Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Constante BSODs - is dit een hardware probleem, en zo ja welke hardware?

Gestart door douwez, dinsdag 08 februari 2022, 19:35:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

douwez

Dag allen,

Ik had vrijdag 4 februari uit het niks een BSOD (ik heb niet recent een update of nieuw programma geïnstalleerd) en sindsdien is mijn PC... kapot.

Het lijkt mij erg waarschijnlijk dat dit een hardware-probleem is met mijn RAM, moederbord of misschien de SSD. Ik zet maar even alle problemen onder elkaar, geen idee welke wel of niet relevant zijn...  :kwijl:

Specs onderaan!

Ik heb nu zeer regelmatig BSODs (meestal binnen 2 uur na opstarten). Bijna altijd met de errorcode MEMORY MANAGEMENT.
Sindsdien geeft mijn computer (AMI BIOS) een piepje bij het booten (DRAM Refresh Failure volgens een google'tje op AMI BIOS Beep Codes) en is het eerste wat ik zie als ik boot de fout: AHCI Port0 Device Error - press F1 to continue, elke keer. Booten lukt nog wel gewoon, en programma's en games werken ook (tot de volgende BSOD).

Boot-opdrachten worden niet uitgevoerd - dat wil zeggen, ik kan niet in Safe Mode starten (ik heb alle methodes geprobeerd) en Windows Geheugencontrole doet dus niks omdat hier een restart voor nodig is. Idem voor Foutcontrole van c: (zoek fouten en herstel).

sfc /scannow leidt óf tot een BSOD, óf zegt als die klaar is "can't fix corrupted files". Voor dism /online /cleanup-image /restorehealth geldt precies hetzelfde.
Een uittreksel van de problemen die die tegenkwam in de CBS.log laat echter niks zien.
chkdsk werkt ook niet (/r, /f, /x).

Windows Update wil niet meer updaten: "Er zijn problemen bij het downloaden van enkele updates, maar we proberen het later opnieuw. Als deze problemen blijven optreden, zoek dan op internet of neem contact op met ondersteuning voor meer informatie. Daarbij kan deze foutcode van pas komen: (0x800b0003)".

Bij Instellingen>Systeemherstel werkt ook geen enkele optie meer. Terug naar een vorig herstelpunt werkt niet, een nieuwe herstelpunt maken ook niet, Deze PC opnieuw instellen ook niet (lokaal noch cloud).
Hij zegt dan: Er is een probleem opgetreden bij het opnieuw instellen van... (zin is te lang voor het schermpje blijkbaar) Er zijn geen wijzigingen aangebracht.
Ook via Opstartinstellingen tijdens het opstarten (shift ingedrukt houden en klikken op Opnieuw opstarten) werkt niet.

Externe programma's om de interne temperatuur te monitoren, en voor memory management, willen niet starten en melden een Drive probleem. (speccy geeft wel temperaturen: gemiddeld rond de 42 graden C).

Foutcontrole van mijn boot drive (gewoon de SSD c:) geeft de fout Het station kan niet worden gescand.
Het Windows-logboek > Toepassingen geeft een unspecified error.
Als ik de "Zoek fouten en herstel" optie probeer zegt die "Op dit station zijn fouten gevonden". Het herstellen kan alleen als het station buiten gebruik is, dus bij het opstarten, maar zoals eerder genoemd slaat de PC nu alle boot-opdrachten over.

Logboek > Systeem geeft heel veel fouten weer, voornamelijk in de categorie Service Control Manager (over de Windows Search Service en de Background Intelligent Transfer Service die onverwachts is beëindigd). Ik meende dat er een aantal dagen terug ook memory-gerelateerde fouten bij zaten.

De twee RAM-sticks omwisselen leverde niets op.

Alles wat ik installeer of download is weer verdwenen na een restart.

Specs:
Windows 10 Home 64-bits, versie 21H2
CPU: Speccy zegt bij Name: Intel Core i5, maar bij Specification (en bij Instellingen>Systeem>Info) staat: Intel Core i3 CPU 550 @ 3.20 GHz :lachnee:
RAM: 2x8GB DDR3
Moederbord: Medion MS-7708 versie 1.2 (niet meer supported volgens de Medion website)
BIOS: AMI versie A7708MLN.105 uit 2010, volgens msinfo32 is deze outdated maar updaten moet via Medion en dat kan dus niet.
Videokaart: 2216 on NVIDIA GeForce GT 730
Harddrive ( = boot drive = enige drive): SSD0480S00 (SSD) SATA III 6.0Gb/s

Gerrit

kunt u nog in de bios komen?
zoja kijk dan even naar de spanningen vooral de 5 en 12volt vermoed nav uw verhaal dat de voeding defect is
is ook te zien in specy maar niet echt betrouwbaar
heeft u uw systeem opgevoerd?

douwez

Dit? (Foto) Dit waren de enige V's die ik kon vinden in de BIOS.

Systeem opgevoerd? Niet voor zover ik weet, maar ik weet ook niet wat het inhoudt en ik heb de PC recent overgenomen van mijn ouders. Ohja, mijn koeling maakt na opstarten ook erg veel lawaai, tot ie na... 30 minuten? weer stiller wordt.

Ik krijg trouwens ook weleens REGISTRY_FILTER_DRIVER_EXCEPTION als BSOD bericht, en SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION.

Gerrit


douwez


Gerrit

heb net gekeken in specy ook niet echt duidelijk.
mag ik van u ook een afbeelding van cpu uit specy

douwez


douwez

Ohja, zie ook nu pas dit in het bootscherm met de AHCI port0 device error: SMART status BAD.

Gerrit


douwez


Gerrit

nee is ook diskinfo waar heeft u in godsnaam de sp schijf gekocht die ssd is wel erg gaar u bent de eerste bij wie ik zoiets zie :icon_eek1:

douwez

#11
Ik heb geen idee, zou kunnen dat dit de bijgeleverde SSD was en de pc is al 8 of 10 jaar oud ofzo. Wat is een SP schijf?

Zoals ik al zei, hij is opeens helemaal raar gegaan sinds die eerste BSOD  :pukey: maar ik weet niet zo goed waar je het precies over hebt

Gerrit

sp is het merk
kan geen software vinden op hun site voor uw ssd alleen rare software
tja u zal een nieuwe ssd moeten aanschaffen let daarbij op dat er ook ondersteunde software bij is de bekende merken hebben die.
ook is uw andere schijf aan het terug lopen nu 99% maar dat kan hard gaan
het is niet anders de schijf is defect

douwez

#13
Op de SSD en Google staat dat het merk Solid heet (Solid: Credible and reliable quality, zie afb.) - hoewel dit bedrijf nu niet meer lijkt te bestaan.
Over welke andere schijf heb je het? Voor zover ik weet heb ik maar 1 schijf en dat is de SSD

Jurjen

Hier lijkt wel meer aan de hand te zijn, maar die schijf is in ieder geval drama.

Dit is een goede vervanger : SSD
Daarnaast vraag ik me af hoe de rest erbij staat.... voeding, ram, windows überhaupt  :icon_o_O:
maar denk dat de eerste stap die ssd is, dan kunnen we verder kijken.
voedingswaarden zou wel top zijn om nog even te delen voor de tijd!  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk