Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

zoekvenster gebruiken

Gestart door dfle, woensdag 17 april 2019, 13:35:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dfle

Merci Reinier voor de reactie. Tot nu toe heb ik het volgende gedaan :

In de opstartvolgorde van het BIOS heb ik de schijf met Windows 7 als eerste gezet, gevolgd door de schijf met Windows 10.

Onder Windows 7 heb ik dan EasyBCD geïnstalleerd. En Windows 10 als Entry #2 gezet :

(zie bijlage 1 EasyBCD_view settings.png ; ik weet niet hoe je hier met de HTML-code een afbeelding kan invoegen)

Windows 7 is dan 'Default'. En dat wil ik ook voorlopig zo laten :

(zie bijlage 2 EasyBCD_edit boot menu.png)

Na opnieuw opstarten toont zich dit scherm van Windows Opstartbeheer :

(zie bijlage 3 Windows Opstartbeheer.png)

Ik weet niet of het dual boot-menu van EasyBCD er zo dient uit te zien, maar het werkt wel.

Opvallend is nu dat de Verkenner in Windows 7 beide schijven en logische stations laat zien :

(zie bijlage 4 hardeschijfstations Windows 7.png)

Wanneer ik opstart in Windows 10 toont de Verkenner wel de kleine door het systeem gereserveerde partitie (staat op de Windows 10 schijf) en ook de logische stations op de schijf van Windows 7. Echter, de primaire partitie met Windows 7 is hier als vanzelf reeds verborgen :

(zie bijlage 5 apparaten en stations Windows 10 Pro.png)

In Schijfbeheer is die primaire partitie trouwens wel zichtbaar.

Is het normaal dat ook de 'door het systeem gereserveerde partitie' niet alleen in Schijfbeheer, maar ook in de Verkenner zichtbaar blijft ?

Op de forumpagina van NeoSmart Technologies wordt voor zover ik het begrijp, voorgesteld om de 'pagefile' van het niet-opgestarte besturingssysteem naar een andere (externe ?) schijf te verplaatsen :

« You can work around that by moving the page file off the W7 partition. . It's good practice to have the page file on a different HDD if you have one, to avoid head contention between the OS and the pagefile... »

Wat wordt hier bedoeld met 'head contention' ? Google lijkt die term niet te kennen.

En als het klopt wat ik van de aanwijzingen hierboven begrijp, kan het echt geen kwaad om dat (verborgen) bestand 'pagefile.sys' te verwijderen uit de c-partitie van Windows 10 ? Kan ik dan nog steeds opstarten in Windows 10 ?

Mag ik straffeloos in Schijfbeheer de twee stationsletters die betrekking hebben op de Windows 10 schijf verwijderen ? Die partities zullen dan niet meer zichtbaar zijn in de Verkenner, maar zijn ze dan ook echt niet meer benaderbaar ? Heeft de opgestarte Windows-installatie dan ook echt geen toegang meer tot de systeembestanden van de niet-gebruikte Windows-installatie ?

Tot zover mijn situatieschets. Ik ben me ervan bewust dat ik nogal wat geduld vraag van de lezer van dit bericht. En misschien is mijn voorzichtige benadering niet in deze mate nodig. U mag mij daarin gerust corrigeren.

Een hartelijke groet vanachter mijn scherm.

Reinier

CiteerWat wordt hier bedoeld met 'head contention' ?
Dat de lees- en schrijfkoppen van de bewuste schijf gaan staan stuiteren door telkens van de ene naar de andere pagefile te gaan wisselen.
CiteerIs het normaal dat ook de 'door het systeem gereserveerde partitie' niet alleen in Schijfbeheer, maar ook in de Verkenner zichtbaar blijft ?
Nee, dat is niet normaal, die zou je niet moeten zien, tenzij de instelling in "map-opties" ingesteld is op "verborgen bestanden weergeven".
Normaliter zie je die partitie alleen in Schijfbeheer.

Het verplaatsen van de pagefile naar een andere drive had ik in mijn vorige reactie reeds genoemd.

Ik heb mijn twijfels of je in beide Windows-versies de andere schijf "onzichtbaar" kunt maken door de pagefile te verplaatsen en vervolgens de drive-letter te verwijderen.
Dat werkt volgens mij maar 1 kant op, niet beide maar dat zul je zelf moeten ondervinden.
Dat drive-letter er niet meer is betekent niet dat de bestanden op die schijf niet meer te benaderen zijn, met een bestandsmanager is dat nog steeds mogelijk, ondanks dat je besturingssysteem die schijf zgn. "niet ziet".

Overigens is uit de screen van de schijven niet op te maken welke partitie op welke schijf staat.....

Bij deze laat ik de verdere begeleiding van jouw situatie nu over aan 1 van de andere helpers hier op het forum.
Vanwege omstandigheden moet ik morgen naar Polen voor een aantal dagen.
Indien alles volgens plan verloopt ben ik dinsdag de 14e of woensdag de 15e weer present.
Succes  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk