neven effecten.

Reinier

Dat heeft zijn oorzaak in het feit dat I.E., en in nog sterkere mate "Edge", sterk verweven is ( tot op kernel-niveau ) binnen het besturingssysteem.
Het uitschakelen van deze browser(s) kan dus inderdaad tot vreemde gevolgen leiden zoals je gemerkt hebt.
Helaas heb je deze "aanpassingen" niet eerder in je vraagstelling gemeld....

In elk geval bedankt voor de terugkoppeling, dit zal ongetwijfeld een ander van nut zijn die tegen een soortgelijk probleem aan loopt. :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk