Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

welke upgrade kit kopen

Gestart door Fons716, woensdag 23 juni 2021, 16:52:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fons716

Mijn huidige pc is inmiddels 11 jaar oud, heb deze toen der tijd zelf samen gesteld en gebouwd.
Graag zou ik een upgrade kit kopen zodat ik weer de komende jaren een vlotte pc heb.
Speel geen games maar ben wel een film liefhebber dus winrar quickpar newsleecher draaien vaak onder het kijken van een film.
Als prijs heb ik zelf 1000 euro in gedachten, kan ik er weer 10 jaar tegen.
Wie kan mij hierbij een goed advies geven, overklokken is niet belangrijk maar een zeer snelle opstarttijd is wel gewenst.

Dit is mijn oude pc  http://speccy.piriform.com/results/5g85A1RIAfAmjitcQlp04U1

Pearl

#1
Was niet interessant voor de TS.

Gerrit

uw pc kunt u veel goedkoper aanpakken
koop een nieuwe top koeler(kan uw de pasta die vaak verdroogt is vervangen)
en een ssd schijf
beide kunt u eventueel in de toekomst als de prijzen weer normaal zijn gebruiken.
uw pc kan dan echt nog wel een paar jaartjes mee :icon_good:

Fons716

Citaat van: Gerrit op woensdag 23 juni 2021, 20:22:20
uw pc kunt u veel goedkoper aanpakken
koop een nieuwe top koeler(kan uw de pasta die vaak verdroogt is vervangen)
en een ssd schijf
beide kunt u eventueel in de toekomst als de prijzen weer normaal zijn gebruiken.
uw pc kan dan echt nog wel een paar jaartjes mee :icon_good:

Hier wat meer info.

238GB Intel Raid 0 Volume (RAID ) dat zijn 2 Samsung ssd 840 pro series 128 gb schijven.
Cooler is een Scythe Mugen 2 Rev. B
Voeding is een Be quiet! Dark Power Pro P8 900W
Kast CoolerMaster CM 690 II Advanced PC Case, Aansluitingen voorzijde 3.5mm, eSATA, Microfoon, 2x USB 2.0

De eerste 13 seconden zie je niets op het beeldscherm.
Het opstarten duurt 50 seconde voordat ik het wachtwoord kan ingeven, dat wil ik veel sneller hebben.

Gerrit

kijk daar kan ik wat mee
https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
test even uw schijven ik vermoed dat daar iets mee is ivm opstarten
uw cpu temp vond ik rust hoog 44 graden vandaar mijn advies voor een krachtiger koeler maar u heeft al een goede dus loshalen schoonmaken en voorzien van nieuwe pasta.
het lange opstarten gaan we aanpakken maar eerst de conditie van uw schijven controleren.
hoor weer van u :icon_good:

Fons716

Dit zijn de resultaten met de std setting van crystaldiskmark 8.0

CrystalDiskMark 8.0.2 x64 (C) 2007-2021 hiyohiyo
                                  Crystal Dew World: https://crystalmark.info/
------------------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 bytes/s [SATA/600 = 600,000,000 bytes/s]
* KB = 1000 bytes, KiB = 1024 bytes

[Read]
  SEQ    1MiB (Q=  8, T= 1):   572.202 MB/s [    545.7 IOPS] < 14624.83 us>
  SEQ    1MiB (Q=  1, T= 1):   571.261 MB/s [    544.8 IOPS] <  1834.25 us>
  RND    4KiB (Q= 32, T= 1):   141.568 MB/s [  34562.5 IOPS] <   893.64 us>
  RND    4KiB (Q=  1, T= 1):    28.994 MB/s [   7078.6 IOPS] <   140.66 us>

