Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

(geen expert kwa pc) wil mijn processor upgraden

Gestart door The Max, vrijdag 26 april 2019, 01:06:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Max

Hallo computer experts,

Zelf ben ik niet de beste met pc's weet wel hoe alles aansluit maar daar blijft het wel bij :p merk de laatste tijd dat mijn cpu niet helemaal lekker werkt zoals eerder dus wil hem upgraden (lagg met games), nu is mijn vraag welke heb ik nodig liefst wel i7
Mijn moederbord is een Asustek P8H61-M xl liefst ook met koelsysteem wat ik nu heb is al wel zeker 4 jaar.
Ik ga er vanuit dat het gewoon de processor is omdat ik alle andere delen al zelf heb vervangen.

Als jullie meer info nodig hebben vraag gerust, alvast bedankt!

Reinier

#1
Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Citeer
Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
* Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

Hiermee krijgen we een compleet overzicht van de aanwezige hardware in je pc, dat is nodig om je een gericht advies te kunnen geven m.b.t. de onderdelen die bij een upgrade het meeste winst op leveren.
Graag ook even je budget vermelden, wat mag zo'n upgrade max. kosten..?

Het is ook handig als je even vertelt welke games je speelt waarbij je die lagg ziet..?

The Max

Het publiceren via Speccy werkt niet dus dan maar zo

[spoiler][/spoiler]

Game die vooral op deze pc word gedaan is Company of heroes 2 vooral met veel rook/vuur (altijd op bijna alles high gedaan)
En buget rond 300/400,-

Reinier

Je zou er voor kunnen kiezen om de i5 te vervangen door een i7, bijv. de Ci7 3770.
Die presteert zo'n 33-35% beter als je huidige i5 getuige deze en deze benchmarks.
Daar zit wel een fors prijskaartje aan want die i7 kost € 359 ( link )

Daarmee is het allerminst zeker dat je lagg tot het verleden behoort.
Zo wie zo moet je zorgen dat je de meest recente driver voor je videokaart gebruikt.

Ik neem aan dat je Windows draait vanaf de SSD, rest de vraag hoeveel vrije schijfruimte er op deze krappe SSD over is..?

Je huidige i5, zit daar de standaard Intel-koeler op of een aftermarket koeler van een ander merk..?


The Max

Bedankt voor al je info!
ja windows vanaf me SSD inderdaad, ruimte meestal rond de 15GB over
Me grafishe kaart is het probleem niet die is pas nieuw en up-to-date
Op mij i-5 zit een standaard koeller wat toen bij de processor hoorde dus de standaard ga ik vanuit ja

Reinier

Windows heeft 20% vrije schijfruimte van de totale capaciteit nodig, in jouw geval dus zo'n 25 tot 30 Gb.
Is de vrije ruimte kleiner dan wordt Windows aanzienlijk trager, ook op een SSD.
Dat is dus iets wat ik zou aanpakken, draai schijfopruiming en kies er daarbij voor om ook Windows update bestanden en systeembestanden te verwijderen.
Vaak levert dat ruim 5 Gb aan ruimte op, tenzij je dat niet al te lang geleden al eens gedaan hebt.

Het gaat niet om de videokaart zelf maar het stuurprogramma...

Gebruik eens een monitor-programma waarmee je tijdens gamen de temp. van je systeem kunt controleren..?
De standaard Intel-koeler heeft niet voldoende capaciteit om die i5 te koelen als er echt langere tijd gewerkt moet worden.
De temp. zal dan waarschijnlijk oplopen tot het punt waarop de systeembeveiliging de kloksnelheid terug schroeft om de processor te laten afkoelen ( throttelen ) om deze te beschermen tegen beschadiging.
Zelf monteer ik altijd een aftermarket koeler op Intel processors, deze koeler veel beter en zijn bovendien een stuk stiller.

The Max

Heb zelf even rond gekeken en denk dat ik wel ga voor de i7 3770, nu alleen de cooler nog, heb je daar tips voor? of kan bijna elke koeler er op (heb geen idee) :icon_eek1:

en ja de stuurprogramma's zijn ook goed.. dat bedoelde ik.. 

Reinier

Onder deze link vindt je een hele lijst met koelers die geschikt zijn voor jouw processor-socket ( 1155 ).

Aanraders daaruit zijn:
https://tweakers.net/pricewatch/1253699/cooler-master-hyper-212-black-edition.html
https://tweakers.net/pricewatch/422022/be-quiet!-pure-rock.html
https://tweakers.net/pricewatch/743631/arctic-freezer-33.html

Van deze 3 zou ik voor de "be-quiet! pure rock" kiezen op basis van geluidsproductie, prijs en reviews hoewel ik zelf uitsluitend koelers van het merk Noctua gebruik maar die zitten in de hogere prijsklasse.

SMF spam blocked by CleanTalk