[Write]
  SEQ    1MiB (Q=  8, T= 1):   496.913 MB/s [    473.9 IOPS] < 16796.98 us>
  SEQ    1MiB (Q=  1, T= 1):   515.360 MB/s [    491.5 IOPS] <  2032.50 us>
  RND    4KiB (Q= 32, T= 1):   117.085 MB/s [  28585.2 IOPS] <  1083.40 us>
  RND    4KiB (Q=  1, T= 1):    55.465 MB/s [  13541.3 IOPS] <    73.28 us>

Profile: Default
   Test: 1 GiB (x5) [C: 51% (121/238GiB)]
   Mode: [Admin]
   Time: Measure 5 sec / Interval 5 sec
   Date: 2021/06/24 19:54:59
     OS: Windows 10 Professional [10.0 Build 19043] (x64)

Reinier

Maak van beide SSD analyses een screenshot en plaats die.
Die zouden er zo uit moeten zien:


Fons716


Reinier

Welke andere schijf / schijven zitten er nog in de pc en heb je die als een afgekoppeld om te kijken of het opstarten dan sneller gaat..?

Fons716

Dat had ik al eens getest maar daar zit het probleem niet.
Het traag opstarten zit volgens mij gewoon in het moederbord, als je de pc opstart duurt het 13 seconde voordat hij alles gaat checken, rond de 35 seconde is hij daar pas mee klaar en gaat windows laden en dat duurt maar 15 second.

Vandaar dat ik een upgrade wil waarbij het moederbord geen hele waslijst checkt wat veel tijd kost en daarna pas begint met windows laden.

Zelf zit ik te denken aan processor met Integrated Graphics, als er maar 2 beeldschermen kan gebruiken.


Reinier

En als je in de BIOS de POST uitschakelt..?

Gerrit

uw pc is meer dan 10 jaar oud.....ooit wel eens de bios batterij vervangen?
want als ik het verhaal lees lijkt het wel dat eerst de condensator van de biosklok geladen word en dan gaat de bios alles weer opnieuw herkennen.
ik noem dat een demente moederbord en met de cr 2032 is dat weer opgelost

Fons716

Cr 2032 voor de zekerheid vervangen maar dat maakt helaas niets uit, oude was nog 3,09 volt volgens de multimeter.

Ik kan alleen het asus scherm tijdens het opstarten weg laten, dat stond al uit en hit del en F1.

Denk zelf dat ik van het oude beesje niet meer kan verwachten dat vergelijkbaar is met de huidige computers, hij draait overigens prima alleen het opstarten is dus niet echt snel te noemen.

Gerrit

omdat het mij bevreemd dat de spanning van de batterij totaal niet afgenomen is in 10 jaar, zou ik toch even nagaan of alles in de bios goed staat.
normaal is dat zelfs zonder dat de batterij geplaatst word na 10 jaar al door zelf ontlading leeg is, en vaak zeer sterk aangetast cq alles wit uitgeslagen ook de contactpunten op het moederbord.
uw verhaal komt echt overeen met een bios die niet onthouden word, en in een zg noodloop gaat zoals bij uw auto.
een biosbatterij gaat maximaal 5 jaar mee in goede toestand 3 jaar word aangeraden om hem te vervangen.

Gerrit

Citaat van: Fons716 op vrijdag 25 juni 2021, 20:19:37
Cr 2032 voor de zekerheid vervangen maar dat maakt helaas niets uit, oude was nog 3,09 volt volgens de multimeter.

Ik kan alleen het asus scherm tijdens het opstarten weg laten, dat stond al uit en hit del en F1.

Denk zelf dat ik van het oude beesje niet meer kan verwachten dat vergelijkbaar is met de huidige computers, hij draait overigens prima alleen het opstarten is dus niet echt snel te noemen.
kan u vertellen als de datum niet goed staat bv start hij soms niet eens op.
geheugen staat ook vaak op standaard
en nog veel meer instelliggingen die aandacht behoeven van u
denkt u alstublieft hier niet te makkelijk over uw boekje van uw moederbord zal u veel kunnen vertellen

SMF spam blocked by CleanTalk